دینا / کیفری / ضرب و جرح / دیه کوری چشم و کاهش بینایی

دیه کوری چشم و کاهش بینایی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دیه کور کردن چشم در سال 1403 ، برای دو چشم بینا ، دیه کامل و برای یکی از آن ها ، نصف دیه کامل است . دیه کوری چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد ، بسته به اینکه چشم دیگر ، بر اثر علل غیر جنایی ، نابینا است یا علل جنایی ، به ترتیب ، یک دیه و نصف دیه کامل می باشد . دیه کاهش بینایی ، بسته به اینکه میزان آن ، قابل تشخیص است یا خیر ، دیه یا ارش خواهد بود.

 

دیه ، از دسته مجازات های اصلی ، در کنار حدود ، قصاص و تعزیرات ، در قانون مجازات اسلامی است . تعیین مجازات دیه ، بسته به این دارد که جرم عمدی بوده یا غیر عمدی و در جرایم عمدی ، بسته به این دارد که امکان قصاص ، امکان پذیر است یا خیر . دیه ، باید توسط مرتکب جنایت ، در مهلت مقرر پرداخت دیه ، به قربانی یا خانواده او ، داده شود.

 

چشم ، یکی از مهم ترین اعضای بدن است و در صورت وارد شدن جنایت عمد یا غیر عمد بر آن ، مجازات دیه را در پی خواهد داشت . گاهی آسیب ، سبب نابینایی چشم و گاهی صرفا ، سبب کاهش بینایی یک چشم یا هر دوی آن می گردد . قانون گذار ، دیه متفاوتی ، برای آسیب های وارده بر چشم ، در نظر گرفته که گاهی ، مبلغ آن ، تا میزان یک دیه کامل نیز ، می رسد و از همین جهت ، ضروری است تا از دیه چشم در سال 1403، مطلع بود. 

 

از این رو ، در این مقاله ، قصد داریم ، ابتدا ، در خصوص دیه کور کردن چشم در سال ۱۴۰۳، زمانی که چشم ، سالم و بینا است صحبت کنیم و سپس ، بگوییم ، دیه از بین بردن و نابینایی چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد ، چقدر است و در نهایت ، دیه نابینایی و کاهش بینایی یک و هر دو چشم را توضیح دهیم.

دیه 1403 از بین بردن بینایی چشم سالم

کسی که بینایی دیگری را از او سلب کند ، مرتکب جرم شده است و باید طبق قانون ، مجازات شود . همانطور که گفتیم ، در جنایات غیر عمد و در مواردی که امکان قصاص وجود ندارد ، مجازات دیه ، تعیین می شود . دیه کور کردن چشم در سال ۱۴۰۳​ ، در ماده 689 قانون مجازات اسلامی ، مشخص شده و در دو حالت ، قابل بررسی است: 

 

دیه کور کردن چشم ۱۴۰۳ ، زمانی که بینایی هر دو چشم ، از بین رفته باشد ؛ در این حالت ، دیه چشم ، یک دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه ، مبلغ آن 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد. 

 

دیه کور کردن چشم در سال 1403، زمانی که بینایی یک چشم ، از بین رفته باشد ؛ در این حالت ، دیه چشم ، نصف دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه ، مبلغ 600 میلیون تومان می شود. 

 

درباره دیه از بین بردن بینایی چشم سالم، باید این نکته را در نظر داشت که در این باره ، آنچه مد نظر است ، چشمی است که بینایی دارد ؛ هرچند ، میزان بینایی آن ، متفاوت باشد ( چشم ضعیف بوده ) یا اینکه چشم ، دارای شب کوری یا انحراف باشد . چنانچه ، قصد کسب اطلاعات بیشتر ، در خصوص دیه درآوردن چشم و از بین بردن آن را دارید ، مطالعه مقاله ای که در قسمت حتما بخوانید آمده است ، به شما پیشنهاد می گردد. 

دیه ۱۴۰۳​ از بین بردن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد

در قسمت قبل ، درباره دیه کوری چشم در سال 1403 توضیح دادیم و گفتیم که مبلغ دیه آن ، در خصوص کوری هر دو چشم ، یک دیه کامل است . در این قسمت ، قصد داریم ، درباره دیه از بین بردن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد ، صحبت کنیم و بگوییم که دیه از بین بردن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد کسی که تنها همان یک چشم را دارد ، چقدر خواهد بود . در قانون مجازات اسلامی ، در ماده 691 ، دیه نابینایی یک چشم بینای کسی که تنها همان یک چشم را دارد ، مشخص شده است . طبق این ماده ، دیه کوری چشم در سال ۱۴۰۳​ به شرح زیر می باشد:

 

دیه نابینایی یک چشم بینای کسی که تنها همان یک چشم بینا را دارد و چشم دیگرش ، بر اثر نقص مادرزادی یا علل غیر جنایی ، از بین رفته باشد ؛ در سال ۱۴۰۳​ ، یک دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه ، معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

 

 دیه نابینایی یک چشم بینای کسی که تنها همان یک چشم بینا را دارد و چشم دیگرش ، بر اثر علل جنایی از بین رفته ؛ در سال 1403نصف دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه ، معادل 600 میلیون تومان خواهد بود. 

 

پس از توضیح در خصوص دیه چشم ۱۴۰۳ ، در حالتی که فرد ، تنها یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش ، بر اثر جنایت یا علل غیر جنایی و مادرزادی ، از بین رفته و نابینا شده است ، در ادامه ، قصد داریم ، درباره دیه کاهش بینایی یک چشم و هر دو چشم 1403، از منظر قانون مجازات اسلامی ، صحبت کنیم.

دیه کاهش بینایی 1403

در قسمت های قبل ، در خصوص دیه کوری چشم در سال ۱۴۰۳ ، زمانی که هر دو چشم یا یک چشم بینای کسی از بین برود صحبت کردیم . در این قسمت ، قصد داریم ، درباره ، دیه کاهش بینایی یک چشم یا هر دو چشم ، بر اثر جنایات عمدی یا غیر عمدی را توضیح دهیم و بگوییم که مبلغ دیه چشم در سال 1403، در این حالت چقدر است . ارش و دیه کاهش بینایی یک چشم یا هردوی آن ، بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی ، به شرح زیر می باشد:

 

دیه کاهش بینایی یک چشم یا هردوی آن ، چنانچه میزان کاهش بینایی ، قابل تشخیص باشد ؛ در این حالت ، به همان میزان ، دیه تعیین می گردد. 

 

دیه کاهش بینایی یک چشم یا هردوی آن ، چنانچه میزان کاهش بینایی ، قابل تشخیص نباشد ؛ در این حالت ، برای فرد ، ارش تعیین می گردد. 

 

قابل ذکر است که ارش ، دیه ای بوده که مقدار آن را ، قاضی ، بر اساس نظر پزشکی قانونی و تشخیص نوع آسیب وارده ، تعیین می کند و مبلغ مشخصی ندارد . چنانچه ، قصد کسب اطلاعات بیشتر ، در خصوص دیه پارگی پلک را دارید ، مطالعه مقاله ای که در قسمت در ادامه بخوانید آمده است ، به شما ، پیشنهاد می گردد. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه کوری چشم و کاهش بینایی​ در سال 1403 در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه کوری چشم و کاهش بینایی​ در سال ۱۴۰۳​ پاسخ دهند.