دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی کیفری / مقام صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری

مقام صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی مقام صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری می پردازیم . 

 

صدور قرار اناطه کیفری توسط مرجع کیفری ای صورت می گیرد که دعوی در آن مطرح شده است . قرار اناطه کیفری در واقع توقف رسیدگی کیفری به دعوی است . علت این توقف رسیدگی به موضوع حقوقی ای است که مرتبط با دعوی کیفری است و نتیجه آن بر دعوی کیفری تاثیر گذار است . قرار اناطه کیفری تنها به تشخیص دادگاه صادر می شود و طرفین اختلاف نمی توانند از دادگاه تقاضای صدور قرار مزبور را کنند ؛ طرفین اختلاف تنها می توانند به اقدام به اعتراض قرار اناطه کیفری کنند . از این رو مقام صادر کننده قرار اناطه در قانون آیین دادرسی کیفری مشخص شده است . بنابراین در این مقاله به بررسی مقام صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری از جمله صدور قرار اناطه کیفری توسط بازپرس ، صدور قرار اناطه کیفری توسط دادیار و صدور قرار اناطه کیفری توسط دادگاه می پردازیم . 

صدور قرار اناطه کیفری توسط بازپرس

طبق تبصره  ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری ، بازپرس مقامی است که اجازه صدور قرار اناطه کیفری را دارد . البته صدور قرار اناطه کیفری توسط بازپرس نیاز به تایید دادستان دارد ، به این ترتیب که بعد از اینکه بازپرس قرار را صادر کرد ، دادستان باید ظرف سه روز با آن موافقت کند . در صورتی که دادستان با قرار اناطه موافق نباشد و بین بازپرس و دادستان درباره صدور قرار اناطه اختلاف ایجاد شود ، موضوع به دادگاه ارجاع داده می شود . دادگاهی که به اختلاف بین دادستان و بازپرس می پردازد ، همان دادگاهی است که به اتهام اصلی که بابت آن قرار اناطه صادر شده است ، رسیدگی می کند . 

صدور قرار اناطه کیفری توسط دادیار

دادیار تحقیق نیز می تواند اقدام به صدور قرار اناطه کیفری کند . صدور قرار اناطه کیفری توسط دادیار نیز نیاز به اخذ موافقت دادستان دارد . دادیار در تمام امور خود تابع نظر دادستان است ، صدور قرار اناطه کیفری نیز از این موضوع استثناء نیست . بنابراین اگر دادستان با صدور قرار اناطه مخالفت کند ، دادیار باید نظر او را بپذیرد . بنابراین وقوع اختلاف بین دادیار و دادستان در صدور قرار اناطه متصور نیست . 

صدور قرار اناطه کیفری توسط دادگاه

یکی دیگر از مقامات صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری ، صدور قرار اناطه کیفری توسط دادگاه است . جرایم کیفری تعزیری درجه هفت و هشت و همچنین جرایم منافی عفت ، در دادسرا مطرح نمی شوند . این دسته از جرایم مستقیما در دادگاه مطرح می شوند . بنابراین در این موارد خود قاضی دادگاه اقدام به صدور قرار اناطه کیفری می کند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مقام صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مقام صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری پاسخ دهند .