دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / تعویض پلاک خودرو برای اتباع

تعویض پلاک خودرو برای اتباع

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

تعویض پلاک خودرو برای اتباع، مستلزم برخورداری از شرایط و مدارک لازم این امر، نظیر داشتن گواهینامه رانندگی بوده و اتباع خارجی و افغان، تنها در صورتی، موفق به طی مراحل تعویض پلاک، خواهند شد که حسب مورد، با کد اتباع خود، یا کد ملی فروشنده یا خریدار ایرانی، از مراکز تعویض پلاک، نوبت گرفته باشند.

 

در قوانین ایران، به جهت حفظ اراضی و عدم تسلط بیگانه بر خاک کشور، خرید و فروش اموال غیر منقول، اعم از خانه و زمین، برای اتباع خارجی، ممنوع است و هیچگونه اقدام قانونی ای در این راستا، صورت نمی گیرد اما، خرید و فروش و معامله اموال منقول، نظیر وسایل نقلیه و به تبع، انجام امور حقوقی و اداری مرتبط به آن ها، بلامانع، می باشد.

 

در این اثنا، هنگامی که اتباع خارجی، من جمله اتباع افغان، اقدام به انعقاد معامله و خرید و فروش خودرو یا موتور می نمایند، با مساله تعویض پلاک وسیله نقلیه، و چالش های آن، مواجع می گردند و تنها، در صورتی به صورت موفق، می توانند، مراحل تعویض پلاک را طی کرده که از قواعد شرایط این امر، مطلع باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، شرایط، مدارک لازم، نوبت دهی و مراحل تعویض پلاک خودرو برای اتباع افغان و سایر اتباع خارجی، بررسی گردیده و در خصوص قواعد این امر برای موتورسیکلت، همچنین، امکان اعطای وکالت تعویض پلاک به اتباع خارجه، توضیح داده شده است.

شرایط تعویض پلاک خودرو برای اتباع

در صورتی که اتباع خارجی، اقدام به خرید یا فروش خودرو در کشور ایران نمایند، تنها در صورتی، موفق به تعویض پلاک خواهند شد که از شرایط لازم این امر، برخوردار باشند. لذا در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، شرایط تعویض پلاک خودرو برای اتباع، بررسی می گردد:

 

اولین و مهم ترین شرط تعویض پلاک خودرو برای اتباع، این است که از مدارک لازم این امر، بهره مند باشند که این مدارک، در تیتر بعدی، بررسی خواهند شد؛

برخورداری از گذرنامه و گواهی نامه رانندگی؛

قانونی بودن اقامت و سکونت آن ها در ایران و داشتن مدارک مثبت این امر؛

احراز نشانی محل سکونت در سامانه پنجره واحد خدمات فراجا؛

اخذ نوبت از مراکز تعویض پلاک.

 

پلیس راهور، این امکان را برای خانواده شهدا، جانبازان، معلولان، افراد کهنسال و سایر متقاضیان، فراهم نموده تا در صورت واجد شرایط بودن، اقدام به تعویض پلاک خودرو، درب منزل شخصی خویش نمایند که مطالعه مقاله زیر، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، توصیه می گردد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک اتباع

در تیتر قبلی مقاله، اشاره شد که از مهم ترین شرایط تعویض پلاک خودرو و یا موتور برای اتباع خارجی، از جمله اتباع افغان، در مقام خریدار یا فروشنده، برخورداری از مدارک لازم این امر است. با توجه به اهمیت این موضوع، مدارک لازم برای تعویض پلاک اتباع، در این تیتر، بررسی خواهند شد. این مدارک، عبارتند از:

 

اصل مدارک هویتی و اقامتی، اعم از کارت اقامت دائم یا موقت، کارت آمایش یا اجازه کار قانونی در ایران؛

اصل پاسپورت و گواهینامه رانندگی؛

کارت خودرو و موتور و بیمه نامه آن (داشتن بیمه شخص ثالث، اجباری می باشد)؛

 برگ سبز خودرو و موتور یا سند رسمی مثبت مالکیت وسیله نقلیه؛

 برگه عدم خلافی خودرو یا موتور یا مفاصا حساب تسویه آن؛

مفاصا حساب تسویه مالیات خودرو یا موتور؛

کارت معاینه فنی؛

کارت بانکی معتبر برای پرداخت هزینه های تعویض پلاک؛

مدارک مثبت سمت، اعم از وکالت یا نمایندگی قانونی، در صورتی که نماینده قانونی فرد، به جای او، مراحل تعویض پلاک را انجام می هد. بدیهی است، طرف مقابل نیز بسته به موقعیت خود در معامله (خریدار یا فروشنده بودن) باید، از مدارک لازم، از جمله مدارک هویتی، برخوردار باشد.

نوبت دهی مراحل تعویض پلاک اتباع

در توضیح نوبت دهی مراحل تعویض پلاک اتباع، باید گفت، از آنجا که امروزه، خدمات تعویض پلاک، صرفا پس از اخذ نوبت از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، انجام می گیرد، اتباع خارجی نیز، برای انجام فرایند تعویض پلاک ماشین یا موتور، باید اقدام به اخذ نوبت از nobatdehi.epolice.ir نمایند.

 

مساله ای که در این میان، اتباع خارجی با آن، مواجه می گردند، عدم برخورداری برخی اتباع، از کد فراگیر است؛ چرا که ثبت نام در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir، مستلزم درج کد فراگیر، می باشد. از این رو، این پرسش مطرح می گردد که اتباع، چگونه می توانند، مراحل نوبت دهی تعویض پلاک اتباع را پشت سر بگذارند؟

 

در پاسخ به پرسش مذکور باید گفت، به نقل از رئیس پلیس راهور استان اصفهان در اخبار منتشره: "هر گونه خدمات تعویض پلاک و شماره گذاری، تنها با نوبت دهی اینترنتی است و اتباع خارجه، برای دریافت نوبت اینترنتی، با کد ملی فروشنده، اقدام کنند."

 

مراحل تعویض پلاک خودرو برای اتباع افغانی

مراحل تعویض پلاک خودرو برای اتباع افغانی، فرقی با مراحل انجام این امر، برای اتباع سایر کشور ها یا اتباع ایرانی نداشته و فقط کافی است، اتباع افغانستانی، از شرایط و مدارک لازمی که در تیترهای قبلی مقاله ذکر شد، به ویژه گواهینامه رانندگی و گذرنامه و هرگونه مدرک مثبت اقامت قانونی در ایران، برخوردار باشند؛

 

در صورت واجد شرایط بودن، اتباع افغانستانی باید، با کد اتباع یا حسب مورد و بسته به مقام خود در معامله خودرو یا موتور، با کد ملی خریدار یا فروشنده ایرانی، از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir، نوبت گرفته و در موعد مقرر، با طرف دیگر معامله، برای انجام مراحل تعویض پلاک، به مرکز مربوطه، مراجعه کنند.

 

شایان ذکر است، اتباع افغان، قبل از هرگونه مراجعه به مراکز تعویض پلاک برای طی مراحل این امر، باید از تسویه عوارض و بدهی مالیاتی، همچنین، خلافی خودرو یا موتور، اطمینان حاصل نمایند؛ چراکه مراکز، از تعویض پلاک خودرو یا موتور دارای جریمه و بدهی مالیاتی، خودداری خواهند نمود.

 

تعویض پلاک موتور برای اتباع

یکی از پرسش هایی که بسیاری از اتباع خارجی، به ویژه اتباع افغان، مطرح می کنند، مبنی بر این است که قواعد و شرایط تعویض پلاک موتور برای اتباع چیست؟ لذا در این تیتر از مقاله حاضر، پرسش مذکور، بررسی و به آن، پاسخ داده خواهد شد.

 

در پاسخ به پرسش مذکور، باید گفت، قواعد و شرایط تعویض پلاک موتور برای اتباع، هیچ تفاوتی با قواعد و شرایط تعویض پلاک خودرو برای اتباع نداشته و این دسته از شهروندان، می توانند، در صورت برخورداری از شرایط و مدارک لازمی که در تیترهای قبل، مورد اشاره و توضیح قرار گرفت و پس از اخذ نوبت از مراکز تعویض پلاک، برای طی مراحل این امر، اقدام کنند.

 

در تکمیل توضیحات، پیرامون تعویض پلاک موتور برای اتباع باید گفت، در قانون مدنی و سایر قوانین خاص، معامله اموال منقول، اعم از خودرو و موتورسیکلت، برای اتباع خارجی، آزاد بوده و بنابراین، همچون تعویض پلاک ماشین، تعویض پلاک موتور نیز برای اتباع واجد شرایط، امکان پذیر است.

 

وکالت تعویض پلاک به اتباع خارجه

در بسیاری از موارد، طرف دیگر معامله خرید و فروش وسیله نقلیه، قادر به حضور در مراکز تعویض پلاک، برای طی مراحل این امر نیست و در این شرایط، پرسشی که مطرح می گردد، مبنی بر این است که آیا از نظر حقوقی، می توان به اتباع خارجی، برای تعویض پلاک، وکالت داد یا خیر؟

 

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، وکالت تعویض پلاک به اتباع خارجه ای که اقامت آن ها، در ایران، قانونی است، بلامانع بوده و افراد می توانند، با حضور در دفترخانه و ارائه مدارک لازم و مورد نیاز، اقدام به تنظیم وکالت نامه رسمی این امر کنند.

 

اعطای وکالت تعویض پلاک خودرو، مراحل و شرایط مخصوص به خود را دارد و علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این امر، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله معرفی شده در لینک در ادامه بخوانید، اقدام نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل تعویض پلاک خودرو برای اتباع در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل تعویض پلاک خودرو برای اتباع پاسخ دهند.