دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / مفاصای حساب مالیات

مفاصا حساب مالیاتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مفاصای حساب مالیات ، به برگه تسویه حساب مودیان گفته می شود و نشانگر آن است که مودی ، تا تاریخ صدور گواهی مفاصای حساب ، به سازمان امور مالیاتی ، بدهی ندارد . شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، پرداخت مالیات قطعی از طرف مودی و طرح درخواست گواهی مفاصای حساب می باشد . نحوه دریافت گواهی مفاصای حساب ، با ارائه درخواست حضوری به اداره مالیاتی بوده و سایت و سامانه ای برای دریافت آنلاین مفاصا حساب ، هنوز پیش بینی نشده است .

 

یکی از مفاهیم بسیار پرکاربرد و مرسوم در حوزه امور مالیاتی و حسابداری ، مفاصای حساب می باشد . مفاصای حساب ، به لحاظ لغوی ، به معنای تسویه حساب می باشد و زمانی که صحبت از مفاصای حساب مالیاتی است ، به معنای آن است که مودی ، پس از اینکه مالیات تعلق گرفته به خود را پرداخت نمود ، برگه ای تحت عنوان برگه مفاصای حساب دریافت نماید .

دریافت برگه یا گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، نشان دهنده تسویه حساب مودی با سازمان امور مالیاتی است و برای ارائه به برخی از سازمان ها و ارگان ها ، مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین ، لازم است که مودیان ، پس از پرداخت بدهی مالیاتی خود ، مفاصای حساب آن را نیز دریافت نمایند . به همین مناسبت ، اطلاع از اینکه شرایط صدور و دریافت مفاصای حساب مالیاتی به چه صورت امکان پذیر بوده، الزامی می باشد.

لذا، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی اینکه تسویه حساب مالیاتی چیست ، می پردازیم و پس از توضیح شرایط صدور مفاصای حساب مالیات و نحوه دریافت مفاصای حساب مالیات ، سامانه دریافت مفاصای حساب مالیاتی به صورت آنلاین را ذکر خواهیم نمود .

مفاصای حساب مالیات چیست

به طور خلاصه ، مفاصا حساب ، به معنای تسویه حساب می باشد و گواهی مفاصای حساب ، به گواهی گفته می شود که پس از تسویه کردن حساب با نهاد یا سازمان مورد نظر ، به شخص ، ارائه می شود . مفاصا حساب ، انواع و اقسام مختلفی دارد که از جمله مهم ترین آنها ، می توان به گرفتن مفاصای حساب برای مالیات خودرو ، مفاصای حساب بیمه تامین اجتماعی ، مفاصای حساب نقل و انتقال سهام ، مفاصای حساب برای پرداخت عوارض شهرداری و غیر اینها اشاره نمود .

در همه موارد مذکور ، پس از اینکه مودی ، مالیات یا عوارض قانونی مربوطه را پرداخت نمود ، می تواند گواهی تحت عنوان مفاصای حساب دریافت نماید . اما علاوه بر موارد ذکر شده ، یکی از مهم ترین انواع مفاصا حساب ، مفاصای حساب مالیاتی می باشد که به موجب آن ، زمانی که مودی ، مالیات قانونی را پرداخت کرد ، می تواند برگه ای تحت عنوان گواهی مفاصای حساب دریافت دارد .

لذا در پاسخ به این سوال که مفاصای حساب مالیاتی چیست ؟ باید گفت که همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که بر اساس قانون مالیات های مستقیم ، موظف به پرداخت انواع مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور هستند ، پس از اینکه مالیات قطعی خود را که به موجب قانون ، ملزم به پرداخت آن می باشند را پرداخت نمودند ، می توانند گواهی مفاصای حساب مالیاتی دریافت دارند .

گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، به منزله آن است که مودی ، مالیات خود را به سازمان پرداخت نموده است و در تاریخ درج شده در گواهی مفاصای حساب ، بدهی دیگری به سازمان مالیاتی ندارد . به همین دلیل ، مفاصای حساب مالیاتی ، به معنای تسویه حساب با سازمان امور مالیاتی کشور بوده و گواهی مفاصا حساب دریافت شده ، قابل ارائه به نهادهای مورد نظر می باشد .

لازم به ذکر است که دریافت گواهی یا برگه مفاصای حساب مالیاتی ، به موجب ماده 235 قانون مالیات های مستقیم نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است و به همین دلیل ، در قسمت های بعد ، شرایط صدور و نحوه دریافت مفاصای حساب مالیاتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

شرایط صدور مفاصای حساب مالیات

در قسمت قبل ، در پاسخ به این سوال که مفاصای حساب مالیاتی چیست ، توضیح دادیم که دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، به منزله تسویه حساب با اداره مالیات ، تا تاریخ مشخص شده در برگه مفاصا حساب می باشد . اما در همین رابطه ، این سوال نیز مطرح می شود که شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی چیست و گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، در چه شرایطی صادر و به متقاضی ، تحویل داده می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 235 قانون مالیات های مستقیم ، شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، مشخص شده است که بر اساس این ماده ، سازمان امور مالیاتی ، مکلف شده است که حداکثر ظرف مدت 5 روز از تاریخ وصول تقاضای برگه مفاصای حساب مالیاتی از طرف مودی ، نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نموده اند ، گواهی یا برگه مفاصای حساب مالیاتی صادر نموده و تحویل دهد .

بر این اساس ، یکی از مهم ترین شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، آن است که مودیان ، ابتدا ، تقاضای دریافت مفاصای حساب مالیاتی را داشته باشند و به این منظور ، مودیان ، با مراجعه به یکی از ادارات مالیاتی ، می توانند فرم تقاضای برگه مفاصا حساب مالیاتی را اخذ و تکمیل نمایند .

یکی دیگر از شرایط صدور گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، آن است که مودیان ، ابتدا باید اظهارنامه مالیاتی تنظیم و ارائه نموده و پس از اینکه میزان مالیات قطعی تعلق گرفته به آنها مشخص شد ، برای پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنند ؛ چرا که گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، به منزله تسویه حساب مالیاتی ، با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد .

علاوه بر این ، به موجب قانون مالیات های مستقیم ، سازمان امور مالیاتی کشور ، مکلف شده است که پس از وجود شرایط صدور گواهی مفاصا حساب ، ظرف مهلت 5 روز از تاریخ تقاضای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، آن را صادر نموده و به متقاضی تحویل بدهد . در قسمت بعد ، نحوه دریافت این گواهی را نیز توضیح خواهیم داد .

نحوه دریافت مفاصای حساب مالیات

در قسمت های قبل ، این مطالب که مفاصای حساب مالیاتی چیست و در چه شرایطی صادر می شود را مورد بررسی قرار دادیم . اما در تکمیل این مطلب ، لازم است که نحوه دریافت مفاصای حساب مالیاتی را نیز توضیح داده و به این سوال پاسخ دهیم که برای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیات ، چه اقداماتی باید انجام داد ؟

اولین اقدام برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو یا سایر موارد ، طرح تقاضای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی است . به این منظور ، می توان به یکی از شعب اداره مالیات ، مراجعه نموده و درخواست مفاصای حساب مالیات نمود . در این مرحله ، پرونده مالیاتی مودی ، به اطلاع کارشناس مالیاتی می رسد و خلاصه پرونده مالیاتی مودی ( در خصوص بدهکار بودن یا نبودن وی ) مورد ملاحظه قرار می گیرد .

در صورتی که مودی ، قبلا از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی ، میزان درآمد خود را اعلام نموده و سپس ، قبض مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد ، گواهی مفاصای حساب مالیاتی در خصوص عملکرد سالانه مربوط به شخص حقیقی یا شرکت مورد نظر ، صادر و به امضای مسئولان ذی ربط می رسد و متقاضی ، می تواند گواهی مفاصای حساب مالیاتی را دریافت نماید .

 

سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که نحوه صدور و دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی به چه شکل است . اما سوالی که در خصوص نحوه دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی مطرح می شود ، آن است که آیا امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی به صورت آنلاین نیز وجود دارد ؟ در صورتی که دریافت مفاصای حساب آنلاین امکان پذیر است ، از طریق چه سامانه ای می توان مفاصای حساب را اخذ نمود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir ، امکانات متعددی در حوزه امور مالیاتی پیش بینی شده است که یکی از مهم ترین این امکانات ، ناظر بر استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت آن به صورت آنلاین می باشد که بر خلاف گذشته ، مودیان برای پرداخت مالیات خود ، نیازی به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی را ندارند و استعلام بدهی مالیاتی به صورت آنلاین ، این امکان را برای آنها فراهم نموده است که به راحتی ، میزان مالیات خود را مشاهده و پرداخت کنند .

اما در خصوص اینکه آیا از طریق این سامانه ، امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی نیز وجود دارد ، باید پاسخ منفی داد . به عبارت دیگر ، در حال حاضر ، سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مورد پیش بینی قرار نگرفته است و دریافت و صدور مفاصا حساب مالیاتی ، جزء خدمات ارائه شده درگاه ملی خدمات مالیات ، نمی باشد .

بنابراین ، به جای دریافت مفاصای حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مودیان ، می بایست ابتدا ، مالیات خود را از طریق سایت و سامانه سازمان امور مالیاتی ، پرداخت نموده و سپس ، برای اینکه گواهی مفاصای حساب مالیاتی صادر شود ، به صورت حضوری، درخواست خود را به اداره مالیاتی مربوطه ، ارائه نمایند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفاصای حساب مالیات در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مفاصای حساب مالیات پاسخ دهند .