دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی کودکان زیر 15 سال

مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی کودکان زیر 15 سال

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی کودکان زیر 15 سال می پردازیم .

 

در تعریف اقدامات تامینی گفتیم این اقدامات ، تدابیر پیشگیرانه ای در راستای اصلاح مجرم و جلوگیری و رفع حالت خطرناک او . آنچه در این باره به ذهن ما می رسد این است که مجرم یک انسان غیرقابل کنترل و سخت است اما گاهی جرائمی توسط افرادی رخ می دهد که حتی در عالم تصور ما جایی ندارد . بسیاری از کودکان ، جامعه افراد بزه کار را تشکیل می دهند و اقدام به اعمال مجرمانه می کنند . مجازات و تنبیه  این دسته به خصوص از بزه کاران ، به مراتب نیازمند احتیاط و دقت بیشتری است . از این رو قانون گذار برای در قانون مجازات اسلامی ، درباره مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان ، مقررات خاصی در نظر گرفته است . اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان به دو دسته مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان زیر 15 سال و مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان بین 15 تا 18 سال تقسیم می شود .  در این مقاله به بررسی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان زیر 15 سال می پردازیم  .

مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان زیر 15 سال

در ماده 88 قانون مجازات اسلامی سال 92 درباره مجازات اطفال و نوجوانان زیر 15 سال آمده است که : " درباره اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرائم تعزیری می شوند و سن آنها در زمان ارتکاب جرم ، نه تا پانزده سال تمام شمسی است با توجه به هر مورد ، دادگاه یکی از تصمیمات زیر را اتخاد می کند :
 
الف – تحویل دادن کودک به والدین یا اولیا یا سرپرست قانونی با اخذ تعهد به تأدیب و تربیت و مواظبت در حسن اخلاق طفل یا نوجوان . البته دادگاه در صورتی که مصلحت بداند می تواند از افرادی که گفته شد در خواست یکی از امور زیر را بنماید و بخواهد که نتیجه آن را در مهلت مشخصی به قاضی ارائه کنند :
 
1- معرفی طفل یا نوجوان به مددکار اجتماعی یا رواشناس و دیگر متخصصات و همکاری با آنان
 
2- فرستادن طفل یا نوجوان به یک موسسه آموزشی و فرهنگی به منظور تحصیل یا حرفه آموزی
 
3- اقدام لازم جهت درمان یا ترک اعتیاد طفل یا نوجوان تحت نظر پزشک 
 
4- جلوگیری از معاشرت و ارتباط مضر طفل یا نوجوان با اشخاص به تشخیص دادگاه 
 
5- جلوگیری از رفت و آمد طفل یا نوجوان به محل های معین 
 
ب- در صورتی که والدیت ، اولیا یا سرپرست قانونی طفل یا نوجوان صلاحیت نداشته باشند یا به آنها دسترسی نباشد ، تحویل دادن طفل به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگری که دادگاه به مصلحت طفل یا نوجوان بداند . البته این کار می تواند با الزام این اشخاص به انجام یکی از دستورات فوق باشد . 
 
پ – نصحیت به وسیله قاضی دادگاه
 
ت – اخطار و تذکر و یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار جرم برای کودکان دوازده تا پانزده سال
 
ث – نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال در مورد جرائم تعزیری درجه یک تا پنج برای کودکان دوازده تا پانزده سال .این تصمیم برای اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرائم تعزیری درجه یک تا پنج شده اند ، الزامی است . "
 
برای مطالعه کاهش مجازات کودکان کلیک کنید .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی کودکان زیر 15 سال ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی کودکان زیر 15 سال پاسخ دهند .