دینا / خانواده / طلاق / در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم

در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

زوجینی که در دادگاه خانواده دعوای طلاق مطرح کرده اند این سوال را می پرسند که در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم ؟ نحوه حرف زدن در دادگاه طلاق باید به گونه ای باشد که شخص متقاضی طلاق اعم از زن و مرد بتواند ادعای خود را با دلایل کافی برای قاضی اثبات کند و از سوی دیگر ، باید به نحوی باشد که طرف مقابل ، بتواند ادعای مطرح شده علیه خود  را انکار کند تا حکم به طلاق صادر نشود .

 

بر اساس قانون مدنی زوجین ملزم به حسن معاشرت با یکدیگر و ایفای تعهدات قانونی در قبال دیگری شده اند که این موضوع سبب بقای کانون خانواده می شود . با این وجود در مواردی ایجاد اختلاف و مشکلاتی در روابط زناشویی میان زن و مرد و سایر عوامل محیطی سبب می شود که زوجین به این نتیجه برسند که طلاق ، بهترین تصمیم است .

در نتیجه ، یکی از زن و مرد و یا در مواردی هر دوی آنها با توافق با یکدیگر اقدامات قانونی لازم برای طلاق را پیگیری می کنند که عبارت است از ارائه دادخواست طلاق به دادگاه خانواده . زمانی که طلاق توافقی است ، اصولا توافق طرفین مانع از آن می شود که دادگاه در رسیدگی خود دچار چالش جدی شود ؛ اما در مواردی که یکی از طرفین به ویژه زن ، تقاضای طلاق کرده است ، نحوه حرف زدن مرد با قاضی دادگاه خانواده برای طلاق گرفتن تبدیل به موضوعی مهم می شود .

به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، نخست به توضیح مطالبی در خصوص اینکه در دادگاه چگونه حرف بزنیم پرداخته و سپس به بررسی اینکه در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم و نکات مربوط به نحوه حرف زدن زن و مرد در دادگاه طلاق خواهیم پرداخت .

در دادگاه چگونه حرف بزنیم

نحوه حرف زدن با قاضی در دادگاه و همچنین نحوه رفتار طرفین دعوی در جلسات دادرسی دادگاه موضوعی بسیار مهم و اساسی است ؛ به این خاطر که زمانی که شخصی در دادگاه دعوایی را مطرح می کند و یا دعوایی علیه او مطرح می شود باید بتواند به نحو مناسبی ادعای خود را در دادگاه اثبات کرده و یا بابت ادعاهای مطرح شده توسط دیگری از خود دفاع کند .

زمانی که اشخاص برای دعاوی خود وکیل اختیار می کنند ، جز در مواردی که قاضی لازم بداند نیازی به حضور در دادگاه و صحبت کردن در دادگاه نخواهند داشت ؛ اما زمانی که خود طرفین دعوا تصمیم بگیرند که در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کنند ، نکات مربوط به نحوه حرف زدن در دادگاه را باید به صورت دقیق و قانونی رعایت کنند .

پاسخ به این سوال که در دادگاه چگونه حرف بزنیم ساده نیست ؛ چون دعاوی با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند . همچنین نحوه حرف زدن در دادگاه با قاضی بستگی به این دارد که طرف دعوا خواهان یا خوانده باشد . اما به هر صورت ، در آیین دادرسی مدنی برخی از نکات کلی در خصوص اینکه در دادگاه چگونه حرف بزنیم وجود دارد که هر دوی خواهان و خوانده در تمامی دعاوی حقوقی باید آن را لحاظ نمایند .

ورود به جلسه رسیدگی دادگاه و نحوه حرف زدن در دادگاه توسط زن و مرد باید توام با آرامش ، اعتماد به نفس ، متانت و رعایت ادب نسبت به طرف مقابل دعوا و همچنین قاضی دادگاه باشد . توجه به این نکته ضروری است که تا زمانی که قاضی دادگاه و یا طرف مقابل در حال صحبت هستند ، در میانه صحبت آنها وارد نشویم و بدون اجازه قاضی سخن نگفته و نظم دادگاه را بر هم نزنیم .

زمانی که قرار است در دادگاه حرف بزنیم بهتر است قبل از آن از یک فرد متخصص حقوقی مشورت بگیریم تا به صورت مستند و مستدل از حق قانونی خود دفاع نموده و با مطرح کردن مسائل حاشیه ای سبب از بین رفتن حقوق قانونی خود نشویم .

بسیار مشاهده می شود که عصبانیت طرفین دعوا از یکدیگر سبب از دست دادن کنترل خشم آنها شده و این مطلب حرف زدن با قاضی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد . توصیه می شود که نحوه صحبت کردن در دادگاه حتی اگر طرف مقابل ادعای دروغی علیه ما مطرح کرد ، توام با رعایت ادب و احترام باشد .

قبل از آنکه در دادگاه حرف بزنیم باید نسبت به کلیه حقوق قانونی خود اشراف داشته باشیم تا بتوانیم در قبال ادعاهای مطرح شده توسط طرف مقابل از خود به نحو مناسبی دفاع کنیم .

توجه به این نکته ضروری است که صداقت در گفتار از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری می کند ؛ با این حال زمانی که مسئله ای به ضرر ماست می توانیم نسبت به آن سکوت کنیم و مطالبی را که در بر دارنده اقرار علیه خودمان است در دادگاه مطرح نکرده و ادعاهای واهی مطرح شده توسط طرف مقابل را انکار کنیم .

در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم

در قسمت قبل به بیان نکات کلی در خصوص نحوه حرف زدن در دادگاه پرداختیم . همانطور که اشاره شد ، نحوه حرف زدن و صحبت کردن در دادگاه در خصوص دعاوی مختلف متفاوت است و هر یک از خواهان یا خوانده دعوا برای حرف زدن در دادگاه باید نکاتی را رعایت کنند . در همین راستا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم ؟

از آن جهت که این سوال ممکن است توسط زنان یا مردانی که برای دعوی طلاق به دادگاه مراجعه می کنند پرسیده شود ، نکات قانونی مربوط به نحوه حرف زدن در دادگاه طلاق توسط زنان و نحوه صحبت کردن مردان در دادگاه طلاق را توضیح خواهیم داد .

 

1در دادگاه طلاق از طرف مرد چگونه حرف بزنیم ؟

 

طبق قانون مدنی مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق بدهد و اصولا رضایت زن و یا عدم رضایت وی در خصوص طلاق تاثیر چندانی ندارد . منتها بر خلاف گذشته که مردان بدون مراجعه به دادگاه می توانستند با حضور در دفتر خانه زن خود را طلاق دهند ، امروزه حتما باید به دادگاه مراجعه کرده و ابتدا اجازه طلاق را بگیرند .

 

هر چند دادگاه ها در عمل حکم طلاق از طرف مرد را با شرایط ساده ای صادر می کنند . با این وجود حکم طلاق توسط مرد منوط به تادیه کلیه حقوق قانونی زن بعد از طلاق از جمله تنصیف اموال مرد پس از طلاق ، اجرت المثل ، مهریه و غیره است .

 

نحوه حرف زدن در دادگاه در شرایطی که درخواست طلاق از طرف مرد بوده است ، آن است که مرد حتی الامکان دلایل موجهی برای طلاق دادن زن مطرح کند ؛ با این حال همانطور که اشاره شد اصولا مردان هر زمان که بخواهند می توانند با پرداخت حقوق قانونی ، زن خود را طلاق دهند و نیازی به اثبات موجه بودن تقاضای طلاق خود ندارند .

 

در پاسخ به این سوال خانم ها که در صورت ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد ، در دادگاه چگونه حرف بزنیم باید گفت که نحوه حرف زدن در دادگاه در خصوص رای قاضی تاثیر چندانی ندارد ؛ بنابراین بهتر است که دفاعیات زن در دادگاه طلاق از طرف مرد معطوف به مطالبه حقوق قانونی خود از جمله حق تنصیف اموال و دارایی مرد ، اجرت المثل و نحله باشد . هرچند زن می تواند مراحل اعتراض به حکم طلاق از طرف مرد ، یعنی تجدید نظر و فرجام خواهی را نیز دنبال نماید .

 

2در دادگاه طلاق از طرف زن چگونه حرف بزنیم ؟

 

بر اساس موازین قانونی ، زنان صرفا زمانی می توانند حکم طلاق از دادگاه را بگیرند که دلیل موجهی برای درخواست طلاق داشته باشند و نمی توانند هر زمان اراده کردند اقدام به طلاق کنند . از جمله دلایل موجهی که اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد ، دادگاه به استناد آن، حکم طلاق صادر می کند آن است که زن به اصطلاح حق طلاق داشته باشد و حین عقد ازدواج ، وکالت در طلاق شرط شده باشد و یا اینکه زن دچار عسر و حرج یا سختی غیر متعارفی شده باشد که برای وی قابل تحمل نیست .

 

نحوه حرف زدن در دادگاه طلاق به درخواست زن اینگونه است که زن باید ادعای خود مبنی بر دلایل موجه طلاق را برای قاضی ثابت کند و در واقع به عهده خود زن است که با ارائه اسناد و مدارک لازم ، ثابت کند واقعا در معرض عسر و حرج است .

 

طلاق عسر و حرج در صورتی است که زن ثابت کند شرایطی همچون ترک زندگی خانوادگی توسط مرد ، اعتیاد وی به یکی از انواع مواد مخدر یا مشروبات الکلی ، محکومیت به حبس بیشتر از پنج سال ، ضرب و شتم یا سوء رفتار با همسر و یا ابتلا به بیماری های صعب العلاج روانی یا هر بیماری صعب العلاجی که زندگی مشترک را مختل نماید ، وجود داشته و در دادگاه طلاق پس از ارائه دلیل خود ، به شهادت شهود و مطلعین یا گواهی پزشک استناد نماید .

 

در مقابل ، مرد نیز می تواند در پاسخ به ادعاهای زن مبنی بر عسر و حرج پاسخ داده و آنها را انکار نماید و ضمن صحبت کردن در دادگاه طلاق ، دلایل و مدارکی ارائه دهد که به زندگی با همسر خود علاقمند است و علاوه بر تامین نیازهای مادی و معنوی وی ، با او حسن معاشرت داشته اشت .

 

همچنین در صورتی که زن به حق طلاق خود در دادگاه استناد کرده باشد باید در دادگاه این مطلب را توضیح دهد که به استناد شرط ضمن عقد مبنی بر وکالت زن در طلاق ، قصد مطلقه کردن خود را دارد . همچنین می تواند با استناد به هر یک از شروط دوازده گانه طلاق مذکور در سند ازدواج تقاضای طلاق نموده و در دادگاه طوری حرف بزند تا وجود این شروط را اثبات کند و مرد نیز می تواند ضمن دفاعیات خود ، ادعای زن را انکار و با ارائه مدارک متناسب ، وجود این شروط ضمن عقد برای طلاق را نفی کند .

 

همچنین در صورتی که مرد در مدت مشخصی به زن نفقه نپرداخته باشد و امکان الزام او به نفقه مقدور نباشد ، زن در دادگاه باید بگوید که مرد به وی نفقه ای نداده و معاش وی تامین نشده است و مرد در مقابل می تواند با ارائه مدارک لازم ، پرداخت شدن نفقه به زن را اثبات کند تا دادگاه حکم طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه صادر نکند .

 

3در دادگاه طلاق توافقی چگونه حرف بزنیم ؟

 

در صورتی هم که هر دوی زوجین برای طلاق گرفتن توافق کرده و صورتجلسه طلاق توافقی را تنظیم و دادخواست طلاق مطرح کرده باشند ، در شرایط به نسبت ساده تری ، به استناد توافق صورت گرفته مبنی بر عدم سازش ، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند . در مورد طلاق توافقی اصولا سوالات قاضی در دادگاه طلاق و نحوه حرف زدن زن و مرد در دادگاه ، خیلی تعیین کننده نیست و قاضی ممکن است با سوالات و جواب های ساده ای در خصوص چرایی عدم سازش ، گواهی عدم سازش را صادر کند .

نکات مربوط به نحوه حرف زدن در دادگاه طلاق

در قسمت قبل به این سوال پاسخ دادیم که در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم ؛ همچنین پرداختن به این موضوع ضروری است که نکات مربوط به نحوه حرف زدن زن و مرد در دادگاه طلاق چیست ؟

مهم ترین نکته مربوط به نحوه حرف زدن زن و مرد در دادگاه ، به ویژه دادگاه طلاق آن است که هر کس قصد دارد در دادگاه علیه دیگری دعوایی مطرح کند ، باید به موجب قاعده البینه علی المدعی ، با ارائه مدارک کافی دعوای خود را در دادگاه ثابت کند .

در همین رابطه ، توجه به نکات مربوط به ادله اثبات دعوی قابل توجه است که زن و مرد در دادگاه طلاق می توانند از آنها استفاده کنند و با توجه به آنها صحبت های خود را ارائه نمایند . از جمله مهم ترین دلایل ثابت کننده دعوای طلاق می توان به ارائه سند ، شهادت شهود ، اقرار طرف مقابل ، بازدید از محل و انجام تحقیقات محلی و رجوع به کارشناس متخصص اشاره کرد .

پس علاوه بر نحوه حرف زدن در دادگاه طلاق توسط زن و مرد ، باید به ارائه اسناد و مدارک متناسب برای دادخواست طلاق نیز توجه کرد . مانند نظریه پزشک قانونی مبنی بر جنون مرد ، تحقیقات محلی مبنی بر سوء رفتار و ضرب و شتم زن ، ارائه سند در خصوص محکومیت کیفری مرد به حبس وغیره . به این منظور ، می توان از مشاوره حقوقی طلاق نیز استفاده کرد .

در مقابل ، شخصی که علیه او ادعایی مطرح می شود نیز می تواند در دادگاه طلاق ادله ذکر شده توسط دیگری از جمله ادعای بیمار بودن ، سوء معاشرت یا کتک زدن را انکار نموده و در مقابل ، خودش مدارکی به دادگاه طلاق ارائه دهد که خلاف ادعای طرف مقابل را ثابت کند ؛ مانند ارائه سند پرداخت نفقه به زن و گواهی پزشک قانونی مبنی بر نداشتن بیماری .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم پاسخ دهند .