دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / تفسیر قانون اساسی

تفسیر قانون اساسی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی قانون اساسی ، تفسیر قانون و تفسیر قانون اساسی خواهیم پرداخت .

 

در مواردی که ابهامی در قانون وجود دارد ، تفسیر آن ضروری است . به طور کلی ، تفسیر قانون به عهده همان مرجعی است که آن را تصویب کرده است . به عنوان مثال ، تفسیر قانون عادی به عهده مجلس شورای اسلامی است . اما در این سوال قصد داریم به بررسی این سول بپردازیم که تفسیر قانون اساسی بر عهده کدام نهاد است . به همین مناسبت ، در این مقاله به بررسی قانون اساسی ، تفسیر قانون و تفسیر قانون اساسی خواهیم پرداخت .

قانون اساسی

در رأس سلسله مراتب قوانین هر کشور ، قانون اساسی آن کشور قرار دارد . قانون اساسی کشورها به نوعی تنظیم کننده سایر مقررات کشور می باشد . از جمله مهمترین موضوعاتی که در قانون اساسی بررسی می شود ، نظم بخشی به قدرت حاکمیت ، شیوه تشکیل قوای حکومتی و تنظیم آزادی های مشروع افراد است و به همین دلیل است که به آن قانون اساسی گفته می شود . پس از قانون اساسی ، قوانین عادی قرار می گیرند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قانون اساسی کلیک کنید .

تفسیر قانون

گاهی قانونی که به تصویب رسیده است ، (عادی یا اساسی) با ابهامی مواجه است . در این حالت ، قانون نیازمند تفسیر می باشد . تفسیر قانون در واقع عملی است که بر اساس آن ابهام یا تناقض موجود در یک قاعده حقوقی رفع می شود . در واقع ، تفسیر قانون بر اساس استخراج قصد و اراده قانونگذار استوار است . البته تفسیر قانون تنها در محدوده تبیین مراد قانونگذار مجاز می باشد و به هیچ وجه نمی توان آن را بازنگری در قانون اساسی دانست . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بازنگری در قانون اساسی کلیک کنید .

تفسیر قانون اساسی

همانگونه که اشاره شد ، قانون اساسی ، در راس سلسله مراتب قوانین کشور قرار دارد و شامل قواعد بنیادین راجع به ساختار حکومت و حقوق و آزادی های شهروندان است . به همین دلیل ، تفسیر قانون اساسی خود موضوع بسیار مهمی است که باید به نهاد و مرجع مناسب آن سپرده شود . مطابققانون اساسی ، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است که با اکثریت آراء سه چهارم اعضای شورا انجام می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شورای نگهبان کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفسیر قانون اساسی به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تفسیر قانون اساسی پاسخ دهند .