دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی را ارائه می نماییم .

 

با اینکه مقررات مربوط به دوران نامزدی در عرف مشخص و معلوم شده است و به لحاظ قانونی ، نامزدی نوعی رابطه زوجیت تلقی نمی گردد ، با این حال در برخی از مواد قانونی می توان آثاری از روابط نامزدی را مشاهده نمود که از جمله آنها می توان به موضوع استرداد هدایای دوران نامزدی موضوع ماده 1037 قانون مدنی اشاره کرد که به موجب آن ، امکان پس گرفتن هدایای دوران نامزدی ؛ در صورتی که نامزدی مذکور منجر به ازدواج نشده باشد ، وجود خواهد داشت و خواهان می تواند با اقامه دعوا و ارائه دادخواست استرداد هدیای دوران نامزدی ، هدیه های نامزدی خود را پس بگیرد . به همین مناسبت در این مقاله پس از توضیح مختصر پیرامون استرداد هدایای دوران نامزدی و دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی ، متن و نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی را ارائه می نماییم .

دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

در قانون مدنی ماده 1037 به موضوع امکان استرداد یا پس گرفتن هدایای نامزدی پرداخته شده است که به موجب آن ، " هریک از نامزدها می توانند در صورت به هم خوردن وصلت منظور ، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است ، مطالبه کند و اگر عین هدایا موجود نباشد ، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود ؛ مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد " . همانگونه که در این ماده اشاره شده است ، قبل از عقد نکاح ، یعنی در دوران نامزدی ، در صورتی که یکی از زوجین اقدام به تهیه هدایایی برای طرف دیگر و یا خانواده او نموده باشد ولی بنا به دلایلی ، نامزدی منجر به ازدواج میان آن دو نگردد ، هر یک از طرفین اعم از زن یا مرد که از بابت به هم خوردن وصلت مزبور متحمل مخارجی شده باشد و یا هدایایی را به طرف مقابل داده باشد ، می تواند بر اساس این ماده ، اقدام به استرداد هدایای دوران نامزدی نماید ؛ دلیل توجیهی استرداد هدایای نامزدی آن است که اصولا پرداخت هدیه نامزدی به آن دلیل است که طرف مقابل راضی به ازدواج شود ؛ لذا در صورتی که نامزدی منجر به ازدواج یا عقد نکاح نشود ، می توان با شرایطی هدایای مزبور را پس گرفت .

به این منظور ، شخص خواهان می تواند در دادگاه اقدام به طرح دعوای استرداد هدایای نامزدی نماید و با تنظیم دادخواستی به طرفیت خوانده دعوا ، استرداد هدایای دوران نامزدی را مطالبه نماید . لازم به ذکر است که دادگاه صالح جهت ارائه دادخواست استرداد هدایای نامزدی ، دادگاه خانواده می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست مطالبه خسارات ناشی از به هم خوردن نامزدی کلیک کنید .

نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

در قسمت قبل به توضیح امکان استرداد هدیه های در دوران نامزدی بر اساس قانون مدنی پرداخته و شرایط تقدیم دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی را توضیح دادیم ، با این حال ، به دلیل اینکه پس گرفتن این هدایا از سوی خواهان ، نیازمند تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده می باشد ، در این قسمت قصد داریم متن نمونه ای از دادخواست استرداد هدایای نامزدی که به مناسبت انجام وصلت مورد نظر داده شده است را ارائه نماییم .

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده

 سلام علیکم ؛

 احتراما به استحضار عالی می رساند که اینجانب ................... فرزند ....................... به شماره شناسنامه ..................... صادره از ............................. در تاریخ .............. با موافقت خوانده محترم نامزد شده و براساس عرف و آداب و رسوم موجود اقدام به خرید هدایایی همچون حلقه نامزدی ، گردنبند و سایر هدایا مانند ساعت و عطر نموده و به ایشان تقدیم نموده ام که لیست هدایای داده شده در دوران نامزدی ، به دادخواست ضمیمه شده اند . با این حال ، خانواده ایشان بنا به دلایلی در تاریخ ............... از ادامه وصلت منظور امتناع نموده و خوانده محترم نیز حاضر به انجام وصلت مزبور نمی‌باشد ؛ با این حال علی رغم به هم خوردن وصلت مورد نظر ، مراجعه مکرر بنده بابت استرداد هدایای مذکور توفیقی در پی نداشته و به اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی به شماره ................... نیز پاسخ قانع کننده ای داده نشده است . به همین دلیل ، به استناد ماده 1037 قانون مدنی که مقرر می‌دارد : « هریک از نامزدها می‌تواند در صورت به هم خوردن وصلت منظور ، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند . اگر عین هدایا موجود نباشد ، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌ شود » ؛ تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر استرداد هدایای دوران نامزدی را از محضر دادگاه محترم تقاضا دارم .

با تشکر و تجدید احترام ، ......................

لازم به ذکر است که در قسمت تعیین خواسته و بهای آن می توان عبارت " صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به استرداد هدایای دوران نامزدی ؛ مقوم به مبلغ .............. ریال " را درج نمود و در قسمت دلایل و منضمات دادخواست نیز به " شهادت شهود ، تحقیقات محلی ، لیست هدایای دوران نامزدی و ارائه فاکتور خرید آنها در صورت وجود "  ، استناد نمود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی پاسخ دهند .