دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در صورتی که مرد، جهیزیه را تهیه نکرده باشد، حق بردن و جابجایی آن را ندارد و با اینکه به طور معمول، قضات در دعاوی خانوادگی، در مواردی مثل بردن جهیزیه، رای بر سرقت نمی دهند، اما این خطر نیز وجود دارد که حکم بر مجازات سرقت یا خیانت در امانت یا در صورت فروش جهیزیه توسط مرد، حکم بر مجازات فروختن جهیزیه توسط شوهر که حبس و جزای نقدی است، صادر گردد. شکایت از فروش جهیزیه توسط شوهر، با ثبت شکواییه، امکان پذیر بوده و دادسرا و سپس، دادگاه کیفری دو، به آن، رسیدگی خواهند کرد.

 

پرداخت نفقه زن که مصادیق متعددی نظیر خوراک، پوشاک، مسکن، اسباب و اثاثیه و هزینه های بهداشت و درمان دارد، از جمله تکالیف مرد است که باید، در قبال تمکین عام و خاص زن، برای وی، فراهم آورد. اما در جامعه ما، این گونه مرسوم شده که تهیه وسایل و لوازم منزل برای شروع زندگی مشترک یا همان جهیزیه را وظیفه زن می دانند و خانواده دختر، قبل از شروع زندگی و مراسم عروسی، اقدام به تهیه آن می نمایند.

این درحالی است که بر طبق قانون، زن تکلیفی به فراهم کردن وسایل زندگی مشترک ندارد و بنابراین، اگر اقدام به این امر کند، مالک وسایلی است که با خود به منزل مشترک برده و چنانچه، تصمیم به جدایی بگیرد، می تواند جهیزیه خود را ببرد. حال اگر مرد، از بازگرداندن جهیزیه استنکاف کند و اقدام به فروش آن ها بنماید، با جرم فروش جهیزیه که مجازات بسیار سنگینی دارد، روبرو خواهد شد. اما، با توجه به خاص بودن شرایط تحقق این جرم، ضروری است تا از ارکان آن، مطلع بود.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا مرد می تواند جهیزیه زن را ببرد و آیا این عمل، سرقت و جرم است یا خیر؟ سپس، در خصوص جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن، توضیح دهیم و بگوییم که نحوه شکایت و رسیدگی به این جرم، برای صدور حکم مجازات فروختن جهیزیه توسط شوهر، چگونه خواهد بود.

آیا مرد میتواند جهیزیه زن را ببرد

علی رغم اینکه قانون گذار، تهیه اسباب و اثاثیه منزل را تکلیف مرد می داند، در فرهنگ کشور ما، زنان و خانواده های آن ها، اقدام به تهیه اسباب منزل یا همان جهیزیه می نمایند و این دختر است که عمده ترین وسایل شروع زندگی مشترک را فراهم می آورد و مرد، تنها برخی اقلام، نظیر فرش یا سرویس چوب را خریداری کرده که این امر نیز، کاملا بسته به توافق طرفین دارد.

با توجه به اینکه زن، وظیفه ای بر تهیه جهیزیه نداشته و در واقع، مالک اقلامی که تحت عنوان جهاز، به منزل شوهر برده می باشد، این پرسش مطرح می گردد که آیا مرد می تواند جهیزیه زن را ببرد یا خیر و آیا بردن وسایل منزل، توسط زوج، جرم سرقت است؟ لذا در این بخش از مقاله، به قسمت اول پرسش مطروحه پاسخ خواهیم داد و در بخش بعدی، قسمت دوم این پرسش را بررسی خواهیم کرد.

در پاسخ به این پرسش که آیا مرد می تواند جهیزیه زن را ببرد؟ باید گفت، در صورتی که هیچ یک از اقلام جهیزیه را مرد، تهیه نکرده یا حتی تهیه کرده، لکن، ذیل سیاهه جهیزیه زن را امضا زده و آن اقلام نیز در لیست سیاهه موجود هستند و مرد، توان اثبات خرید آن ها را ندارد، از لحاظ قانونی، او این حق را نخواهد داشت که جهیزیه زن را ببرد؛ چراکه مالکیتی بر آن ها ندارد.

آیا عدم استرداد جهیزیه و بردن وسایل منزل توسط زوج جرم سرقت است

یکی از پرسش های رایج در زمینه جهیزیه که اغلب در مواقع اختلاف و جدایی زوجین، مطرح می گردد، این پرسش است که آیا عدم استرداد جهیزیه و بردن وسایل منزل توسط زوج، جرم سرقت است؟ یعنی اگر زوج، جهیزیه زن را مسترد نکند و وسایل منزل را برد، مرتکب جرم سرقت جهیزیه زن شده است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، به طور معمول، در دعاوی خانوادگی، به ویژه در خصوص دعاوی ای نظیر عدم استرداد جهیزیه و جابجایی وسایل منزل، توسط زن یا مرد، قضات، به سرقت یا خیانت در امانت(در صورتی که آسیبی به اموال مرد یا زن وارد آید و زن یا مرد، به موجب اظهارنامه، دیگری را امین کرده باشد) رای نمی دهند.

اما با این وجود، زوجین باید، مراقب این موضوع باشند و این مساله را نیز در نظر داشته باشند که همیشه اینگونه نیست و در پاره ای از موارد، قضات، رای بر سرقت یا خیانت در امانت(در صورتی که آسیبی به اموال مرد یا زن وارد آید و زن یا مرد، به موجب اظهارنامه، دیگری را امین کرده باشد)، می دهند.

بنابراین، در پاسخ به پرسش مطروحه پیرامون انجام این اقدام، یعنی بردن اسباب منزل، توسط مرد و جابجایی جهیزیه زن، باید گفت، بهتر است که تا حد امکان، مرد از جابجایی و بردن اسباب منزل و جهیزیه زن، خودداری کند، مگر اسبابی که توان اثبات مالکیت بر آن ها را دارد و آن ها را قبل یا بعد از زندگی مشترک، با پول خود خریده است.

جرم فروش جهیزیه توسط مرد

جرم فروش جهیزیه توسط مرد چیست ؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت که در صورت تهیه جهیزیه توسط دختر برای شروع زندگی مشترک، او مالک جهیزیه است و مرد تنها می تواند از این وسایل استفاده کند و به هیچ عنوان، حق فروش این وسایل را ندارد.

اگر مردی بدون اجازه زن، لوازمی که تحت عنوان جهیزیه آورده شده است را بفروشد، مرتکب جرم شده و زن می تواند از مرد، در مراجع کیفری، طرح دعوا نماید. اما این سوال پیش می آید که در چنین مواردی، زن، تحت چه عنوان مجرمانه ای باید، شکواییه خود را ثبت کند ؟

باید گفت ممکن است این نظر وجود داشته باشد که تحت عنوان خیانت در امانت بتوان شکایت کرد که بنظر خیلی عنوان درستی نیست و تنها در مواردی مصداق خواهد داشت که زن، به موجی اظهارنامه یا پیامک، مرد را امین اموال خود کرده باشد و فروش، بعد از امین کردن مرد، اتفاق افتد.

در غیر این صورت، چنانچه زوجه، با عنوان فروش مال غیر شکایت کند، نتیجه بخش تر خواهد بود؛ چراکه فروش مال غیر، مربوط به زمانی می شود که فردی، مالی که به دیگری تعلق دارد را بدون اذن و اجازه مالک، به شخص ثالثی انتقال دهد.

 

مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد

در پاره ای از موارد، در پی اختلافات خانوادگی، مردان، علاوه بر جابجایی و بردن جهیزیه زن، اقدام به فروش جهیزیه زن می نمایند که در این شرایط، این پرسش مطرح می شود که با توجه به عدم مالکیت مرد بر جهیزیه، مجازات فروختن جهیزیه توسط شوهر چیست؟

برای مجازات فروختن جهیزیه توسط شوهر، باید به قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد و مجازات جرم فروش مال غیر را مورد بررسی قرار داد. چراکه در اغلب موارد، فروش جهیزیه زن توسط شوهر، بر حسب ارکان جرم و تشخیص قاضی، از مصادیق فروش مال غیر لحاظ می شود و در صورتی که مرد، بدون اذن زن، مرتکب جرم فروش جهیزیه شود، به مجازات این جرم، یعنی فروش مال غیر، محکوم خواهد شد.

مجازات جرم فروش جهیزیه بدون اجازه زن، در صورتی که جرم، عنوان فروش مال غیر داشته باشد؛ از یک تا هفت سال حبس، جزای نقدی، معادل مالی که مرد دریافت کرده و رد مال به زن است. برای اعمال این مجازات ها، زوجه باید با داشتن سیاهه جهیزیه یا فاکتور خرید وسایل، در دادگاه مالکیت خود بر وسایل را اثبات کند و همچنین، اثبات نماید که فروش وسایل، بدون اذن او صورت گرفته است.

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم فروش جهیزیه توسط مرد

پس از توضیح مجازات فروختن جهیزیه توسط شوهر، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص نحوه شکایت و نحوه رسیدگی به جرم فروش جهیزیه توسط مرد، صحبت کنیم و بگوییم که در چنین شرایطی، یک زن، باید چه اقداماتی را انجام دهد و مراحل رسیدگی، چگونه خواهد بود.

در ابتدا، زن باید با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا از طریق اینترنتی و مراجعه به آدرس sana.adliran.ir، در سامانه ثنا، ثبت نام نموده و اقدام به احراز هویت ثنا کند تا حساب کاربری ثنای او تشکیل گردد.

سپس باید، شکواییه خود، تحت عنوان فروش مال غیر را تنظیم کرده و فایل تایپی آن را بر روی یک مموری یا تلفن همراه یا فلش و سی دی، ذخیره کند.

در مرحله بعد، زن باید، برای ثبت شکواییه خود، به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برود و شکوائیه خود را ثبت و به دادگاه صالح، ارسال کند.

در این مرحله، پرونده شکایت زن تشکیل شده و دادسرا، تحقیقات مقدماتی را آغاز می نماید؛ در صورتی که ادله، برای انتساب یا اثبات جرم، نسبت به متهم، کافی نباشد، دادسرا، قرار منع تعقیب، صادر می نماید، در غیر این صورت، دادسرا، قرار جلب به دادرسی را صادر کرده و پس از صدور کیفر خواست، پرونده را از دادسرا، به دادگاه کیفری دو، ارسال می کند تا قاضی، تحقیقات بیشتر را انجام دهد و حکم مجازات را صادر کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن پاسخ دهند.