دینا / خانواده / ازدواج / نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در صورتی که پدر بدون دلیل موجه از دادن اجازه ازدواج به دختر مضایقه نماید ، دختر می تواند نمونه دادخواست اجازه ازدواج تنظیم نموده و آن را به دادگاه ارائه نماید .

 

بر اساس قانون مدنی ، در صورتی که دختر باکره قصد ازدواج با مردی را داشته باشد ، هر چند به سن بلوغ نیز رسیده باشد ، باز هم باید اجازه یا رضایت پدر برای ازدواج و اذن جد پدری ( پدر بزرگ ) خود را کسب کند .

اما گاهی بدون اینکه پدر یا جد پدری به عنوان اولیای قهری وی دلیل موجهی داشته باشند ، از دادن اجازه ازدواج به دختر مضایقه یا خودداری می کنند که در این شرایط ، قانون این اجازه را به دختر داده است تا با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمودن دادخواستی مبنی بر اخذ اجازه یا اذن ازدواج از دادگاه بدون رضایت پدر ، برای ثبت ازدواج خود با فرد مورد نظر اقدام نماید و در صورتی که هم کفو بودن دختر با شخص معرفی شده را احراز نماید ، حکم ازدواج دختر توسط دادگاه صادر خواهد شد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع اجازه ازدواج برای دختر باکره طبق قانون مدنی و دادخواست اجازه یا اذن ازدواج دختر از دادگاه پرداخته و در ادامه نیز متن و نمونه دادخواست اجازه ازدواج بدون اذن پدر را مورد بررسی قرار دهیم .

اجازه ازدواج برای دختران

بر اساس ماده 1043 قانون مدنی ، نکاح دختر باکره ، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد ، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند ، اجازه او ساقط و در این صورت ، دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده ، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص ، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید .

به همین دلیل ، در صورتی که دختر باکره قصد ازدواج با مردی را داشته باشد و پدر وی از دادن رضایت یا اجازه ازدواج خودداری کرده و رضایت جد پدری برای ازدواج دختر نیز حاصل نشود ، وی می تواند به دادگاه مراجعه نموده و تقاضای اجازه ازدواج بدون اذن پدر نماید .

البته ذکر این نکته ضروری است که کسب اجازه ازدواج از پدر یا جد پدری تنها برای دختران باکره که قبلا ازدواج نکرده اند ، ضروری است و به همین دلیل ، خانم هایی که قبلا یک بار ازدواج کرده اند ، لزومی به کسب اجازه پدر برای ازدواج دوم خود نخواهند داشت و می توانند بدون رضایت پدر یا جد پدری مجددا ازدواج کنند .

دادخواست اذن ازدواج دختر از دادگاه

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، در صورتی که دختری قصد ازدواج کردن با مردی را داشته باشد ولی پدر یا جد پدری دختر بدون اینکه دلیل موجه و منطقی داشته باشند از دادن اذن یا اجازه برای ازدواج دختر امتناع کند ، یا اینکه پدر دختر غایب مفقود الاثر بوده و خبری از وی در دست نباشد ، دختر می تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست اذن ازدواج بدون رضایت پدر را به دادگاه تقدیم نماید .

در این صورت ، دادگاه به دادخواست تنظیم شده برای گرفتن اجازه ازدواج رسیدگی می کند و ممکن است که جلساتی را با حضور پدر دختر برگزار نماید و اگر دلایل پدر مبنی بر مخالفت با ازدواج دختر را معقول و منطقی ندانست ، می تواند ولایت قهری پدر بر فرزند دختر را ساقط کرده و اجازه ازدواج بدون اذن پدر را به دختر بدهد .

لازم به ذکر است که دادخواست تقاضای اجازه یا اذن ازدواج برای دختران باکره در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و دادخواست باید به این دادگاه تقدیم شود .

نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

در این قسمت قصد داریم برای آشنایی بیشتر مخاطبان با دادخواست اجازه یا اذن ازدواج دختران باکره توسط دادگاه ، متن و نمونه ای از یک دادخواست را ارائه نماییم که می تواند به صورت دقیق تر مطابق با شرایط ، توسط مخاطب تنظیم و بازنویسی شده و مورد استفاده قرار بگیرد .

ریاست محترم مجتمع قضایی دادگاه خانواده

سلام ‌علیکم ؛

احتراما به استحضار می رساند :

اینجانب در تاریخ …............ با شماره شناسنامه ………........ صادره از …............... متولد شده ام و در شرایط مناسبی از رشد سنی هستم و قصد ازدواج با آقای .................... را دارم .  نظر به اینکه آقای …........... فرزند ….............. متولد …................. دارای مذهب ….................. و دارای مدرک تحصیلی ......................… و مشغول به کار در .....................… هستند و با امضای شروط ضمن عقد ازدواج ، خواهان ازدواج دائم اینجانب با قبول مهریه .......................... می باشند که از تمامی جهات شخصی ، خانوادگی و اجتماعی تناسب و هماهنگی لازم را با بنده دارا می باشند و تحقیقات محلی لازم صورت گرفته از ایشان و خانواده شان نیز موید این مطلب می باشد .

با این حال ، با توجه به اینکه پدر بنده در سال های گذشته از مادرم جدا شده / غایب بوده و خبری از ایشان در دست نیست / بدون دلیل موجه و منطقی از دادن اجازه ازدواج به اینجانب خودداری می نمایند و همچنین جد پدری اینجانب نیز در قید حیات نیستند / از دادن اجازه ازدواج امتناع می کنند ؛  لذا با عنایت به مدارک تقدیم شده و همچنین با به استناد به شهادت شهود و طبق ماده 1043 قانون مدنی و از باب " الْحاکِمُ وَلیُّ مَنْ لاوَلیَّ لَهُ " ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر صدور اجازه ازدواج اینجانب بدون اذن و رضایت پدر را از محضر دادگاه محترم استدعا دارم .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه​ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه  پاسخ دهند .