دینا / خانواده / نفقه / راه های مطالبه نفقه

راه های مطالبه نفقه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی راه های مطالبه نفقه می پردازیم . 

 

مطابق قانون مدنی پرداخت نفقه زن برعهده شوهر است . نفقه زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می باشد به عنوان مثال : خوراک و پوشاک و هزینه درمانی و بهداشتی و غیره . در واقع در مورد میزان نفقه ، مبلغ مشخصی در قانون بیان نشده بلکه با توجه به شان زن تعیین می گردد . پرداخت نفقه در ایران بر عهده مرد است و ارتباطی به تمکن مالی مرد ندارد . اما گاهی ممکن است مرد از وظیفه خود یعنی پرداخت نفقه به همسر خودداری ورزد ، در این صورت زن می تواند برای مطالبه نفقه خود به دادگاه مراجعه نماید . در این مقاله به بررسی نحوه مطالبه نفقه و روش های مطالبه نفقه می پردازیم . 

مطالبه نفقه

با عقد دائم مرد مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود است و در صورتی که مرد از این عمل استنکاف نماید ، زوجه باید برای مطالبه نفقه به موجب ماده 111 قانون مدنی به دادگاه مراجعه کند و در این صورت محکمه ( دادگاه ) میزان نفقه را معین می کند و شوهر را به دادن آن محکوم می نماید .
همچنین بر طبق قانون مجازات اسلامی ماده 642 مرد مکلف به پرداخت نفقه شده و ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه بیان گردیده است . 

روش های مطالبه نفقه

از روش های مطالبه مهریه زمانی که مرد از پرداخت نفقه استنکاف کرد زن می تواند به دو صورت اقدام قضایی نماید :


1 - مطالبه نفقه از طریق دادگاه حقوقی ، در مطالبه نفقه از این طریق زوجه باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تنظیم دادخواست برای مطالبه نفقه اقدم نماید . ( برای مطالبه از طریق دادگاه حقوقی نیاز به ارائه دادخواست می باشد ) . 


2 - برخلاف تصور اغلب افراد تنها راه مطالبه نفقه از طریق دادگاه های حقوقی نمی باشد بلکه زوجه می تواند از طریق مراجع کیفری نیز نفقه خود را مطالبه کند . مطالبه نفقه از طریق مراجع کیفری بدین صورت است که ابتدا زوجه برای مطالبه نفقه از این طریق نیاز به شکایت و تنظیم شکواییه است به عبارت دیگر در واقع منظور از مطالبه نفقه از طریق کیفری ، ارائه شکواییه مطالبه نفقه به دادسرا و طرح دعوی کیفری می باشد . دادسرا و دادگاه های کیفری با بررسی مدارک و شواهد زوج را احضار می کند و پس از تحقیق و رسیدگی رای مقتضی را صادر می کند .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راه های مطالبه نفقه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون راه های مطالبه نفقه پاسخ دهند .