دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی

مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی می پردازیم .

 

پزشکان در جامعه دارای شان و اعتبار بالایی هستند و از این رو پزشک باید در رفتار ، کردار و گفتار خویش نمونه خوبی برای سایر افراد جامعه باشد . در همه فرهنگ ها و جوامع پزشکان باید مراعات موازین اخلاقی و شعایر پسندیده جامعه خود را بنمایند و در مواجهه با بیمار باید تمامی موازین اخلاقی از جمله احترام به حقوق بیمار را مدنظر داشته باشند . البته این دامنه اخلاقی گسترده تر از رابطه صرف با بیماران است و مسائلی از جمله حفظ حرمت همکاران نیز در این دسته قرار دارد . از این رو ما در این مقاله ابتدا به بررسی مصادیق اعمال خلاف شأن پزشکی و سپس به مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی می پردازیم . 

مصادیق اعمال خلاف شأن پزشکی

در ماده 10 آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته آمده است که : " انجام امور خلاف شؤون پزشکی توسط شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته ممنوع است و باید از ارتکاب کارهایی که موجب هتک حرمت ‌جامعه پزشکی می‌شود خودداری کنند " . منظور از اعمال خلاف شئون پزشکی هر عملی است که به نحوی موجب هتک حرمت جامعه پزشکی گردد . شئون پزشکی شامل سه حوزه روابط با بیمار ، روابط با سایر پزشکان همکار و در رابطه با جامعه می شود . به طور کلی تشخیص مصادیق اعمال خلاف شئون پزشکی در صلاحیت سازمان نظام پزشکی کشور است که تا کنون اقدام به اعلام این مصادیق نکرده است و عملا توسط هیات های بدوی و عالی انتظامی با توجه به عرف جامعه تشخیص داده می شوند . در این راستا اعمالی از قبیل اعتیاد به الکل و مواد مخدر ، فساد اخلاقی ، کلاهبرداری ، عضویت در شرکت های هرمی ، تبانی با برخی موسسات مثل آمبولانس های خصوصی یا دولتی حمل بیمار ، تبانی با موسسات دارویی ، آزمایشگاه ها ، داروخانه در دسته اعمال خلاف شئون پزشکی قرار دارد . 

برای مطالعه دریافت بیش از تعرفه درمانی و افشای اسرار بیمار کلیک کنید .

مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی

مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی در بند ( ث ) ماده 29 آیین نامه انضباطی رسیدگی به تخلفات پزشکی عبارت است از : 

الف ) توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی و نشریه نظام پزشکی محل با الصاق رای در تابلو اعلانات نظام پزشکی محل 

ب  ) محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در محل ارتکاب تخلف .

ج ) محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در تمام کشور .

د ) محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی از بیش از یک تا پنج سال در تمام کشور .

ه ) محرومیت دائم از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته در  تمام کشور .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات انجام اعمال خلاف شأن پزشکی پاسخ دهند .