دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مراحل ثبت شکایت حقوقی و کیفری در دفاتر خدمات قضایی ، به این صورت است که متقاضی ، ابتدا ، باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و پس از تهیه کردن مدارک لازم برای ثبت شکایت و در اختیار داشتن مدارک هویتی ، همچون کارت ملی ، به این دفاتر مراجعه و پس از پرداخت هزینه های قانونی مربوطه ، شکواییه یا دادخواست خود را ثبت نماید .

 

در سال های گذشته ، زمانی که افراد ، قصد شکایت در مراجع حقوقی و کیفری را داشتند ، می بایست به صورت حضوری ، به مراجع قضایی مراجعه می کردند و دادخواست یا شکواییه حقوقی و کیفری خود را بر روی برگه مخصوص نوشته و آن را تحویل می دادند . این مساله ، باعث می شد که تراکم زیادی در مراجع قضایی ایجاد شود و این موضوع ، کار مراجعین و مسئولین دادگاه ها را دشوار می ساخت .

به همین دلیل ، در طی سال های اخیر ، مراجعی با عنوان دفاتر خدمات قضایی راه اندازی شده است که مراجعان ، برای ثبت کردن شکایات خود ، باید از طریق این دفاتر اقدام نموده و دادخواست و شکواییه خود را ، به صورت الکترونیکی ، از طریق این دفاتر ، به دادگاه ها و مراجع قضایی ارسال نمایند . به همین دلیل ، ممکن است این سوال مطرح شود که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی چیست ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی چگونه است و برای ثبت شکایت حقوقی و کیفری در این دفاتر ، چه مراحلی را باید طی کرد و چه اقداماتی را باید انجام داد .

ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

در گذشته ، کلیه خدمات حقوقی و قضایی ، در دادگاه ها ، به صورت فیزیکی و حضوری انجام می گرفت و افراد ، برای اینکه بتوانند اقدامات لازم برای طرح شکواییه و دادخواست در مراجع قضایی را پیگیری کنند ، می بایست به صورت حضوری ، به مراجع قضایی مراجعه می کردند و این موضوع ، باعث شلوغی  مراجع قضایی و سردرگمی بسیاری از مراجعین می شد . به همین دلیل ، در طی چند سال اخیر ، اقدامات زیادی در راستای الکترونیکی کردن فرایند طرح شکایت و رسیدگی به دعاوی ، توسط قوه قضاییه انجام گرفته است .

یکی از این اقدامات ، صدور مجوز تاسیس دفاتر الکترونیک خدمات قضایی بوده ؛ با این توضیح که این دفاتر ، واسطه ای میان شهروندان و مراجع قضایی محسوب می شوند . به این صورت که افراد ، برای طرح شکایت ها و دادخواست های خود ، می توانند از طریق این مراجع ، اقدام نموده و با اخذ اطلاعات حقوقی اولیه ، در خصوص نحوه طرح شکایت در مراجع قضایی ، خواسته ها و شکایات خود را نیز ، به ثبت برسانند تا در مراجع قضایی ، مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گیرد .

همچنین ، سامانه ای ، تحت عنوان سامانه ثنا نیز راه اندازی شده است که کلیه اقدامات انجام گرفته ، توسط دادگاه ها و مراجع قضایی در خصوص پرونده افراد ، از طریق همین سامانه ، به اطلاع مخاطبین رسیده و حتی ابلاغیه کلیه اوراق قضایی و آرای صادر شده در خصوص پرونده ، از طریق سامانه ثنا sana.adliran.ir ، قابل مشاهده است .

در گذشته ، برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا ، لازم بود که مخاطبین ، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند ؛ اما در حال حاضر ، ثبت نام در این سامانه ، کاملا به صورت الکترونیکی ، قابل انجام بوده و نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نیز نخواهد بود و احراز هویت نیز ، به صورت بر خط انجام می شود ؛ لذا ، خود افراد نیز می توانند به راحتی در این سامانه ثبت نام کنند .

در همین راستا ، ممکن است این سوال مطرح شود که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی چیست و به عبارت دیگر ، در صورتی که فردی قصد داشته باشد اقدام به طرح شکایت حقوقی یا کیفری در این دفاتر نماید ، باید چه اقداماتی را انجام داده و چه مراحلی را طی نماید ؟ در پاسخ به این سوال ، در قسمت های بعد ، مراحل ثبت شکایت حقوقی و کیفری در دفاتر خدمات قضایی را مورد بررسی قرار می دهیم .

مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که در حال حاضر ، افراد باید برای طرح شکایات حقوقی و کیفری خود ، اقدام به ثبت شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمایند . اما گاهی ، این سوال مطرح می شود که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چگونه است ؟ به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را مورد بررسی قرار دهیم .

اما قبل از آن ، باید به یک نکته مهم اشاره نماییم و آن ، این است که اشخاص ، برای طرح خواسته های خود در دعاوی حقوقی ، باید دادخواست بدهند نه شکواییه . به عبارت دیگر ، دعاوی حقوقی ، به دعاوی گفته می شود که یکی از طرفین ( خواهان ) ، خواسته و ادعای حقوقی خود را در قبال دیگری مطرح می کند و در صورتی که دادگاه حقوقی ، ذی حق بودن وی را تشخیص بدهد ، حکم به نفع وی صادر می کند . با این توضیح ، طرح دعاوی حقوقی ، منوط به تنظیم دادخواست است که مسامحتا ، به آن شکایت حقوقی نیز ، گفته می شود .

قبل از اینکه مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی را مورد بررسی قرار دهیم ، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در دعاوی حقوقی ، معمولا از سه نوع اوراق قضایی استفاده می شود . نوع اول اوراق قضایی ، دادخواست است که افراد ، برای طرح خواسته خود ، لزوما باید دادخواست تنظیم کنند . نوع دوم ، اظهارنامه قضایی است که از طریق آن ، ایفای تعهدات از مخاطب اظهارنامه ، درخواست می شود و نوع سوم ، لایحه قضایی است که ضمن دعوی ، طرفین دعوی ، می توانند مطالب مورد نظر خود را در قالب تنظیم لایحه ، به دادگاه ارائه دهند .

تقدیم هر یک از سه نوع اوراق قضایی ، می تواند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شود . البته ، افراد این اجازه را دارند که با مراجعه به سامانه ثبت الکترونیکی لایحه قضایی https://remission.adliran.ir/petitionEdit.aspx نیز ، لوایح قضایی و دادخواست های خود در مرحله بدوی را به ثبت برسانند . اما مراحل ثبت شکایت حقوقی و طرح دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، به صورت زیر است :

در حال حاضر ، سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز راه اندازی شده است که به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین ، برای ثبت شکایت در این دفاتر ، متقاضیان ، می توانند ابتدا ، به سایت www.nobat.kdke.ir مراجعه نموده و پس از گرفتن نوبت ، با در اختیار داشتن مدارک لازم ، اقدام به ثبت شکایت حقوقی خود در این دفاتر نمایند . همانطور که گفته شد ،

یکی دیگر از مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، ثبت نام در سامانه ثنا می باشد . همانطور که اشاره شد ، در حال حاضر ، ابلاغیه کلیه اوراق قضایی ، از طریق این سامانه و حساب کاربری مخاطبین انجام می گیرد . فلذا ، قبل از ثبت شکایت حقوقی ، خود افراد می بایست از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی یا به صورت الکترونیکی در منزل ، اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت در آن نموده باشند .

در مرحله بعد ، متقاضی ، باید مدارک لازم برای ثبت شکایت یا خواسته خود را فراهم نموده و سپس ، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید . به منظور اطلاع شهروندان از مدارک مورد نیاز ، می توانید به سامانه عدل ایران مراجعه نموده و پس از ملاحظه مدارک لازم ، برای دعوی یا خواسته مورد نظر ، آن ها را تهیه نموده تا موقع حضور در دفاتر خدمات قضایی ، آن مدارک را ارائه نمایید . به یاد داشته باشید که برای ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات قضایی ، کارت ملی خواهان ، مورد نیاز می باشد .

پس از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، می توان از نمونه دادخواست های آماده ، استفاده کرده و با کارشناسان موجود در این دفاتر نیز ، در صورت امکان ، برای ثبت شکایت مربوطه ، مشورت نمود . در نهایت ، باید مدارک ارائه شده را نیز ، پس از اسکن کردن ، ضمیمه دادخواست کرد . لازم به ذکر است که یکی از مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی ، این است که از طریق همین دفاتر ، هزینه دادرسی نیز ، از طریق کارت خوان پرداخت شود .

در این مرحله ، پیش نویس شکایت حقوقی یا دادخواست ، به رویت مخاطب خواهد رسید و در صورتی که مورد تایید وی باشد ، می بایست آن را امضا نموده و یک نسخه از متن شکایت حقوقی را دریافت نماید . پس از اینکه مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی انجام شده و هزینه های مربوط نیز پرداخت گردید ، دفتر خدمات قضایی ، شکایت حقوقی و دادخواست را به مرجع صالح ، فرستاده و تمام پیگیری های بعدی ، از طریق سامانه ثنا و نیز ، شعبه مربوطه ، قابل انجام است .

مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته ایم که مراحل ثبت شکایت حقوقی یا طرح دادخواست در دفاتر خدمات قضایی ، به چه صورت است . اما علاوه بر دعاوی حقوقی ، طرح دعاوی کیفری نیز ، از طریق دفاتر خدمات قضایی امکان پذیر می باشد . بنابراین ، افراد متقاضی ، برای طرح شکواییه ، می توانند ابتدا به این دفاتر ، مراجعه و اقدام به ثبت شکایات کیفری خود نمایند . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی را نیز ، توضیح دهیم .

در خصوص ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی ، باید توضیح داد که بر اساس قانون ، طرح دعاوی کیفری در مراجع قضایی ، نیازمند تنظیم شکواییه یا شکایت نامه است . دعاوی کیفری ، به آن دسته از دعاوی گفته می شود که در خصوص جرایم ارتکابی ، قابل طرح هستند و بر خلاف دعاوی حقوقی ، در دادسراها و دادگاه های کیفری ، مورد رسیدگی و صدور حکم قرار می گیرند . به همین دلیل ، آشنایی با نحوه تنظیم شکایت نامه ، امر بسیار پر اهمیتی است .

در حال حاضر ، ثبت شکایت کیفری نیز ، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، قابل انجام است و در صورتی که فردی ، قصد شکایت کردن داشته باشد ، ابتدا ، می بایست در سامانه ثنا ، ثبت نام انجام داده و سپس ، با گرفتن نوبت از سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، اقدام به ثبت شکایت خود نماید . البته ، لازم به ذکر است که در حال حاضر ، طرح شکایت ، صرفا در خصوص جرم سرقت ، توسط خود فرد ، از طریق سامانه عدل ایران ، امکان پذیر می باشد .

مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز ، مانند مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی می باشد . به این معنا که متقاضی ، ابتدا باید در سامانه ثنا ، ثبت نام و احراز هویت انجام دهد که این موضوع ، از طریق خود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز ، قابل انجام بوده و هزینه های مربوط به آن ، دریافت می گردد . پس از آن ، برای جلوگیری از اتلاف وقت ، می توان از طریق سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، به نشانی www.nobat.kdke.ir ، اقدام به گرفتن نوبت نمود .

سایر مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی ، به این صورت است که شاکی ، با تهیه نمودن مدارک لازم و پرداخت هزینه شکایت کیفری ، شکایت خود را از طریق دفاتر خدمات قضایی ، به ثبت برساند . در این مرحله ، کارشناسان دفاتر خدمات قضایی ، می توانند خدمات لازم ، در خصوص تنظیم متن شکواییه و اسکن و ضمیمه نمودن مدارک و مستندات مربوطه را به شاکی ارائه دهند . در این مرحله از ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی ، شاکی باید شکواییه تنظیم شده را امضا نماید تا از طریق دفاتر خدمات قضایی ، برای دادسرا یا داگاه کیفری ارسال گردد .

در آخرین مرحله ، شاکی می بایست از طریق حساب کاربری خود در سامانه ثنا ، اقدام به پیگیری شکایت ثبت شده نماید . در این سامانه ، کلیه ابلاغیه های مربوط به رسیدگی به دعوی و در نتجیه ، رای دادگاه ، در حساب کاربری فرد ، قرار خواهد گرفت . فلذا ، نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی نخواهد بود .

 

شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که مراحل ثبت شکایت حقوقی و کیفری در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است . همانطور که اشاره گردید ، شکایت حقوقی و کیفری ، از طریق طرح دادخواست و شکواییه ، امکان پذیر است . اما سوالی که در این راستا مطرح می شود ، این است که آیا بعد از شکایت کیفری ، می توان مجددا شکایت حقوقی نیز مطرح نمود ؟

در پاسخ به این سوال که آیا شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری امکان پذیر است یا خیر ، باید به این نکته اشاره نمود که اصولا اگر در پی وقوع یک جرم ، ضرر و زیانی به بزه دیده نیز وارد شده باشد ، شاکی می تواند علاوه بر اینکه در دادگاه های کیفری ، علیه مرتکب جرم شکایت نماید ، دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم را نیز ، تقدیم دادگاه حقوقی نموده و به عبارت دیگر ، علیه وی ، شکایت حقوقی نیز مطرح نماید . به همین دلیل ، شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری ، در برخی موارد ، امکان پذیر می باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی پاسخ دهند .