دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال

هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال ۱۴۰۳

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی ۱۴۰۳ ، در قانون بودجه تصویب و مشخص می گردد. با توجه به لایحه بودجه ، هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی ، در بخش های مختلف دعاوی مالی و غیر مالی، اجرای احکام و دعاوی کیفری ، نسبت به سال گذشته ، افزایش نداشته و مطابق جدول هزینه دادرسی سال گذشته می باشد.

 

مطرح کردن دعوا و شکایت در محاکم دادگستری ، نیازمند پرداخت هزینه ای ، تحت عنوان هزینه دادرسی می باشد . هزینه دادرسی ، هزینه ای است که بابت رسیدگی به پرونده و صدور حکم یا قرار ، پرداخت می گردد . این هزینه ، به هنگام ثبت دادخواست یا شکواییه ، توسط خواهان یا شاکی پرداخت می شود.

 

به جز موارد استثنایی ، تا زمانی که هزینه دادرسی ، پرداخت نشده ، به دعوی رسیدگی نمی شود . هزینه دادرسی ، با در نظر گرفتن چند فاکتور ، از جمله اینکه ، دعوی در چه مرحله ای قرار دارد ، دعوی از چه نوعی است ، در کدام مرجع اقامه شده است ، حقوقی است یا کیفری ، میزان بودجه و غیره ،متفاوت است .

 

از آنجا که جز در موارد استثنایی ، اقامه دعوا و انجام امور قضایی دیگر ، مانند درخواست اجرای حکم، مستلزم پرداخت هزینه مربوطه می باشد، در این مقاله ، پس از پاسخ به این سوال که هزینه دادرسی چیست، به توضیح هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1403 در بخش های مختلف امور حقوقی، کیفری، اجرای احکام، شورای حل اختلاف و دیوان عدالت اداری ، مطابق لایحه بودجه می پردازیم.

هزینه دادرسی در امور حقوقی

در پاسخ به این سوال که هزینه دادرسی چیست ، باید گفت ، یکی از اقداماتی گه هنگام ارائه دادخواست و شروع دعوای حقوقی می بایست ، انجام شود ، پرداخت هزینه دادرسی در امور حقوقی ، از جمله دعاوی مالی (با توجه به بهای خواسته) و غیر مالی و مراحل مختلف آن، اعم از بدوی و تجدیدنظرمی باشد . به همین دلیل ، در این بخش ، به توضیح هزینه دادرسی در امور حقوقی می پردازیم که مطابق جدول زیر می باشد.

 

هزینه دادرسی در امور حقوقی
عنوان  مبلغ
بهای اوراق دادخواست و اظهارنامه و برگ اجرائیه دادگاه‌ها و هیات های حل اختلاف موضوع قانون کار ، برای هر برگ ، 20 هزار ریال  20 هزار ریال
هزینه دادرسی دعاوی مالی ، در مرحله بدوی ، تا مبلغ 200 میلیون ریال 2/5 درصد ارزش خواسته 
هزینه دادرسی دعاوی مالی ، در مرحله بدوی ، بیش از 20/000/000 ریال 3/5 درصد ارزش خواسته 
هزینه دادرسی دعاوی مالی ، در تجدیدنظر و واخواهی 4/5 درصد محکوم به
هزینه دادرسی دعاوی مالی ، در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث 5/5 درصد ارزش خواسته
هزینه دادرسی ، در صورتی که قیمت خواسته ، در دعاوی مالی ، در موقع تقدیم دادخواست مشخص نباشد 1/500/000 هزار ریال
هزینه دادرسی ، در دعاوی غیرمالی ، درخواست تامین دلیل و تامین خواسته ، در کلیه مراجع قضایی ، بسته به نوع دعوی (طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه) از 400/000 هزار ريال تا 1/800/000 میلیون ريال
هزینه اعتراض و درخواست تجدیدنظر از قرارهای قابل تجدیدنظر ، در دادگاه و دیوان عالی کشور 300/000 هزار ريال
هزینه تطبیق اوراق با اصل آن‌ها ، در دفاتر دادگاه ها و دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی 15/000 هزار ریال
هزینه درخواست تصویر از اوراق پرونده 50/000 هزار ريال
هزینه صدور گواهی از دفاتر مراجع قضایی 50/000 هزار ريال
هزینه مطابقت رونوشت و تصویر با اصل در هر مورد 300/000 هزار ریال 
هزینه ابلاغ اظهارنامه و واخواست نامه در هر مورد 100/000 هزار ریال 
هزینه گواهی امضای مترجم ، توسط دادگستری برای هر مورد 300/000 هزار ریال
هزینه پلمپ اوراق ترجمه شده ، توسط مترجم رسمی دادگستری 300/000 هزار ریال
هزینه پلمپ گواهی صحت ترجمه ، در هر مورد 300/000 هزار ریال
هزینه دادرسی اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 300/000هزار ریال

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

افرادی که قصد محاسبه هزینه دادرسی خود را دارند ، می توانند ، از طریق سایت adliran.ir اقدام نمایند . بدین منظور می بایست ، روی گزینه محاسبه هزینه دادرسی ، از نوار سمت راست سامانه ، کلیک نموده و برای محاسبه هزینه دادرسی ، اقدامات لازم را انجام دهند . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ، مقاله زیر را مطالعه نمایید .

هزینه اجرای احکام مدنی ۱۴۰۳

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که هزینه دادرسی چیست ، سپس هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی در سال ۱۴۰۳ را در امور حقوقی ، بررسی نمودیم ، سوالی که در این بخش ، مطرح می شود ، این است که آیا اجرای رای دعاوی فوق نیز مستلزم پرداخت هزینه می باشد ، برای پاسخ به این سوال در این بخش ، هزینه اجرای احکام مدنی را بررسی خواهیم نمود .

 

عنوان مبلغ
هزینه اجرای احکام دعاوی مالی (موضوع بند ۱ ماده ۱۵۸ قانون اجرای احکام مدنی)  ۵ درصد محکوم به
هزینه اجرای احکام دعاوی غیرمالی و احکامی که محکوم به آن ، تقویم نشده و هزینه اجرای آراء و تصمیمات مراجع غیردادگستری (طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه) از ۴۰۰.۰۰۰ هزار ريال تا ۱.۸۰۰.۰۰۰ میلیون ريال
هزینه اجرای موقت احکام ، در کلیه مراجع قضایی ۳۰۰.۰۰۰ هزار ریال
هزینه اعتراض شخص ثالث به اجرای احکام مدنی ۲۰۰.۰۰۰ هزار ریال

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

در این بخش ، هزینه های دادرسی و تعرفه خدمات قضایی در سال ۱۴۰۳ را در دعاوی حقوقی مالی و غیر مالی ، بررسی ، نمودیم ، از آن که ، مطالبه مهریه نیز نوعی از دعاوی مالی ، شناخته می شود ، می توانید ، برای آگاهی از هزینه های دادرسی مهریه ، مقاله زیر را مطالعه نمایید . 

هزینه دادرسی در دیوان عدالت اداری 1403

در بخش های قبل ، ضمن پاسخ به سوال هزینه دادرسی چیست ؟ هزینه دادرسی در سال 1403 و تعرفه خدمات قضایی در سال ۱۴۰۳ را در امور حقوقی و اجرای احکام مدنی بررسی نمودیم . از آنجا که تقدیم دادخواست ، در دیوان عدالت اداری نیز ، مستلزم پرداخت هزینه دادرسی می باشد ، در این بخش ، به بررسی هزینه دادرسی در دیوان عدالت اداری 1403 خواهیم پرداخت .

 

برای کسب اطلاعات در خصوص هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر، کلیک کنید.

 

 

عنوان  مبلغ
تقدیم دادخواست به شعب دیوان عدالت اداری ۲۰۰.۰۰۰ هزار ریال
تقدیم دادخواست به شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری 
۴۰۰.۰۰۰ هزار ریال

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

دیوان عدالت اداری بر اساس قانون ، موظف به رسیدگی و صدور حکم ، در مورد دعاوی افراد علیه دولت بوده و آرای صادره توسط دیوان عدالت اداری ، قابل تجدید نظر خواهی در همین مرجع می باشد . تجدید نظر در مرجع فوق نیز همانند سایر دعاوی ، مستلزم پرداخت هزینه دادرسی می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع ، می توانید به مطالعه مقاله ذیل بپردازید .

 

هزینه دادرسی در امور کیفری

در بخش های قبل ، هزینه دادرسی و تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سال ۱۴۰۳ را در امور حقوقی، اجرای احکام مدنی و دیوان عدالت اداری را مطرح نمودیم . در این قسمت در پاسخ به این سوال ، که هزینه دارسی در امور کیفری چگونه است ؟ تعرفه مصوب ، راجع به هزینه دادرسی در امور کیفری را بررسی خواهیم نمود .

 

عنوان مبلغ
هزینه تقدیم شکایت کیفری
 
۱۰۰.۰۰۰ هزار ریال
 
تذکر: مطابق تبصره ۱ ماده ۵۶۰ قانون آیین دادرسی کیفری ، هزینه شکایت افراد ناتوان مالی ، به تشخیص دادستان از اعتبارات قوه قضاییه پرداخت می شود.
هزینه دادرسی ، در مرحله تجدیدنظرخواهی از احک ۳۰۰.۰۰۰ هزار ریال
هزینه اعتراض به قرارهای قابل اعتراض دادسرا ۲۰۰.۰۰۰ هزار ریال
هزینه اعاده دادرسی کیفری ، در دیوان عالی کشور ۵۰۰.۰۰۰ هزار ريال 
هزینه درخواست اجرای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری  ۳۰۰.۰۰۰ هزار ریال
تقدیم شکایت به دادسرای انتظامی قضات ۳۰۰.۰۰۰ هزار ریال
درآمد حاصل از اجرای ماده ۲۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری  مطابق با ماده قانونی مربوطه
هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه کیفری- نسخه اول ۲۰۰.۰۰۰ هزار ریال
هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه کیفری- نسخه دوم ۱۵۰.۰۰۰ هزار ریال

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

هزینه دادرسی جرم خیانت در امانت مرتبط با چک بلامحل و سایر موارد ، شامل هزینه تقدیم شکواییه و هزینه ابطال تمبر می باشد ؛ البته ، هزینه رسیدگی در دعاوی مربوط به چک بلامحل با توجه به مبلغ چک ، متغیر خواهد بود . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ، می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید .

 

هزینه رسیدگی به شکایت کیفری چک بلامحل و به حساب مسدود

در بخش های قبل ، هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی در سال ۱۴۰۳ را در دعاوی حقوقی ، کیفری ، اجرای احکام مدنی و اقامه دعوا در دیوان عدالت اداری ، بررسی نمودیم . از آنجا که  هزینه رسیدگی به شکایت کیفری چک بلامحل و به حساب مسدود نیز ، مستلزم پرداخت هزینه می باشد . در این بخش به بررسی این موضوع ، خواهیم پرداخت .

 

تا مبلغ ۱میلیون ریال ۶۰.۰۰۰ هزار ریال
نسبت به مازاد تا ۱۰میلیون ریال ۳۰۰.۰۰۰ هزار ریال
نسبت به مازاد تا ۱۰۰ میلیون ریال ۴۰۰.۰۰۰ هزار ریال
مازاد بر ۱۰۰ میلیون ریال یک در هزار

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

در صورتی که خواهان دعوی ، توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد ، می تواند با استناد به اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ، طی دادخواستی جداگانه یا هم زمان با طرح دعوای اصلی ، از دادگاه ، تقاضای معافیت از این نوع هزینه را نماید . برای طرح این موضوع می بایست ، فرم استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی ، تکمیل و ضمیمه گردد . برای آگاهی بیشتر در این زمینه ، مقاله زیر را مطالعه نمایید . 

 

هزینه رسیدگی در شورای حل اختلاف

در بخش های قبل ، هزینه دادرسی در سال 1403 و تعرفه خدمات قضایی را در دعاوی حقوقی و کیفری ، اجرای احکام مدنی ، دیوان عدالت اداری و رسیدگی به شکایت کیفری چک بلامحل و به حساب مسدود بررسی نمودیم . در این بخش هزینه رسیدگی در شورای حل اختلاف را بررسی خواهیم نمود .

 

عنوان  مبلغ
دعاوی مالی معادل ۵ درصد هزینه دادرسی در محاکم دادگستری
دعاوی کیفری و غیرمالی معادل هزینه دادرسی در محاکم دادگستری
صلح و سازی با تراضی طرفین رایگان
تجدیدنظرخواهی از آراء شورای حل اختلاف برابر هزینه دادرسی مرجع تجدیدنظر

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

یکی از مسائل مهم در اقامه دعاوی ، اعسار از هزینه دادرسی می باشد . چرا که ، بسیاری از افراد ، به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های دادرسی ، از اقامه دعوا و احقاق حقوق خود پشیمان می شوند و این موضوع می تواند دستمایه سوء استفاده سود جویان شود . برای اطلاعات بیشتر ، در مورد اعسار از هزینه دادرسی ، مقاله زیر را مطالعه نمایید .

 

جزای نقدی مجازات موضوع تخلفات رانندگی، بدل از حبس و مجازات جایگزین حبس

در بخش های قبل ، هزینه دادرسی در سال 1403 و تعرفه خدمات قضایی را در در دعاوی حقوقی و کیفری ، اجرای احکام مدنی ، دیوان عدالت اداری ، رسیدگی به شکایت کیفری چک بلامحل و به حساب مسدود و هزینه رسیدگی در شورای حل اختلاف را بررسی نمودیم . در این بخش ، جزای نقدی مجازات موضوع تخلفات رانندگی، بدل از حبس و مجازات جایگزین حبس را بررسی خواهیم نمود.

 

عنوان  مبلغ
در هر مورد که در قوانین ، حداکثر مجازات ، کمتر از نود یک روز حبس و یا مجازات تعزیری موضوع تخلفات رانندگی یا مجازات جایگزین حبس باشد از ۳ میلیون و ۳۰۰ تومان تا ۳۳ میلیون ریال
هرگاه ، حداقل مجازات ، کمتر از نود و یک روز حبس و حداکثر آن ، یک سال یا مجازات جایگزین حبس باشد و به اختیار دادگاه ، جزای نقدی ، مورد حکم واقع شود از ۳۳ میلیون ریال تا ۹۹ میلیون ریال 
 هرگاه ، حداقل مجازات ، کمتر از نود و یک روز حبس و حداکثر آن ، بیشتر از یک سال یا مجازات جایگزین حبس باشد و به اختیار دادگاه ، جزای نقدی ، مورد حکم واقع شود از ۹۹ میلیون ریال تا ۹۹۰ میلیون ریال 

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

در مورد شکایات کیفری ، شاکی ، موظف به پرداخت هزینه های دادرسی می باشد . اما بسیاری از هزینه ها ، من جمله ، هزینه انتشار آگهی ، ایاب و ذهاب گواهان ، حق‏ الزحمه کارشناسان ، مترجمان و پزشکان و مواردی از این قبیل ، توسط قوه قضاییه پرداخت می گردد ؛ مگر در مواردی که شاکی ، خواهان این موارد باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ، مقاله زیر را مطالعه نمایید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1403 در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال ۱۴۰۳ ​پاسخ دهند .