دینا / خانواده / طلاق / نحوه پیگیری دادخواست طلاق

نحوه پیگیری دادخواست طلاق

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در حال حاضر ثبت و پیگیری دادخواست طلاق از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی تحت عنوان سامانه ثنا امکان پذیر شده است که پس از ثبت نام در این سامانه و وارد کردن اطلاعاتی همچون کد ملی و رمز پرونده می توان از روند رسیدگی به دادخواست طلاق مطلع شد .

 

یکی از مهم ترین دعاوی خانوادگی ، دعوای طلاق است که به موجب آن ، مرد قصد دارد همسر خود را طلاق داده و یا اینکه زن از دادگاه تقاضای طلاق کرده باشد . علاوه بر این ، ممکن است که زوجین هر دو با هم برای طلاق توافقی اقدام کرده باشند . همه مواردی که ذکر شد ، در دادگاه و طبق تشریفات قانونی مورد رسیدگی قرار می گیرد تا در نهایت حکم پرونده طلاق صادر شود .

به این منظور ، پیگیری دادخواست طلاق که به دادگاه ارائه شده است و ملاحظه روند و جریان رسیدگی به آن ضروری است که در حال حاضر پیگیری انواع دادخواست از طریق سامانه ثنا امکان پذیر شده است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که پیگیری دادخواست طلاق چگونه است و برای پیگیری پرونده طلاق چه اقداماتی باید انجام داد ؟

سامانه ابلاغ ثنا

از سال 1395 به بعد ، قوه قضاییه سامانه ای راه اندازی کرده است که از طریق آن می توان کلیه امور مربوط به ثبت دادخواست ، ابلاغ اوراق قضایی ، ارسال اظهارنامه و مسائلی از این قبیل را به صورت الکترونیکی انجام داد ؛ فلذا در حال حاضر ، پیگیری تمامی پرونده های قضایی که در دادگاه ها مورد رسیدگی قرار می گیرند ، از طریق سامانه ای تحت عنوان " سامانه ثنا " انجام می شود .

سامانه ثنا سامانه ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترس بوده و استفاده از این سامانه برای طرفین دعوا ، نماینده قانونی آنها ، دفاتر خدمات قضایی ، کارشناسان ، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط  ، به صورت الکترونیکی و برای پیگیری دعاوی مطرح شده در دادگاه است .

دادخواست طلاق در سامانه ثنا

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد ، در حال حاضر پیگیری انواع دادخواست هایی که اشخاص به دادگاه ارائه نموده اند ، به شیوه الکترونیکی و بدون مراجعه به شعبه دادگاه امکان پذیر شده است که این امر با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر خواهد بود .

دادخواست طلاق نیز از این موضوع مستثنی نیست ؛ با این توضیح که پیگیری دادخواست طلاق اعم از طلاق توافقی ، طلاق از جانب زن و طلاق از جانب مرد در این سامانه انجام می شود و هر یک از طرفین دعوا اعم از زن و مرد می توانند با وارد شدن به سامانه ثنا از روند رسیدگی به پرونده طلاق مطلع شوند ، ابلاغیه هایی که دادگاه صادر می کند را مشاهده نموده و در نهایت رای دادگاه طلاق را نیز ملاحظه کنند که در ادامه جزییات و نحوه پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا توضیح داده شده است . 

نحوه پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، پیگیری دادخواست طلاق در سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر شده است که به منظور استفاده از این خدمات ، شخص متقاضی نخست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد و رمز شخصی ورود به سامانه ثنا را پس از احراز هویت در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت نموده باشد .

برای پیگیری دادخواست طلاق ، ابتدا باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی adliran.ir مراجعه نمود و از قسمت سمت راست در بالای صفحه ، گزینه " اطلاع رسانی برای اشخاص " را انتخاب کرد .

 

 

سپس ، باید شماره ملی و رمز شخصی در سامانه ثنا را به صورت دقیق وارد کرد که این رمز پس از طی مراحل ثبت نام در سامانه ثنا و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قابل دریافت خواهد بود .

 

 

پس از اینکه طبق مرحله قبل ، کد ملی و رمز شخصی متقاضی به صورت صحیح وارد شد ، یک " رمز موقت " برای ورود به سامانه ثنا به تلفن همراه شخص متقاضی پیامک می شود که باید آن را در کادر مربوط وارد کرد . لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن رمز عبور ، می توان از گزینه بازیابی رمز موقت نیز استفاده کرد که در این صورت ، مجددا رمز عبور موقت به تلفن همراه متقاضی پیامک خواهد شد .

 

 

در این مرحله ، پیگیری دادخواست طلاق شخص متقاضی با استفاده از کد ملی و یا شماره پرونده امکان پذیر شده است . با وارد کردن کد ملی ، پرونده هایی که شماره ملی شخص متقاضی در آن به ثبت رسیده باشد ، قابل مشاهده است و با وارد کردن شماره پرونده قضایی طلاق ، تنها اطلاعات مربوط به پرونده طلاق اعم از روال رسیدگی به دادخواست طلاق ، ابلاغیه های طلاق ، رای دادگاه در مورد پرونده طلاق و ... قابل پیگیری و ملاحظه است .

 

پس از مشخص کردن یکی از این موارد و تنظیم گزینه های مربوطه ، باید بر روی گزینه " بازیابی اطلاعات " کلیک کرد که در این صورت ، لیست کاملی از دادخواست های شخص از جمله دادخواست طلاق برای پیگیری مراحل آن ارائه می شود که با کلیک کردن بر روی آن ، کلیه اطلاعاتی که مربوط به دادخواست طلاق می باشد و در پرونده ثبت شده است ، قابل مشاهده می باشند .

به عنوان مثال " خلاصه پرونده " ، " روند کار پرونده " ، " ردیف های فرعی " و " آخرین موضوعات " را می توان برای پرونده طلاق به صورت مجزا پیگیری کرده و در صورت لزوم نیز آنها را چاپ کرد .

برای ورود به سامانه عدل ایران کلیک کنید

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پیگیری دادخواست طلاق​ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پیگیری دادخواست طلاق​ پاسخ دهند .