دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

با تصویب آیین نامه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، این افراد می توانند از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و تکمیل فرم مربوطه ثبت نام خود را برای تشکیل پرونده تابعیت افراد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی انجام دهند.

 

با تصویب آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، قرار بر این شد که از این پس به فرزندان مادران ایرانی که پدران غیر ایرانی دارند، با در نظر گرفتن شرایطی تابعیت ایران اعطا شود.

 

از آنجا که در گذشته بی عدالتی بزرگی در حق این کودکانی که خواهان دریافت تابعیت ایرانی هستند روا داشته می شد، می توان گفت که تصویب این آیین نامه تحولی بزرگ محسوب می شود. با دریافت تابعیت و شناسنامه ایرانی این اشخاص از حقوق و تکالیف اتباع ایرانی برخوردار خواهند شد. حال سوالی که ممکن است برای بسیاری از متقاضیان پیش بیاید اینست که آیا فرزندان متولد از مادران ایرانی می توانند تابعیت اصلی ایرانی داشته باشند؟

 

لذا در این مقاله به توضیح در رابطه با دریافت تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی پرداخته شده است، و سایت دریافت و نحوه نوبت دهی توضیح داده شده است. در ادامه، ثبت نام شناسنامه کودکان زیر و بالای 18 سال دارای مادر ایرانی و پدر خارجی آمده و به تابعیت در فرم ثبت نام پرداخته شده است. درانتها؛ پیگیری ثبت نام شناسنامه فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی توضیح داده شده است.

سایت دریافت تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی

امروزه یکی از موضوعات چالش بر انگیز، تحصیل تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی است. این در حالی است که فرزندان حاصل از پدران ایرانی تحت هر شرایطی تابعیت ایران را به دست می آورند. این طور که به نظر می رسد این موضوع نوعی نابرابری بین فرزندان به دنیا آمده از پدر ایرانی و مادر ایرانی می باشد، که راه اندازی سایت دریافت تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی تا حد زیادی این چالش را رفع کرده است.

 

بندهای 4 و 5 ماده 976 قانون مدنی سلب مزایای شهروندی را برای فرزندان متولد شده از مادر ایرانی بیان نموده است. بنابراین در رابطه با تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی و تعیین تکلیف تابعیت این افراد می توان در سایت نوبت دهی و پیگیری فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی وارد شده و ثبت نام کرد.

 

متقاضی باید ابتدا وارد سایت نوبت دهی و پیگیری درخواست شناسنامه شود، بنابراین در مرورگر خود آدرس bafia.ir را وارد کرده و پس از وارد شدن به صفحه اصلی روی گزینه فرم ها کلیک نماید. فرم درخواست تشکیل پرونده تحصیل تابعیت جهت دریافت شناسنامه فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی را پر نماید. بنابراین فرزندان متولد شده از مادر ایرانی با ورود به سایت نوبت دهی و پیگیری و پر کردن فرم درخواست شناسنامه، تشکیل پرونده داده و در نوبت تحصیل تابعیت قرار خواهند گرفت.

نوبت دهی برای دریافت شناسنامه فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی

در قسمت قبل توضیح داده شد که یکی از موضوعات چالش برانگیز، بی تابعیتی کودکان متولد شده از مادر ایرانی است. تبعیض در اعطای تابعیت از طریق نسب پدری و مادری در نظام حقوقی ایران منجر به چالشی در شرایط اخذ تابعیت ایران شده است.

 

بنابراین با راه اندازی سایت نوبت دهی برای دریافت شناسنامه فرزندان مادران ایرانی و پدر خارجی، تا حدودی به رفع این چالش کمک کرده و این افراد با وارد شدن به سامانه bafia.ir و پر کردن فرم درخواست تشکیل پرونده و دریافت شناسنامه، در نوبت دریافت تابعیت قرار میگیرند.

 

با وارد شدن به سایت نوبت دهی و پیگیری، جهت دریافت نوبت دهی برای دریافت شناسنامه فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی، متقاضی با توجه به شرایط سنی که زیر 18 سال باشد یا بالای 18 سال، باید فرم های مربوطه را تکمیل کرده و درخواست تشکیل پرونده بدهد، تا بررسی های لازم صورت بگیرد و وضعیت تحصیل تابعیت متقاضی مورد بررسی قرار بگیرد.

ثبت نام شناسنامه کودکان زیر 18 سال دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

ثبت نام شناسنامه کودکان زیر 18 سال دارای مادر ایرانی و پدر خارجی و با توجه به این که این افراد زیر 18 سال بوده، به دلیل نرسیدن به سن قانونی خودشان نمی توانند تقاضای تابعیت و صدور شناسنامه داشته باشند. بنابراین لازم است مادرشان به نمایندگی از آن ها برای دریافت تابعیت درخواست دهد. تعلق این فرزندان به مادران ایرانی براساس گواهی معتبر بیمارستان یا مرکز بهداشتی که فرزند در آنجا متولد شده احراز می شود.

 

لازم به ذکر است که فوت، حجر یا جدایی و طلاق مادر هیچ تاثیری در اعطای تابعیت فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی نخواهد داشت. البته رسیدگی به پرونده این اشخاص پس از احراز نسب فرزند با پدر و مادر در مرجع قضایی انجام می گیرد.

 

در اولین قدم برای دریافت تابعیت و ثبت نام شناسنامه کودکان زیر 18 سال باید در سامانه اینترنتی به آدرس bafia.ir یا سامانه اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ثبت نام به عمل آید. با استفاده از راهنمای تصویری ذیل، شخص می تواند در این سامانه ثبت نام به عمل آورد:

 

1- در اولین قدم لازم است که شخص در مرورگر اینترنتی خود آدرس bafia.ir را جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شود.

 

ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

 

2- متقاضی بعد از ورود به صفحه اصلی از قسمت بر روی گزینه آخر منوی سمت راست صفحه یعنی گزینه فرم ها کلیک کرده و فرم درخواست تشکیل پرونده تابعیت برای صدور شناسنامه فرزند مادر ایرانی زیر 18 سال را انتخاب می کند.

 

سایت ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی

 

3- فرمی که در حال حاضر برای متقاضی به نمایش در آمده دارای دو قسمت می باشد که در بخش بالای فرم لازم است اطلاعات هویتی مادر که از جانب فرزند خود درخواست اعطای تابعیت و شناسنامه می کند درج شود.

 

نوبت دهی ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی

 

4- در قسمت دوم شخص باید در فرم اطلاعات هویتی فرزند و آدرس محل سکونت را درج کرده و در آخر گزینه تایید را فعال کند.

 

پیگیری ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی

 

به غیر از مواردی که در بالا ذکر شد، یکی دیگر از شرایطی که برای اخذ تابعیت فرزندان مادران ایرانی وجود دارد، استعلام از سازمان امنیت کشور و تایید این سازمان می باشد. یعنی در صورتی که استعلام امنیتی متقاضی از سوی سازمان اطلاعات و امنیت کشور بلامانع اعلام شد، با درخواست تابعیت متقاضی موافقت به عمل می آید.

 

در واقع اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی که ازدواج آن ها به ثبت رسیده باشد. قبل و بعد از رسیدن آن ها به سن 18 سالگی می تواند رخ دهد و این افراد می توانند درخواست تابعیت ایران را بدهند. در صورت نداشتن مشکل امنیتی به آن ها تابعیت ایرانی اعطا می شود. به پدر خارجی نیز در صورت نداشتن مشکل امنیتی اقامت داده می شود.

 

در اجرای طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، پس از بررسی سازمان اطلاعات و امنیت کشور و تایید این سازمان و نیز بعد از ثبت درخواست و ثبت نام، گذراندن مراسم سوگند و آزمون تابعیت، به شخص شناسنامه و تابعیت اعطا می گردد.

 

ثبت نام شناسنامه افراد بالای 18 سال دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

همانطور که گفته شد فرزندان حاصل از مادران ایرانی که بالای 18 سال سن داشته و تا به حال درخواست تابعیت نداده باشند نیز می توانند درخواست اخذ تابعیت و دریافت شناسنامه ایرانی داشته باشند. ثبت نام شناسنامه افراد بالای 18 سال دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، چنانچه قبل از 18 سالگی درخواست از طریق مادر داده شده و پرونده به جریان افتاده باشد و سپس فرد به سن 18 سال برسد ادامه پیگیری توسط خود او انجام می گیرد.

 

در صورتی که متقاضی اعطای تابعیت در ایران حضور نداشته باشد برای ارائه درخواست اعطای تابعیت و تشکیل پرونده باید به نمایندگی سیاسی و کنسولی ایران در محل سکونت مادر ایرانی مراجعه نماید و عدم حضور در ایران مانع از درخواست تابعیت نیست. همانند آنچه در بالا گفته شد برای ثبت نام درخواست تابعیت و شناسنامه ایرانی باید به روش ذیل عمل شود :

 

1- بعد از ورود به سامانه اینترنتی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور باید از منوی سمت راست صفحه و در قسمت فرم ها، گزینه اول یعنی درخواست تشکیل پرونده تابعیت برای صدور شناسنامه فرزند مادر ایرانی بالای 18 سال انتخاب شود.

 

سایت ثبت نام تابعیت افراد دارای ایرانی

 

2- بعد از تکمیل مشخصات درخواست کننده، مادر ایرانی و آدرس محل سکونت گزینه تایید که در پایین صفحه قرار دارد فعال شود.

 

نوبت دهی ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی

 

بنابراین به فزرندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی تاقبل از 18 سالگی اقامت داده می شود و پس از 18 سالگی می توانند درخواست شناسنامه ایرانی بدهند و درخواست آنها مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه از سوی سازمان انیت کشور مورد تایید قرار بگیرند، با درخواست آنها موافقت شده و می توانند تابعیت ایرانی دریافت کنند. برای این افراد، نیز کسب تاییدیه سازمان اطلاعات، قبولی در آزمون تابعیت و انجام مراسم سوگند الزامی است.

 

تابعیت در فرم ثبت نام چیست 

یکی از پر کاربردترین مسایلی که افراد در طول زندگی خود با آن مواجه هستند و از زمان تولد با افراد همراه می باشد، بحث تابعیت است. تابعیت سبب می شود که فرد نسبت به کشور احساس تعلق داشته باشد و خود را عضوی از آن کشور بداند. در واقع تابعیت یک رابطه سیاسی و حقوقی است که فرد را عضوی از یک کشور می کند، و فرد تعلق خاطر به آن کشور پیدا می کند.

 

اعطای تابعیت و شرایط آن توسط قانونگذار هر کشور تعیین می شود؛ در ایران هم تحصیل تابعیت برای فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، با وارد شدن به سایت مربوطه و پر کردن فرم و سپس تشکیل پرونده و بررسی های لازم صورت می گیرد.

 

شاید سوال بسیاری از افراد این باشد که منظور از تابعیت در فرم ثبت نام چیست؛ در پاسخ به این پرسش باید گفت در فرم ثبت نام تابعیت، قسمتی وجود دارد که باید مشخصات پدر نظیر تابعیت پدر را وارد کرد. سپس مشخصات مادر مثل شماره شناسنامه و شماره ملی مادر وارد شود؛ بنابراین منظور از تابعیت در فرم ثبت نام، همان تابعیت پدر می باشد.

 

پیگیری ثبت نام شناسنامه فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی

در قسمت های قبل در رابطه با تابعیت توضیح دادیم و گفتیم تابعیت سبب می شود، فرد نسبت به کشور احساس تعلق پیدا کرده و خود را عضوی از آن کشور بداند. لذا درخواست و ثبت نام شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی را مورد بررسی قرار دادیم. 

 

پیگیری ثبت نام شناسنامه فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی به سه روش؛ امکانپذیر می باشد. پیگیری صدور شناسنامه از طریق سایت، که سایت پیگیری صدور شناسنامه، همان سایت سازمان ثبت احوال کشور به آدرس اینترنتی sabteahval.ir که با ورود به بخش خدمات الکترونیک و با استفاده از شماره پیگیری امکانپذیر می باشد.

 

روش دیگر پیگیری صدور شناسنامه از طریق سامانه پست بوده، سامانه رهگیری پست به آدرس اینترنتی tracking.post.ir می باشد، که افراد متقاضی با مراجعه به این سایت، روند پیگیری شناسنامه خود را انجام دهد. لازم به ذکر است که متقاضی برای مراجعه به این سایت باید قبلا از اداره ثبت احوال کد رهگیری پست خود را دریافت کرده باشد.

 

همانطور که گفته شد پیگیری ثبت نام شناسنامه فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی به سه امکانپذیر می باشد، که روش دیگر مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت می باشد که متقاضی باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و درخواست پیگیری ثبت نام شناسنامه را با ارائه کد پیگیری ثبت نام نماید. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی در کانال تلگرام سایر موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی پاسخ دهند.