دینا / تجاری / مالیات / ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اشخاصی که در ایران، املاک خود را اجاره دهند، باید بابت آن، مالیات بپردازند. زمان مالیات بر درآمد اجاره و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک، هر ساله، تا پایان تیر ماه و از طریق سامانه اظهارنامه اجاره مستغلات بوده و در صورت عدم ثبت آن، در موعد مقرر، برای اشخاص حقیقی، 10 درصد و برای اشخاص حقوقی، 30 درصد جریمه، در پی خواهد داشت.

 

اشخاص، اعم از حقیقی یا حقوقی، بابت اجاره دادن املاک و مستغلاتی که در ایران دارند، موظف به پرداخت مالیات بوده که یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد. برای پرداخت این نوع از مالیات نیز، ابتدا باید در سامانه اظهارنامه اجاره مستغلات، اقدام به ثبت اظهارنامه نمود. 

 

از آنجا که عدم ثبت اظهارنامه و پرداخت مالیات بر درآمد اجاره​ املاک می تواند، جرایم مالیاتی سنگینی در پیش داشته باشد، مودیان لازم است با این نوع از مالیات، آشنا شده و در مورد زمان مالیات بر درآمد اجاره، سامانه ثبت، نحوه ثبت، میزان جرایم عدم پرداخت و مواردی از این قبیل، اطلاعات کافی را کسب نمایند.

 

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم ابتدا، مشمولین مالیات بر درآمد اجاره​ املاک 1403 را بیان نموده و سپس، زمان مالیات بر درآمد اجاره و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳، سامانه ثبت و نحوه آن را توضیح داده و در انتها، جریمه عدم ثبت را بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسائل فوق، با ما در این مقاله، همراه باشید.

مشمولین مالیات اجاره املاک 1403

همانطور که در مقدمه بیان شد، اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران، املاک و مستغلاتی دارند و آن ها را اجاره می دهند، با شرایطی، مشمول مالیات بر درآمد اجاره​ املاک 1403 می باشند. البته محاسبه این نوع از مالیات، استثنائاتی نیز خواهد داشت. در این بخش، به بیان استثنائات مطروح، خواهیم پرداخت.

 

اولین نکته مهم در خصوص مشمولین مالیات بر درآمد اجاره​ املاک آن است که محل سکونت پدر، مادر، همسر، فرزندان، اجداد و افراد تحت تکفل مالک، ملک اجاری محسوب نشده و مشمول مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۳ نخواهد شد، مگر آنکه اسناد و مدارکی دال بر پرداخت اجاره ارائه شود.

 

نکته بعدی، آن است که کسانی که مالک مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از سه واحد اجاره ای که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی، ساخته شده اند، هستند در مدت اجاره، شامل معافیت صد در صدی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1403 خواهند بود.

 

اجاره املاک زیر 150 متر مربع زیر بنا در تهران و زیر 200 متر مربع زیر بنا در شهرستان ها، از پرداخت مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۳ معاف خواهند بود.

 

افرادی که صرفا، از اجاره املاک کسب درآمد کرده و درآمد دیگری ندارند، بر اساس ماده 84 قانون مالیات های مستقیم و تا سقف تعیین شده، از پرداخت مالیات، معاف خواهند بود.

 

در صورتی که صاحب یک واحد مسکونی، ملک متعلق به خود را بفروشد و مهلت تخلیه ملک نیز در سند انتقال قید شده باشد، ملک مذکور، تا 6 ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره، معاف می باشد.

 

علاوه بر موارد فوق، در صورتی که شخصی که دارای ملک می باشد، ملکش را اجاره داده و در منزل دیگری اجاره نشین شود. تا مبلغ اجاره ملکی که در آن ساکن است، از مالیات معاف خواهد بود و به ازای مازاد بر این مبلغ، مکلف به پرداخت مالیات می باشد.

 

لازم به ذکر است، میزان مالیات بر درآمد اجاره​ املاک در سال 1403، براساس قرارداد اجاره، تعیین خواهد شد، اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد یا ضمن اظهارنامه مالیاتی ارائه نشود و یا در مواردی از این قبیل، مبلغ اجاره، براساس جدول اجاره املاکی مشابه ملک مورد اجاره، تعیین خواهد شد. 

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳

در بخش قبل، مشمولین پرداخت اجاره املاک و استثنائات آن را بیان نمودیم. با توجه به توضیحات بالا، کسانی که، جزء مشمولان مالیات بر درآمد 1403، محسوب می شوند، لازم است تا در موعد مقرر، نسبت به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک، اقدام کنند. 

 

بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور، زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳ برای اشخاص حقیقی تا پایان تیرماه اعلام شده است. بنابراین، متقاضیان می بایست در مهلت مشخص شده، نسبت به تکمیل و ارسال این اظهارنامه اقدام نمایند.

سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

در بخش های قبل، مشمولین مالیات بر درآمد اجاره​ املاک 1403 و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳ را بررسی نمودیم. از آنجا که ممکن است این سوال، مطرح شود سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک چیست، در این بخش، به بررسی این مورد خواهیم نمود.

 

سازمان امور مالیاتی کشور، در آدرس estr.tax.gov.ir سامانه اظهارنامه اجاره مستغلات را راه اندازی نموده است. مشمولین پرداخت مالیات بر درآمد اجاره​ املاک، می توانند از طریق این سامانه، و به روشی که در بخش بعدی خواهیم گفت، اقدام به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک خود نمایند. 

 

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳

اولین نکته ای که لازم است قبل از شروع توضیحات در خصوص نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳​ بیان شود آن است که، اگر شخص حقیقی یا حقوقی، موجر چند واحد استیجاری باشد، کافی است تا برای ثبت نام تنها یک اظهارنامه مالیاتی، برای تمام آنها، اقدام نماید.

 

برای ثبت اظهارنامه، ابتدا به سامانه اظهارنامه اجاره مستغلات به آدرس estr.tax.gov.ir رفته و نام کاربری و کلمه عبوری را که از سامانه ثبت الکترونیکی، دریافت نموده اید وارد نمایید.

 

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳

 

در این قسمت، لازم است، مودیان، سال عملکرد خود را انتخاب کرده و روی گزینه ثبت اظهارنامه، کلیک نمایند.

 

زمان مالیات بر درآمد اجاره 1403

 

در صفحه پیش رو، اطلاعات هویتی خود را وارد نموده و روی گزینه ذخیره و ادامه کلیک نمایید.

 

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳

 

قسمت بعدی، مربوط به اطلاعات اختصاصی مودیان می باشد که در قالب سوالاتی، مطرح می شود. در صورت کلیک روی گزینه بله، فرم های مربوط به همان بخش، مانند کمک های پرداختی و معافیت ها در مراحل بعدی، نمایان می شود و لازم است، اطلاعات مربوط به آن را وارد نمایید.

 

ثبت نام مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳

 

قسمت بعدی، مربوط به کمک های پرداختی یا همان معافیت ها می باشد و می بایست، پس از درج کمک های پرداختی در جدول و اضافه نمودن کمک ها، بر روی گزینه “افزودن” کلیک نمایید.

 

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک 1403

 

با کلیک بر روی گزینه افزودن، صفحه زیر، قابل مشاهده است. در این قسمت می بایست، فیلد های قرمز را تکمیل نمایید.

 

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که از انبار ها در سراسر کشور برای ذخیره و نگهداری کالا استفاده می نمایند، می بایست در سامانه جامع انبارها ثبت نام کنند.

 

زمان مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳

 

قسمت زیر، تحت عنوان معافیت ها، با توجه به اطلاعات وارد شده در مراحل دیگر، مانند کمک های پرداختی، بارگزاری می شود. پس از تکمیل این بخش، روی گزینه ذخیره و ادامه، کلیک نمایید.

 

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳

 

بخش بعد، مربوط به اطلاعات ملک مورد اجاره می باشد. در این قسمت می بایست، روی افزودن ملک، کلیک نموده و در این بخش نیز طبق تصویر زیر دکمه افزودن را بزنید.

 

ثبت نام مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳

 

در بخش بعدی می بایست، اطلاعاتی مانند کد پستی، نوع اجاره، نوع کاربری و سایر مواردی که به رنگ قرمز، علامت گذاری شده اند را وارد نمایید و دکمه ثبت تغییرات را بزنید.

 

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک 1403

 

پس از ثبت موارد فوق، اطلاعات ملک در این بخش، قابل ملاحظه خواهد بود. پس از این مراحل می بایست، روی گزینه قرارداد، کلیک نمایید.

 

زمان مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳

 

در صفحه روبرو می بایست، مودیان اطلاعات قرارداد، از جمله شماره قرارداد، زمان آن و همچنین اطلاعات مالی قرارداد را وارد نموده و روی گزینه ذخیره، کلیک نمایند.

 

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک 1403

 

پس از تکمیل قسمت قرارداد، لازم است، روی گزینه محاسبه، کلیک نمایید. با کلیک روی گزینه محاسبه با توجه به اطلاعات وارد شده در قسمت های قبل، مبلغ قابل پرداخت، تحت عنوان مالیات، محاسبه و نمایان می شود.

 

ثبت نام مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳

 

بخش بعد، مربوط به اطلاعات تهیه کننده اظهارنامه می باشد. در این بخش، اطلاعات مربوط به تهیه کننده اظهارنامه که می تواند خود مودی یا نماینده قانونی او باشد را وارد نمایید.

 

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک 1403

 

در قسمت ثبت نهایی، خطاهای وارده در بخش های قبل، نمایان می شود که لازم است مودیان، اقدام به رفع آنها نموده و روی گزینه ثبت نهایی، کلیک نمایند.

 

زمان مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳

 

جرم فرار مالیاتی به جرمی گفته می شود که شخصی برای فرار از دادن مالیات، به مدارک خلاف واقع، استناد نموده یا ظرف سه ماه، اظهارنامه ارائه ننماید که انواع آن در قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است .برای آشنایی با جرم فرار مالیاتی نیز می توانید، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

جریمه عدم ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک

در بخش های قبل، پس از معرفی مشمولین مالیات بر درآمد اجاره​ املاک 1403، زمان مالیات بر درآمد اجاره، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳ و نحوه ثبت نام این نوع از مالیات را در سامانه اظهارنامه مالیاتی بیان نمویم. از آنجا که عدم ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک و پرداخت آن می تواند، جرایم مالیاتی سنگینی را برای مشمولین موجب شود، در این بخش به بررسی این مورد، خواهیم پرداخت.

 

بر اساس قانون، در صورت عدم ثبت اظهارنامه، در موعد مقرر، 10 درصد از مالیات قابل پرداخت برای اشخاص حقیقی و 30 درصد برای اشخاص حقوقی، به عنوان جریمه لحاظ خواهد شد و در صورتی كه مالیات، در موعد مقرر، پرداخت نگردد، 2.5 در صد آن، به ازای هر ماه ديركرد، افزوده خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، در صورتی كه مودی، اظهارنامه مالياتی را خلاف واقع تنظیم نماید و كارشناسان مربوطه پی به این مورد ببرند، می بایست، به اندازه مالیات متعلقه، جریمه به سازمان امور مالياتی كشور پرداخت نماید. 

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

مهلت ارسال اظهارنامه اجاره املاک

در بخش های قبل مشمولین مالیات بر درآمد اجاره​ املاک ۱۴۰۳، زمان مالیات بر درآمد اجاره را بیان نمویم. همانطور که بیان شد، عدم ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک جرایم مالیاتی سنگینی را به دنبال خواهد داشت. لذا لازم است اشخاص حقیقی و حقوقی از زمان مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳ و مهلت آن، مطلع باشند. در این بخش به بیان مهلت مزبور، خواهیم پرداخت.

 

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک 1403 و زمان پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۳ هنوز اعلام نشده و به محض اعلام، متن مقاله، بروزرسانی خواهد شد. البته، با توجه به اینکه هر ساله، مهلت ثبت این اظهارنامه، تا پایان 31 تیتر ماه بوده، پیش بینی می شود، در سال 1403 نیز همین گونه باشد و مشمولین مالیات اجاره املاک، در هر سال، تا پایان مهلت اعلامی، می بایست، اقدام به ثبت اظهارنامه خود نمایند.

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک 1403 در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۳ پاسخ دهند .