دینا / خانواده / مهریه / جرم ندادن مهریه

جرم ندادن مهریه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله مهریه زن ، پرداختن مهریه زن و جرم نپرداختن مهریه را توضیح می دهیم .

 

از جمله مهترین حقوق مالی زنان که به موجب عقد ازدواج به آنها تعلق می گیرد ، مهریه است . بعد از وقوع رابطه زناشویی میان زوجین ، زن مستحق تمام مهریه است . بر اساس قانون ، هیچ امری از جمله عدم تمکین یا خیانت از جانب زن هم سبب از بین رفتن حق مهریه وی نمی شود ؛ مگر اینکه خود زن اقدام به بخشیدن مهریه کند . به همین دلیل ، هر زمان که زن اراده نمود ، می تواند اقدام به مطالبه مهریه کند و مرد نیز موظف به پرداخت آن است . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که جرم ندادن مهریه چیست . بنابراین مهریه زن ، پرداختن مهریه زن و جرم نپرداختن مهریه را توضیح می دهیم .

مهریه زن

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، " به مجرد عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . این ماده بیانگر مالکیت زن بر مهریه و حق مهریه زن است که هم بر اساس اسلام و هم بر اساس قانون به وی تعلق گرفته است . بنابراین ، مسائلی همچون عدم تمکین از سوی زن و نشوز وی مبنایی برای نپرداختن مهریه زن نیست . حتی برقراری رابطه نامشروع از سوی زن اگر چه موجب مجازات وی می شود ، باز هم به حق مهریه وی لطمه ای وارد نمی کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه زن کلیک کنید .

پرداختن مهریه زن

از جمله نتایج و آثار حق مهریه زن آن است که هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به مطالبه مهریه اش نماید . به همین دلیل ، مرد نیز موظف است که مهریه را به زن بپردازد . چرا که در حین عقد نکاح ، پرداخت مهریه به زن را پذیرفته و با منعقد شدن عقد این تکلیف بر عهده او مستقر شده است . نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که زن در صورت عدم پرداخت مهریه می تواند هم به دادگاه خانواده مراجعه کرده و هم به اجرای ثبت و مهریه را از این دو روش وصول کند . برای ملاحظه مطالبه مهریه از طریق دادگاه و وصول مهریه از طریق اجرای ثبت کلیک کنید .

جرم نپرداختن مهریه

در این قسمت قصد داریم به بررسی جرم نپرداختن مهریه بپردازیم . سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا نپرداختن مهریه جرم است ؟

بر اساس قانون ، در حال حاضر ، عدم پرداخت مهریه تا سقف یکصد و ده سکه طلا یا معادل ریالی آن ، مشمول ضمانت اجرای کیفری است . بنابراین ، میزان مهریه زن هر چقدر که باشد ، بر اساس قانون تا میزان یکصد و ده سکه آن مشمول جرم نپرداختن مهریه است ؛ اما زائد بر آن ضمانت اجرای کیفری ندارد . لذا اگر مهریه خانم تا صد و ده سکه باشد ، می تواند مرد را به جرم ندادن مهریه تحت تعقیب کیفری قرار دهد و مرد بازداشت می شود . البته گفتنی است که مرد تا یک ماه پس از قطعی شدن حکم پرداخت مهریه زن در دادگاه ، فرصت دارد که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه بدهد که در این صورت ، دادگاه این درخواست را مورد رسیدگی قرار می دهد . در صورتی که اعسار مرد را وارد بداند ، حکم به قسط بندی شدن مهریه صادر می کند . در این شرایط ، اگر مرد باز هم از پرداخت اقساط مهریه خودداری کند ، قسط بندی شدن مهریه منتفی می شود و مرد باید یکجا مهریه را بدهد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم ندادن مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم ندادن مهریه  پاسخ دهند .