دینا / تجاری / اسناد تجاری / واخواست سفته و نحوه آن

واخواست سفته

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

واخواست سفته، به معنای اعتراض رسمی و قانونی دارنده سفته، به عدم پرداخت سفته و مطالبه وجه آن، از متعهد می باشد. نحوه و شرایط واخواست سفته، به این صورت است که دارنده سفته می تواند، تا 10 روز پس از مهلت سررسید سفته یا ابلاغ اظهارنامه، با مراجعه به دایره واخواست دادگستری، با تکمیل و تحویل اوراق مربوطه، درخواست خود را ثبت نماید.

 

مطابق قانون، هرکس با اراده خود، در مقابل دیگری تعهدی بدهد، ملزم به انجام آن تعهد در مهلت مقرر می باشد و در صورت خودداری از انجام تعهد، متعهد له می تواند خواستار اجرای ضمانت اجرای الزام به انجام تعهد، شود.

این رویه در خصوص اسناد تجاری، مانند چک و سفته نیز صدق می کند و در صورتی که صادر کننده سفته در تاریخ مقرر، اقدام به تادیه مبلغ مندرج در سفته نکند، دارنده سفته می تواند، واخواست سفته را از دادگاه خواستار شده و از طرق قانونی طلب خود را دریافت نماید. این مطالبه رسمی مبلغ سفته، دارای نحوه و مهلت خاص خود بوده که تنها در صورت رعایت این موارد، واخواست سفته، آثار قانونی خود را بر جای خواهد گذاشت.

لذا، در این مقاله، ابتدا به توضیح مفهوم واخواست سفته می پردازیم و سپس به این سوال که نحوه واخواست سفته به چه صورت است، پاسخ می دهیم. در ادامه نیز، به بررسی مهلت و شرایط قانونی این روش مطالبه رسمی مبلغ سفته، پرداخته و خواهیم گفت، برای واخواست سفته کجا بریم.

واخواست سفته یعنی چه

برای پاسخ به سوال واخواست سفته یعنی چه و برای واخواست سفته کجا بریم؟ بهتر است ابتدا به تبیین معانی واخواست و سفته به طور جداگانه بپردازیم و سپس، معنی این اصطلاح را از نظر حقوقی بررسی نماییم. واخواست در لغت، به معنای اعتراض و سفته، به معنای سند دین یا فته طلب می باشد. از نظر حقوقی نیز واخواست سفته، در شرایطی مطرح می شود که زمان سررسید و تاریخ پرداخت سفته رسیده باشد، اما متعهد به هر دلیلی، وجه سفته را پرداخت نکند.

به عبارت دیگر، واخواست سفته، اقدام دارنده، همانند نکول آن، در راستای مطالبه رسمی و قانونی وجه سفته است. در چنین شرایطی، دارنده سفته یا همان متعهد له، می تواند با واخواست سفته، متعهد و ظهرنویس سفته را تحت پیگرد قانونی قرار دهد و در نهایت، آنها را ملزم به پرداخت مبلغ مشخص شده در سفته نماید. 

نحوه و مراحل واخواست سفته

پس از صحبت در خصوص معنی واخواست سفته و پاسخ به این سوال که برای واخواست سفته کجا بریم، در این بخش قصد داریم به سوال نحوه واخواست سفته به چه صورت است، پاسخ دهیم. در پاسخ به این سوال که نحوه واخواست سفته به چه صورت است، باید گفت، دارنده باید ابتدا، اظهارنامه ای برای صادرکننده سفته ارسال کرده و ضمن آن، از متعهد بخواهد وجه سفته را پرداخت کند و تذکر دهد که در غیر این صورت، اقدام به واخواست سفته می نماید.

پس از ارسال اظهارنامه برای متعهد، دو حالت، ممکن است واقع شود؛ اول اینکه متعهد، اقدام به پرداخت وجه سفته کرده و به تعهد خود عمل نماید و دوم اینکه بازهم از تادیه وجه سفته خودداری کند؛ که در حالت دوم، دارنده سفته می تواند، با مراجعه به دایره واخواست دادگستری، اوراق واخواست را تهیه کرده و آن ها را تکمیل نماید.

بعد از انجام مراحل ذکر شده و تکمیل اوراق، دارنده باید آن ها را به دفتر دایره واخواست دادگستری تحویل دهد تا بعد از تعیین نوبت، اقدامات لازم، نسبت به آن انجام گردد. منظور از اوراق واخواست، فرم های آماده ای هستند که شامل 4 بخش می باشند و متعهد له، باید با دقت و به درستی، تمامی اطلاعات مندرج در آن را تکمیل نماید.

مهلت واخواست سفته

پس از بررسی معنی واخواست سفته و پاسخ دادن به این سوال که برای واخواست سفته کجا بریم، در این بخش می خواهیم به این سوال که دارنده سفته تا چه زمانی برای اقدام به واخواست سفته، مهلت دارد، پاسخ دهیم. بنابراین، اگر قصد انجام واخواست سفته را دارید، اما نمی دانید تا چه زمانی می توانید برای انجام این کار اقدام کنید، تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

مهلت واخواست سفته، بسته به اینکه سفته، مهلت دار باشد یا بدون مهلت، می تواند دارای شرایط متفاوتی باشد. سفته مهلت دار، سفته ای است که متعهد، هنگام صدور آن، تاریخ دقیقی را برای پرداخت وجه، مشخص و در سفته، ذکر کرده است. اما در سفته بدون مهلت یا همان عندالمطالبه، تاریخی برای سررسید وجه، مشخص نشده است.

بنابراین، در مواردی که سفته مورد نظر، دارای سررسید باشد و متعهد از پرداخت وجه سفته خودداری نماید، دارنده سفته یا همان متعهدعلیه تنها تا 10 روز، پس از تاریخ سر رسید، می تواند اقدام به واخواست سفته نماید.

اما در صورتی که سفته عندالمطالبه باشد و سررسیدی نداشته باشد، دارنده باید با تهیه اوراق اظهارنامه، اظهارنامه ای برای متعهد ارسال کرده و به این وسیله به وی اطلاع دهد که در صورت عدم تادیه وجه سفته، اقدام به واخواست سفته در مراجع قضایی می نماید. همچنین، دارنده باید ضمن ارسال اظهارنامه، برای متعهد، تاریخی را به عنوان سررسید  مشخص کند. متعهد له، تا 10 روز پس از تاریخ تعیین شده در اظهارنامه، برای واخواست سفته، مهلت دارد.

 

برای واخواست سفته کجا برویم

قانون گذار ایران، در راستای تبیین نحوه و شرایط دادرسی در محاکم، قوانینی را تحت عنوان آیین دادرسی، تصویب کرده است. در این قوانین، نحوه، مهلت و شرایط دادرسی، در موارد گوناگون پیش بینی شده و مراجع صالح برای رسیدگی به هر دعوا مشخص شده است.

واخواست سفته نیز، از این قاعده، مستثنی نیست و دارنده سفته برای واخواست آن، باید به مرجع ذی صلاح مراجعه نماید. بنابراین، در پاسخ به سوال که برای واخواست سفته کجا بریم، باید گفت، متعهد له که قصد واخواست را دارد، ابتدا باید با مراجعه به دایره واخواست دادگستری، اوراق مربوط به واخواست را دریافت کرده و آن ها را تکمیل نماید؛ سپس این اوراق را به دفتر دایره واخواست دادگستری تحویل دهد تا پس از تعیین نوبت به آن رسیدگی شود. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد واخواست سفته و نحوه آن در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون واخواست سفته و نحوه آن، پاسخ دهند.