دینا / خانواده / مهریه / نفقه زن لیسانس و فوق لیسانس

نفقه زن لیسانس و فوق لیسانس

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

شوهر ملزم به پرداخت نفقه زن است حتی اگر زن خودش شاغل باشد . اما در نحوه محاسبه نفقه زن با توجه به مقام و منصب و شان و تحصیلات زن ، متفاوت خواهد بود ، مثلا میزان نفقه زن لیسانسه از فوق لسانس کمتر است اگر جایگاه اجتماعی داشته باشد .

پرداخت نفقه زن از زمان ازدواج دائم با شوهر است ، تا زمانی که شوهر بمیرد یا اتمام عده در طلاق خلع ، بعد از این موارد دیگر پرداخت نفقه بر عهده شوهر نخواد بود . مطابق مواد قانون مدنی و عرف جامعه ضابطه موجود در تعیین میزان نفقه زن ، بر مبنای شئونات خانوادگی زن ، عرف و عادت همشهری ها ، نفقه امثال زوجه و وضع مالی مرد می باشد و در صورت عدم توافق زوجین در میزان نفقه ، نظر کارشناس اخذ می گردد .

با توجه به موارد گفته شده این سوال در ذهن افراد به وجود می آید که در نحوه محاسبه مبلغ نفقه زن میزان تحصیلات زن هم محاسبه می شود یا خیر ؟ در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از نفقه زن کردیم به تعریف نفقه زن دارای مدرک لیسانس و نفقه زن دارای مدرک فوق لیسانس می پردازیم .

نفقه زن لیسانس دارای مدرک کارشناسی

نفقه زن شامل : مسکن، خوراک و پوشاک و اثاث البیت متناسب و متعارف با وضعیت زن می باشد ، همچنین نفقه زن در بر گیرنده ، تمام هزینه هایی است که زن برای ادامه زندگی به آن نیاز دارد و این هزینه ها با توجه به شان و منزلت زن تعیین می شود نه میزان توانایی مرد به پرداخت .

 این هزینه ها معین نیستند و از یک مکان به مکان دیگر و از یک فرهنگ به فرهنگ دیگری متفاوت خواهند بود . اگر زن در منزل پدر خود خادمی داشته است ، بعد از ازدواج ، گرفتن خدمتکار برای او جز وظایف شوهر می باشد و فقر و مکنت شوهر تاثیری در پرداخت او ندارد و نفقه وظیفه ای است که باید ادا گردد .

 با توجه به این مواردی که در خصوص نفقه زن بیان شد به این موضوع می رسیم که آیا مدرک تحصیلی زن در نحوه محاسبه نفقه زن موثر است یا خیر ؟

 نفقه مقدار مشخصی ندارد و در صورت مراجعه زوجه به دادگاه ، تعیین میزان آن با کارشناسان خواهد بود . پس گفته شد که زمانی که زن به دادگاه برای تعین و پرداخت نفقه حال و گذشته اش مراجعه می کند دادگاه با نظر کارشناس رسمی دادگستری در امور نفقه مبلغ مورد نظر را تعیین خواهد کرد .

در پاسخ به این سوال که آیا هزینه تحصیل جزء نفقه است، باید گفت، هزینه تحصیل زن و مخارج و شهریه دانشگاه همسر، جزء نفقه وی محسوب نشده و لذا، پرداخت آن بر عهده شوهر او نمی باشد. اما، در مورد فرزند، هزینه تحصیل در مدرسه، جزء نفقه او در نظر گرفته شده که در صورت عدم پرداخت، ضمانت اجرای حقوقی مطالبه نفقه و کیفری حبس را خواهد داشت؛ اما مخارج و شهریه دانشگاه، به عنوان بخشی از نفقه فرزند محسوب نمی گردد.

 کارشناس برای تعیین میزان و مبلغ نفقه زن معمولا مسائلی را مورد توجه قرار مي‌دهد ، مسائل مورد توجه کاشناس نفقه عبارت است از :

 سن خانم .

 ميزان تحصيلات او .

  شغل و تحصيلات پدري .

 ميزان تحصيلات اعضاي خانواده او همچون خواهران و برداران و مادر .

 شغل اعضاي خانواده و محل خانه پدري است .

 پس با نگاه کردن به مواردی که کارشناس با توجه به آن ها نفقه زن را تعیین می کند به این می رسیم که تحصیلات زن در تعیین مبلغ نفقه او موثر است . بنابر این مورد و با توجه به این که گفته شد نفقه زن با توجه به شان او تعیین می شود به این می رسیم که شان زنی که مدرک لیسانس یا کارشناسی دارد از زنی که تحصیلات ندارد یا دیپلم دارد ممکن است بالاتر باشد . اگر این موضوع برای افراد عادی مورد توجه نباشد اما کارشناس تعیین نفقه به تحصیلات زن برای تعیین نفقه بی توجه نبوده و بر اساس آن نفقه را تعیین خواهد کرد .

 

نفقه زن فوق لیسانس دارای مدرک کارشناسی ارشد

در متن مقاله گفته شد که اگر زنی به دادگاه مراجعه کرد برای تعیین میزان نفقه اش ، دادگاه تعیین میزان نفقه زن را به کارشناس نفقه واگذار خواهد کرد . در مورد این که در تعیین میزان نفقه به تحصیلات زن توجه می شود یا نه ، در مقاله بیان شد با توجه به این که کارشناس نفقه برای تعیین مبلغ نفقه به میزان تحصیلات زن توجه کرده است می توان فهمید که تحصیلات زن در تعین نفقه او بی تاثیر نخواهد بود .

 زنی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا پایین تر از آن است مسلما میزان نفقه اش از زنی که دارای مدارج لیسانس ،کارشناسی و فوق لیسانس یا همان کارشناسی ارشد همچنین دکتری هست پایین تر خواهد بود اما شاید این تفاوت در بعضی از مواقع به دلیل پر رنگ تر بودن دیگر مسائل در تعیین مبلغ نفقه بسیار ناچیر باشد یا اصلا یه چشم نیاید .

 مثلا زنی در خانواده ای متول زندگی کرده است منزل پدری او در بهترین نقطه شهر است اما پدر او تحصیلات خاصی ندارد ولی در شهرشان بسیار آدم معروفی است و جز افراد معروف آن شهر محسوب می شود ولی این زن مدرک تحصیلی کارشناسی دارد نه فوق لیسانس . نفقه این زن در مقایسه با زنی که کارشناسی ارشد دارد اما در خانوده معمولی زندگی کرده باشد و محل زندگی خانواده او معمولی باشد همچنین افراد خانواده او افراد معمولی باشند ، کمتر نخواهد بود چون دلایل دیگری برا بالاتر رفتن مبلغ نفقه او وجود دارد .

 اما اگر دو زن در شرایط مساوی برای پرداخت نفقه از جانب شوهر به دادگاه مراجعه کرده باشند و دادگاه بخواهد که با جلب نظر کارشناس نفقه میزان مبلغ تعیینی به عنوان نفقه را مشخص کند در صورت داشتن مدارک تحصیلی متفاوت این زنان مثل کارشناسی و کارشناسی ارشد در تعیین مبلغ نفقه تاثیر گذار خواهد بود .

 حال زنی با مدرک فوق لیسانس و دارای شغل مثل کارمند ، استاد دانشگاه ، معلم و یا دیگر مشاغل آبرومند از دادگاه درخواست تعیین مبلغ نفقه و پرداخت از جانب شوهر را نماید در همین حین زنی خانه دار با مدرک فوق لیسانس هم تقاضای تعیین مبلغ نفقه را از دادگاه نموده است . در چنین حالتی مسلما تحصیلات زن و شان اجتماعی او در تعیین نفقه موثر خواهد بود و به خاطر مدرک یکسان نفقه آن ها برابر نخواهد بود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه زن لیسانس و فوق لیسانس چیست در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن لیسانس و فوق لیسانس چیست پاسخ دهند .