دینا / خانواده / مهریه / نحوه پیگیری دادخواست مهریه

نحوه پیگیری دادخواست مهریه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دادخواست مهریه که توسط زن به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم می شود ، در این مراجع مورد رسیدگی قرار می گیرد و در نهایت رای مقتضی پرونده صادر می شود . به همین دلیل هر یک از خواهان و خوانده دادخواست مهریه اعم از زن و شوهر ، می توانند با مراجعه به سامانه ثنا از روند رسیدگی به دعوا ی مهریه مطلع شده و دادخواست مطالبه مهر را پیگیری نمایند .

 

از جمله شایع ترین دعاوی که در حوزه حقوق خانواده مطرح می شود ، مطالبه مهریه توسط زوجه می باشد که به موجب آن ، زوجه با تنظیم دادخواست ، این حق قانونی خود را مطالبه می نماید . معمولا دادخواست مهریه زن به سرانجام رسیده و دادگاه حکم به پرداخت مهریه به زن ولو با تقسیط مهریه صادر خواهد کرد .

با این وجود ، دعوای مطالبه مهریه و رسیدگی به آن در مراجع قضایی نیازمند اطلاع از فرایند رسیدگی است و به همین دلیل بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می کنند که نحوه پیگیری دادخواست مهریه به چه صورت است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی پیگیری دادخواست مهریه زوجه در سامانه ثنا بپردازیم و نحوه و روش آن را توضیح دهیم  .

مطالبه مهریه

بر اساس قانون مدنی ، همین که زن و مردی به عقد نکاح یکدیگر درآمدند ، زن مالک مهریه خود می شود و می تواند بلافاصله بعد از عقد ، اقدام به مطالبه آن نماید . البته در صورتی که مرد با طوع و رغبت این تکلیف قانونی را انجام داده و مهریه همسرش را بپردازد ، مراجعه به دادگاه ها و طرح دعوا برای مطالبه مهر موضوعیت نمی یابد .

با این حال ، در بسیاری از موارد شوهر از پرداخت مهریه زن استنکاف می کند و یا اینکه توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه را ندارد که در این صورت ، اقدام قانونی برای مطالبه مهریه ، شامل طرح دادخواست مطالبه مهریه می باشد تا دادگاه حکم لازم را صادر کند . لازم به ذکر است که اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد ، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه را دارد ولی اگر مبلغ مهریه بیش از بیست میلیون تومان بود ، دادخواست مطالبه مهریه را باید به دادگاه خانواده تقدیم کرد .

پیگیری دادخواست مهریه

در طی سال های اخیر ، فرایند دادرسی الکترونیکی به صورت ویژه ای مورد توجه قوه قضاییه قرار گرفته است که این امر با توجه به ازدیاد جمعیت مراجعان به واحدهای قضایی ، امری لازم و اجتناب ناپذیر محسوب می شود . به همین دلیل ، راهکارهایی نیز طراحی و عملیاتی شده است که از جمله آنها می توان به طراحی سامانه ثنا اشاره نمود . این سامانه که از سال 1395 راه اندازی شده است ، اموری همچون ثبت و پیگیری دادخواست ، اطلاع و مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا و اوراق قضایی مربوط به دعوا و همچنین مشاهده رای صادر شده از دادگاه را برای کلیه طرفین دعوا فراهم نموده است .

بنابراین ، در حال حاضر سامانه ثنا از طریق سایت خدمات الکترونیک قضایی ( عدل ایران ) قابل دسترسی است که با استفاده از آن ، می توان روال رسیدگی به دادخواست مهریه زوجه در دادگاه را پیگیری نموده و از کلیه مراحل رسیدگی به این دادخواست مطلع شد و نیز در صورتی که دادگاه رای صادر کرد ، آن را ملاحظه نمود  .

نحوه و روش پیگیری دادخواست مهریه در سامانه ثنا

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، پیگیری دادخواست مهریه زن در سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر شده است که به منظور استفاده از این خدمات ، شخص متقاضی نخست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد . پس از انجام ثبت نام اولیه در این سامانه ، متقاضی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و احراز هویت شود که در نهایت ، رمز عبور به سامانه در اختیار وی قرار خواهد گرفت .

در مرحله بعد ، برای پیگیری دادخواست مهریه ، ابتدا باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی adliran.ir مراجعه نموده و از قسمت سمت راست در بالای صفحه ، گزینه " اطلاع رسانی برای اشخاص " را انتخاب نمود .

 

 

سپس باید شماره ملی و رمز شخصی در سامانه ثنا که ار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اخذ شده است را به صورت دقیق در کادرهای مربوطه وارد کرد .

 

 

پس از اینکه طبق مرحله قبل ، کد ملی و رمز شخصی متقاضی به صورت صحیح وارد شد ، یک " رمز موقت " برای ورود به سامانه ثنا به تلفن همراه شخص متقاضی که با آن در سامانه ثنا ثبت نام انجام شده است ، پیامک می شود که باید آن را نیز در کادر مربوط وارد کرد . لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن رمز عبور ، می توان از گزینه بازیابی رمز موقت نیز استفاده کرد که در این صورت ، مجددا رمز عبور موقت به تلفن همراه متقاضی پیامک خواهد شد .

 

 

در این مرحله ، پیگیری دادخواست مهریه ، شخص متقاضی با استفاده از کد ملی شخص و یا شماره پرونده دعوای مهریه امکان پذیر شده است . در صورت وارد کردن کد ملی ، کلیه پرونده هایی که شماره ملی شخص متقاضی در آن به ثبت رسیده باشد ، قابل مشاهده است و با وارد کردن شماره پرونده دادخواست مهریه ، تنها اطلاعات مربوط به پرونده مهریه زن اعم از روال رسیدگی به دادخواست مهریه ، ابلاغیه های مربوط به دادخواست مهریه ، رای دادگاه در مورد دعوای مهریه و ... قابل پیگیری و ملاحظه است .

 

پس از مشخص کردن یکی از این موارد و تنظیم گزینه های مربوطه ، باید بر روی گزینه " بازیابی اطلاعات " کلیک کرد که در این صورت ، لیست کاملی از دادخواست های شخص از جمله دادخواست مهریه زن برای پیگیری مراحل آن ارائه می شود که با کلیک کردن بر روی آن ، کلیه اطلاعاتی که مربوط به دادخواست مهریه می باشد و در پرونده ثبت شده است ، قابل مشاهده می باشند .

به عنوان مثال " خلاصه پرونده " ، " روند کار پرونده " ، " ردیف های فرعی " و " آخرین موضوعات " را می توان برای پرونده مهریه به صورت مجزا پیگیری کرده و در صورت لزوم نیز آنها را ذخیره و چاپ کرد .

برای ورود به سامانه عدل ایران کلیک کنید

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پیگیری دادخواست مهریه​ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پیگیری دادخواست مهریه​ پاسخ دهند .