دینا / خانواده / حضانت / نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در شرایطی که پدر صلاحیت لازم برای عهده دار شدن حضانت فرزند را دارا نباشد ، می توان به دادگاه صالح یعنی دادگاه خانواده دادخواستی مبنی بر سلب حضانت از پدر را ارائه نمود که دادگاه با توجه به آن ، حکم مقتضی صادر نماید .

 

بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است . بعد از هفت سالگی حضانت فرزندان تا رسیدن به سن بلوغ که در دختران نه سال تمام قمری و در پسران پانزده سال تمام قمری است ، با پدر آنها خواهد بود . اما در این مهلت ممکن است که به دلایلی پدر صلاحیت لازم برای حضانت فرزند را نداشته باشد .

بنابراین ، می توان با تقدیم دادخواست سلب حضانت از پدر به دادگاه خانواده ، حضانت را از وی سلب کرد . به همین منظور در این مقاله به بررسی سلب حضانت از پدر و دادخواست سلب حضانت از پدر و نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر خواهیم پرداخت . 

سلب حضانت از پدر

بر اساس ماده 1173 انون مدنی ، " هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد ، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی ، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند " .

در صورتی که پدر، شرایط لازم برای حضانت فرزند مشترک را از دست بدهد، زوجه، این امکان را داشته تا دادخواست حکم حضانت مادر را بر اساس نمونه های موجود، تنظیم کرده و با ارائه مدارک لازم، از جمله، مدارک اثبات کننده عدم صلاحیت پدر، مانند گواهی روان پزشک معالج، این دادخواست را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت و به دادگاه خانواده ارجاع نماید.

در ادامه برخی از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی والدین بیان شده است که بر اساس آن سلب حضانت از پدر و همچنین سلب حضانت از مادر امکانپذیر است :
- اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار ؛
- اشتهار به فساد اخلاق و فحشا ؛
- ابتلاء به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی ؛
- سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء ، تکدی گری و قاچاق ؛
- تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف ؛ و سایر مواردی از این قبیل که در صورت اثبات آن به دادگاه می توان حضانت را از پدر سلب کرد .

دادخواست سلب حضانت از پدر

در صورتی که یکی از دلایل سلب حضانت بر اساس ماده 1173 قانون مدنی حاصل شد ، نزدیکان یا اقربای طفل یا قیم او و یا رئیس حوزه قضایی می توانند دادخواست سلب حضانت فرزند را به دادگاه ارائه نمایند . دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست سلب حضانت فرزند از پدر ، دادگاه خانواده می باشد .

چنانچه به دلیل جدایی والدین، حضانت فرزند مشترک، بر عهده مادر قرار گرفته، اما به دلایلی مانند ازدواج مجدد یا جنون، صلاحیت نگهداری از طفل را از دست دهد، مرد می تواند با تکمیل نمونه دادخواست حکم حضانت پدر و ارائه آن به دادگاه خانواده، درخواست خود را برای حضانت طفل، به دادگاه تقدیم نماید. در این صورت، مدارک لازم، از جمله استشهادیه و گواهی پزشک معالج، باید ضمیمه دادخواست گردیده و تقاضای پدر، از طریق ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی، به دادگاه ارسال گردد.

به این منظور ، دادخواست را باید با تکمیل اطلاعات لازم به دادگاه ارائه نمود . همچنین ، ممکن است که دادخواست ضمایمی داشته باشد که لازم است پیوست به دادخواست شوند و به دادگاه ارائه شوند تا بر حسب مورد ، دلایل سلب حضانت از پدر برای دادگاه قطعیت بخش باشد .

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

ریاست محترم دادگاه خانواده ؛

با سلام ،

احترما به استحضار می رسانم که اینجانب ………… فرزند …………… به شماره شناسنامه در تاریخ ............. در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت …… با آقای ………….. فرزند …………. عقد نکاح دایم نمودیم که ثمره عقد نکاح دایم و زندگی مشترک با مشارالیه ، فرزند دختر/ پسر به نام ……….. بود .

با توجه به اینکه بعد از صدور حکم طلاق / یا تعیین مسکن جداگانه به حکم دادگاه ، حضانت فرزند مشترک ما با آقای ……………. تعیین گردیده است، ایشان با اعتیاد / کتک زدن خارج از حد متعارف / فساد اخلاقی / بیماری روانی / سوء استفاده از طفل صلاحیت لازم برای نگهداری فرزند را ندارد .

لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم با توجه به موارد مصرح که دلایل اثبات آن پیوست دادخواست گردیده است ، پس از احراز موارد مزبور ، مراتب قانونی را به جهت صدور حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند از آقای  …………. و  صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند / فرزندان ، به نام ……………… را لحاظ بفرمایید .

برنامه راهبردی قلم چی دوازدهم تجربی - کنکور 1400
نویسنده: دینا 
حجم: 247 KB

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر پاسخ دهند .