دینا / تجاری / شرکت ها / شرکت تضامنی چیست و نحوه نام گذاری آن

شرکت تضامنی چیست و نحوه نام گذاری آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی شرکت تضامنی و نحوه نامگذاری آن می پردازیم . شرکت تضامنی طبق قانون تجارت این گونه تعریف می شود: «شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود.»هم چنین طبق قانون نحوه نام گذاری این شرکت بدین صورت است که در نام آن حتما باید (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود.

 

در حقوق تجارت ساختارهایی مشخص شده اند که به اشخاص کمک می کنند در قالب آن ها به ثبت شرکت پرداخته و از این طریق به امور اقتصادی خود بپردازند. یکی از این شرکت ها، شرکت تضامنی است. تضامنی در این ترکیب به این معناست که هر یک از اعضا حق دارد هم به دریافت تمامی طلب ها بپردازد و مسئولیت پرداخت تمامی بدهی ها را نیز دارد. مواد 116 تا 140 قانون تجارت درمورد شرکت تضامنی است واحکام آن را بیان کرده است. 

این روزها تجارت به طور وسیعی در تمام جنبه های اقتصادی فراگیر شده است و از این رو هم برای اطلاع از این که چطور می توانید از قالب شرکت برای مبادلات اقتصادی خود استفاده کنید و هم با قوانین مربوط به آن آشنا شوید ضروری است با ساختار انواع شرکت های تجاری طبق قانون آشنا شوید تا به این مهم دست یابید. یکی از این شرکت ها که امروزه مورد توجه است شرکت تضامنی است که به بررسی آن پرداخته ایم .

با توجه به این موضوع در این مقاله با بررسی قانون تجارت و مفاهیم و مطالب مربوط به شرکت ها، به بررسی شرکت تضامنی و نحوه نامگذاری شرکت تضامنی، ویژگی ها و انحلال آن می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که اساسا این شرکت چیست تا شما با کسب اطلاع، آگاهانه در مسیر استفاده از این ساختار تجاری قدم بردارید .

تعریف شرکت تضامنی

تعریف شرکت تضامنی طبق ماده 116 قانون تجارت : « شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است . هر قراری بین شرکا خلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود . »

شرکت تضامنی شرکتی است که حداقل میزان شرکا دو نفر است و برای امور تجارتی تشکیل می شود . اگر دارایی شرکت برای دادن قروض و بدهی های شرکت کافی نباشد شرکا به اندازه تمام دیون و تعهدات شرکت مسئولیت پرداخت دارد . 

نحوه نامگذاری شرکت تضامنی

نحوه نامگذاری شرکت تضامنی در ماده 117 قانون تجارت اینگونه بیان شده است : « در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی ) و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) یا ( برادران ) قید شود . » 

طبق ماده ای که بیان شد،ذکر عبارت (شرکت تضامنی ) و نام حداقل یکی از شرکاء نکاتی هستند که حتما باید رعایت شوند. بنابراین اگر هر کدام از این شرایط در نام رعایت نشوند، نام شرکت معتبر نمی باشد.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت تضامنی نیز مانند سایر شرکت های مذکور در قانون تجارت، پیش از آغاز فعالیت باید به ثبت برسد. ثبت شرکت تضامنی مانند سایر شرکت های تجاری با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir امکان پذیر می باشد.

ویژگی های شرکت تضامنی

با توجه به مواد قانون تجارت برای این شرکت یکسری ویژگی ها در نظر گرفته شده است که آن را از سایر شرکت ها من جمله شرکت های نسبی که مسئولیت شرکا از نوع مسئولیت نسبی است ، متمایز می کند، این ویژگی ها را در اینجا بر می شماریم: اول آن که برای نام گذاری شرکت حتما باید علاوه بر آوردن عبارت (شرکت تضامنی) نام یکی از شرکا باید ذکر شود و بعد از تسلیم سهم الشرکه غیر نقدی و تادیه سرمایه نقدی شرکت تشکیل می شود.
در مورد اداره ی امور شرکت طبق ماده 120 قانون تجارت :

“در شرکت تضامنی شرکاء باید لااقل یک نفر از میان خود یا از خارج به سمت مدیر معین نمایند.” حدود مسئولیت این مدیر طبق قانون مشابه مسئولیت وکیل در برابر موکل است بدین معنا که باید غبطه و مصلحت موکل را رعایت کرده و در صورت تخطی از وظایفش دارای مسئولیت است.


علاوه بر این ها نحوه ی شراکت و تقسیم سهام در این شرکت بدین صورت است که اگر سهم الشرکه غیر نقدی باشد باید قبلا با تراضی تمامی شرکا تقویم شود و برای انتقال سهم به دیگری باید رضایت همه ی شرکا گرفته شود. درمورد تقسیم منافع نیز به نسبت سهم الشرکه این اتفاق می افتد مگر آن که در شرکت نامه نحوه دیگری پیش بینی شده باشد .

انحلال شرکت تضامنی

این شرکت نیز همچون سایر شرکت ها ممکن است به پایان کار خود برسد . پایان دادن به عمر شرکت تضامنی ممکن است از طریق انحلال و یا فسخ اتفاق بیفتد همانطور که با وقوع یکسری امور سایر شرکت ها منحل می شوند در مورد این شرکت نیز اگر موارد عام انحلال شرکت را داشته باشیم، انحلال اتفاق می افتد. این موارد که در قانون احصاء شده اند عبارتند از:

1منقضی شدن عمر شرکت:

ممکن است شرکت تضامنی برای مدت محدودی تشکیل شده باشد پس به طور طبیعی بعد از گذر این زمان، منحل خواهد شد.

2منتفی شدن موضوع شرکت:

اگر موضوع شرکت به هر دلیلی غیرممکن شود و نتوان آن را انجام داد، شرکت از بین می رود.

3اجماع تمام شرکا:

اگر تمامی شرکا تصمیم بگیرند که شرکت به کار خود پایان دهد، انحلال اتفاق می افتد.

4صدور حکم ورشکستگی:

در صورتی که حکم ورشکستگی شرکت تضامنی صادر شود، خود به خود منحل خواهد شد .

5باطل شدن قراردادشرکت:

اگر توافق اولیه شرکا مبنی بر ایجاد شرکت باطل باشد، شرکت نیز منحل می شود.
 

غیر از این موارد که در مورد تمامی شرکت ها صدق می کند به طور ویژه در مورد شرکت تضامنی قواعدی داریم از جمله :

 

1درخواست طلبکار:

طلبکار می تواند در صورتی که سهم مدیون برای تادیه طلبش کافی نباشد انحلال شرکت را با توجه به شرایط ماده 129 قانون تجارت طلب کند .

2تراضی تمام شرکا:

طبق بند ب ماده 136 اگر تمامی شرکا براین امر تراضی کنند، منجر به انحلال می شوند .

3فوت و محجوریت:

شرکت در صورت فوت شریک منحل میشود مگر این که قائم مقام او یا شرکای باقی مانده به بقای شرکت رضایت دهند .همچنین در صورت محجوریت( حجر به این معناست که فرد شایستگی تمتع یا استفاده از حق را نداشته باشد) یکی از شرکا، شرکت منحل می شود

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرکت تضامنی و نحوه نام گذاری آن در کانال تلگرام ثبت و تغییرات شرکت ها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت تضامنی و نحوه نام گذاری آن پاسخ دهند .