دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / اختلاس چیست و شرایط تحقق آن

اختلاس چیست و شرایط تحقق آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی اختلاس چیست و شرایط تحقق آن پردازیم .

 

یکی از جرایم مهم در یک جامعه جرم اختلاس است ، در واقع اختلاس عملی متفاوت از سرقت و خیانت در امانت و کلاهبرداری است . اختلاس در لغت به معنای دزدیدن پول موسسه یا اداره دولتی ، ربودن ، دزدیدن و سؤاستفاده مالی توسط شخص مسئول است . قانونگذار در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری ، جرم اختلاس را تعریف و مجازات آن را بیان کرده است . برای تحقق جرم اختلاس باید سه عنصر مادی و معنوی و قانونی وجود داشته باشد . در این مقاله به بررسی اینکه جرم اختلاس چیست و شرایط تحقق جرم اختلاس می پردازیم . 

جرم اختلاس چیست ؟

در پاسخ به این که جرم اختلاس چیست ؟ باید گفت ، بر طبق ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری عبارت است از اینکه : « هر يك از كارمندان ادارات و سازمانها و يا شوراها و يا شهرداريها و مؤسسات و شركتهاي دولتي و يا وابسته به دولت و يا نهادهاي انقلابي‌ و ديوان محاسبات و مؤسساتي كه به كمك مستمر دولت اداره مي شوند و دارندگان پايه قضايي و به طور كلي قواي سه گانه و همچنين نيروهاي مسلح ‌و مامورين به خدمات عمومي اعم از رسمي يا غير رسمي وجوه يا مطالبات يا حواله‌ها يا سهام يا اسناد و اوراق بهادار و يا ساير اموال متعلق به هر يك ‌از سازمانها و مؤسسات فوق الذكر و يا اشخاص را كه بر حسب وظيفه به آنها سپرده شده است بنفع خود يا ديگري برداشت و تصاحب نمايد مختلس ‌محسوب می گردد . » 

 

شرایط تحقق جرم اختلاس

در زیر موارد و شرایطی که موجب تحقق جرم اختلاس می گردد بیان شده است :
-اختلاس باید توسط یکی از کارمندان دولت اعم از کارکنان شرکت ، اداره ، سازمان ، شوراها ، شهرداری ها ، موسسات ، شرکت های دولتی و .... صورت گیرد .
-برای تحقق جرم اختلاس ، اموال منقول دولتی باید باشد . به عنوان مثال : اوراق بهادار ، حواله ها ، وجوه ، مطالبات و سهام و غیره .
- فرد مرتکب جرم اختلاس باید از انجام عمل خود سؤنیت داشته باشد .
لازم به ذکر است که برای تحقق جرم اختلاس مانند سایر جرایم باید عنصر مادی و معنوی و قانونی وجود داشته باشد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اختلاس چیست و شرایط تحقق آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اختلاس چیست و شرایط تحقق آن پاسخ دهند .