دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / قیمت پایانی سهم چیست

قیمت پایانی سهم چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

قیمت پایانی سهم میانگین وزنی تمامی قیمت های معامله شده یک سهام در طول یک روز معاملاتی می باشد که بر اساس دو عامل میانگین وزنی تمامی قیمت های معامله شده در آن روز معاملاتی به علاوه مقایسه آن با حجم مبنا تعیین می گردد.

 

از آنجایی که قیمت سهام در بازار بورس در یک بازه مشخص به عنوان مثال ( +5% _ -5% ) نوسان داشته که در نتیجه آن سبب انجام معاملات مختلف در قیمت های متفاوت می شود. لذا امکان تعیین یک قیمت مشخص به عنوان قیمت سهم مورد نظر در یک روز معاملاتی مشخص وجود ندارد.

بدیهی است که به منظور انجام محاسبات، پیش بینی روند تغییرات آینده، تصمیم گیری در رابطه با خرید یا فروش سهم و سایر موارد از این دست نیاز به تعیین یک قیمت مشخص و ثابت وجود دارد. از این رو سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به محاسبه میانگین وزنی تمامی قیمت های مورد معامله قرار گرفته یک سهم در طول یک روز معاملاتی و تعیین آن به عنوان قیمت پایانی هر سهام در پایان آن روز معاملاتی کرده است.

از آنجایی که قیمت پایانی بر روند تصمیم گیری سهامداران در رابطه با پیش بینی آینده سهام مورد نظر و انجام معاملات خرید و فروش بر روی آن بسیار تعیین کننده می باشد لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با تعریف دقیق قیمت پایانی سهم در بورس، عوامل تعیین کننده آن و نحوه محاسبه این قیمت پرداخته شده است.

قیمت پایانی سهم در بورس چیست

همانطور که گفته شد قیمت پایانی سهم در واقع میانگین وزنی تمامی معاملات انجام شده با قیمت های مختلف سهم مورد نظر است که در بازه نوسان قیمتی مجاز بازار سرمایه ( 10± ، 5± ، 3± ، 2± ، 1±) تنها در یک روز معاملاتی مشخص محقق شده اند. سازمان بورس با معرفی قیمت پایانی به عنوان مبنای محاسبه و پیش بینی سرمایه گذاران در رابطه با روند تغییرات سهام مورد نظر در آینده کمک شایانی به تسهیل فرایند سرمایه گذاری در بازار سرمایه متشکل از بورس و فرابورس کرده است.

به طور کلی نحوه استفاده از قیمت پایانی سهم در بورس به این صورت است که در پایان هر روز معاملاتی بازار سرمایه میانگین وزنی قیمت های محقق شده محاسبه و به عنوان قیمت پایانی سهام مورد نظر در صفحه معاملاتی مربوط به آن درج می شود . همچنین لازم به ذکر است که قیمت یاد شده به عنوان قیمت آغازین سهم مورد نظر در رروز معاملاتی جدید نیز مبنا قرار داده می شود. 

عوامل تعیین کننده قیمت پایانی سهام در بورس

عوامل زیادی بر تعیین قیمت پایانی سهام در بورس تاثیر گذار است که از جمله آن ها می توان به افزایش سرمایه شرکت، ارائه سهام حق تقدم برای صاحبان سهم مورد نظر و سایر موارد از این دست اشاره کرد، اما مهمترین و تاثیر گذار ترین آن ها شامل دو عامل است که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها به صورت جداگانه پرداخته شده است. این عوامل عبارتند از:

 حجم معاملات انجام شده:

همانطور که گفته شد قیمت پایانی سهام های مختلف شامل تمامی قیمت های محقق شده سهم مورد نظر در طول یک روز معاملاتی است که در بازه نوسانی مجاز بازار سرمایه اتفاق می افتد، همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر قیمت های مختلفی که تجربه می شود حجم معاملات انجام شده در هر یک از این قیمت ها نیز مهم بوده و در تعیین قیمت پایانی سهم مورد استفاده قرار می گیرد که در این صورت فرمول محاسبه قیمت پایانی سهام در بازار بورس به صورت زیر است:

 

 حجم مبنا:

همانطور که گفتیم میانگین وزنی قیمت سهام علاوه بر اینکه به عنوان قیمت پایانی سهم مورد نظر در پایان یک روز معاملاتی در نظر گرفته می شود ، به عنوان قیمت آغازین روز معاملاتی بعد نیز در صفحه معاملاتی آن قرار داده می شود که در این حالت علاوه بر حجم معاملات انجام شده عامل حجم مبنا نیز در تعیین آن تاثیر گذار می باشد.

 

حجم مبنا در واقع نشان دهنده تعداد سهامی است که در یک روز معاملاتی برای یک نماد بورسی باید معامله شود تا رشد قیمت پایانی سهام بتواند به طور 100% بر روی قیمت آغازین و یا آغازین سهام مورد نظر در روز معاملاتی آینده تاثیر بگذارد.

 

با توجه مطالب ذکر شده برای تعیین قیمت آغازین یا همان بازگشایی یک سهام لازم است تا هر دو عامل تاثیر گذار بر روی آن یعنی قیمت پایانی ( میانگین وزنی قیمت های محقق شده ) و حجم مبنا را در نظر گرفته شود. در ادامه نحوه تعیین قیمت بازگشایی یک سهام بر اساس قیمت پایانی و حجم مبنا آموزش داده خواهد شد.

نحوه محاسبه قیمت بازگشایی سهام با استفاده از قیمت پایانی و حجم مبنای آن

برای محاسبه قیمت آغازین یک سهام در روز معاملاتی جدید تنها کافیست تا با استفاده از قیمت پایانی و حجم مبنای سهام مورد نظر و قرار دادن آن ها در فرمول زیر این کار را انجام دهیم:

 

با توجه به فرمول بالا چنانچه قیمت پایانی یک سهم در بورس بالاتر و یا برابر با حجم مبنای تعیین شده برای آن باشد لذا قیمت آغازین یا بازگشایی سهام مورد نظر در روز معاملاتی جدید برابر با قیمت پایانی روز قبل می باشد، اما اگر قیمت پایانی سهام کمتر از حجم مبنا باشد در این صورت قیمت آغازین نیز به همین میزان در روز آینده کاهش می یابد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت پایانی چیست در کانال سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قیمت پایانی چیست پاسخ دهند .