دینا / خانواده / حضانت / حضانت فرزند قبل از طلاق

حضانت فرزند قبل از طلاق

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

حضانت فرزند قبل از طلاق بر عهده والدین می باشد. گاهی اوقات به علت جدا بودن والدین از یکدیگر بحث حضانت مطرح می شود. همچنین وفق ماده 1169 قانون مدنی حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی بر عهده مادر بوده و پس از آن بر اساس صلاحیت فرزندان تصمیم گیری می شود.

 

به دنبال اختلافاتی که میان زوجین در زندگی خانوادگی مطرح می شود، مسئله حضانت فرزندان اهمیت ویژه ای می یابد. با توجه به اهمیت تربیت و نگهداری از فرزندان، قانونگذار اقدام به وضع قوانین و مقرراتی در رابطه با ابحث حضانت و نگهداری فرزندان به هنگامی جدایی والدین نموده است.

 

گاه والدین علاوه بر اختلافاتی که با آن درگیر هستند، با این چالش مواجه می شوند که حضانت با کدام یک از آنان باشد. در واقع از آن جهت که ممکن است این اختلافات مدتی به طول انجامد، مسئله حضانت فرزندان قبل از طلاق بایستی تعیین تکلیف شود. در این خصوص، قانون راه حلی کلی برای حضانت فرزند دختر و پسر پیش بینی کرده است.

 

از همین رو در این مقاله به بررسی اینکه حضانت چیست، حضانت بر عهده چه کسانی است و حضانت فرزند قبل از طلاق و در دوران قهر با کیست خواهیم پرداخت و در آخر در خصوص دادخواست حضانت قبل از طلاق مطالبی ارائه شده است. در صورت تمایل به آشنایی با بحث حضانت فرزند قبل از طلاق خواهیم پرداخت.

حضانت چیست

برای پاسخ به پرسش حضانت چیست باید گفت حضانت به معنای نگهداری و مراقبت از کودک است. در قانون مدنی تعریفی از کلمه حضانت ارائه نشده است، با این وجود مفهوم حضانت را می توان مراقبت و حمایت جسمی و عاطفی از کودکان دانست. بر اساس قانون مدنی، حضانت هم حق والدین است و هم تکلیفی است که بر عهده آنان قرار گرفته است.

 

یعنی اینکه در صورتی که والدین یک کودک از هم طلاق نگرفته باشند، حق آنان است که خودشان حضانت از فرزندشان را بر عهده داشته باشند و هیچکس نمی تواند این حق را از آنها سلب کند؛ همچنین، از آن جهت که آنها والدین طفل هستند، مکلف به نگهداری از کودک و حضانت وی می باشند.

 

برای حل مسئله حضانت والدین می توانند با یکدیگر توافق کنند یا بر طبق قانون حضانت را بر عهده بگیرند، همچنین می توانند اقدام به طرح دعوی حضانت نموده و درخواست خود را مطرح نمایند. اما نکته قابل توجه این است که تا پیش از صدور حکم قطعی میتوانند درخواست صدور دستور موقت حضانت از دادگاه نمایند. برای آشنایی بیشتر با موضوع حضانت موقت مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

حضانت بر عهده چه کسانی است

در پاسخ به این سوال که حضانت بر عهده چه کسانی است، بایستی گفت که این سوال معمولا در سه مورد مطرح می شود. نخست، حضانت فرزندان بعد از طلاق والدین است. در این خصوص، حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا سن هفت سالگی با مادرشان است. بعد از هفت سالگی حضانت فرزندان تا سن بلوغ به عهده پدر قرار می گیرد .

 

دومین موردی که بحث حضانت فرزند مطرح می شود، جایی است که یکی از والدین یا هردوی آنها فوت کرده باشند. در صورتی که یکی از والدین فوت کرده باشد، حضانت با دیگری که زنده است خواهد بود. اگر هر دوی والدین فوت کنند، حضانت بر عهده جد پدری قرار خواهد گرفت. 

 

یک مورد دیگر در خصوص بحث حضانت زمانی است که والدین از یگدیگر طلاق نگرفته اند، اما به هر صورت قادر به ادامه زندگی مشترک با یکدیگر نیستند. در این حالت موضوع حضانت پر رنگ تر می شود. حضانت فرزند دختر از 7 سالگی تا 9 سالگی با پدر است و پس از رسیدن به سن 9 سال تمام حق تصمیم گیری برای ادامه زندگی با یکی از والدین بر عهده خود اوست. برای آشنایی بیشتر با بحث حضانت دختر مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست

در قسمت قبل، اشخاص عهده دار حضانت در صورت طلاق والدین یا فوت آنها را بررسی نمودیم. حال می خواهیم بدانیم که حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست. پاسخ به این سوال از آن جهت مهم است که ممکن است فرایند طلاق مدت زیادی به طول انجامد و در این بین تعیین تکلیف در خصوص حضانت فرزندان موضوع بسیار مهمی است. با توجه به مقررات قانونی، در می یابیم که قانونگذار برای حضانت فرزندان یک قاعده کلی تعیین کرده است.

 

بر این اساس، حضانت فرزند دختر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است. از سن هفت سالگی تا سن نه سالگی که سن بلوغ دختران است، حضانت بر عهده پدر قرار می گیرد. بعد از سن نه سالگی، چون دختر به سن بلوغ رسیده است، از حضانت خارج می شود و خودش باید تصمیم بگیرد که می خواهد با کدامیک از والدینش زندگی کند.

 

حضانت فرزند پسر هم تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است، بعد از آن تا سن پانزده سالگی یعنی سن بلوغ بر عهده پدر خواهد بود. پس از رسیدن به سن تکلیف شرعی خود فرزند باید تصمیم بگیرد که می خواهد با کدامیک از والدینش زندگی کند. علاوه بر موارد مذکور دریافت حضانت نیازمند داشتن صلاحیت والدین نیز می باشد برای آشنایی با شرایط حضانت فرزند مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 

حضانت فرزند در زمان قهر

پیش از این در خصوص شرایط حضانت فرزند و این که حضانت فرزند قبل از طلاق بر عهده کیست مطالبی ارائه شده است، اکنون نوبت به بررسی حضانت فرزند در زمان قهر والدین او رسیده است. نکته قابل توجه در بحث قهر والدین این است که والدین طلاق نگرفته و جدا نشده اند. 

 

در زمان قهر با توجه به جدا نبودن والدین حضانت فرزند حق و تکلیفی برای زوجین می باشد، یعنی علاوه بر این که وفق قانون وظیفه نگهداری و تربیت فرزند بر عهده ایشان می باشد بلکه حق قانونی ایشان نیز می باشد. اگر چنانچه عدم صلاحیت یکی از والدین برای نگهداری از فرزند به موجب حکم قطعی دادگاه ثابت شود این حق و تکلیف از او سلب می شود.

 

اگر چنانچه والدین جدا از یکدیگر زندگی کنند حضانت فرزندان تا 7 سالگی با مادر و پس از آن حضانت فرزند دختر از 7 تا 9 سالگی با پدر است و پس از آن خود کودک تصمیم می گیرد با چه کسی زندگی کند؛ اگر هم فرزند پسر باشد از 7 تا 15 سالگی حضانت با پدرش است و پس از آن حق انتخاب خواهد داشت.

 

دادخواست حضانت قبل از طلاق

بحث حضانت عموما زمانی مطرح می شود که زوجین قصد طلاق و جدایی داشته باشند، اما یکی از موارد مهم دیگر بحث حضانت فرزندان قبل از طلاق است. حضانت فرزندان قبل از طلاق بر عهده والدین است و اگر چنانچه یکی از والدین به دلایلی از جمله جدا زندگی کردن والدین قصد نگهداری فرزند را دارد می تواند اقدام به تنظیم دادخواست حضانت قبل از طلاق بنماید.

 

نکته اصلی در این رابطه این است که بحث حضانت قبل از طلاقی زمانی مطرح است که یکی از والدین صلاحیت نگهداری و تربیت فرزند را نداشته باشد، اعتیاد به مواد مخدر، مصرف مواد روان گردان و.. از جمله این دلایل می باشد. در این صورت یکی از والدین که صلاحیت دارد میتواند اقدام به ثبت دادخواست حضانت فرزند نماید.

 

پس از طرح دعوای حضانت، باید در نظر داشت که در صورت موافق قاضی پرونده با اخذ حضانت توسط خواهان، باز هم ولایت فرزند و تسلط بر امور وی حق پدر و جد پدری اوست که از این امر در قانون با عنوان ولایت یاد شده است. ولایت قابل سلب نبوده و با حضانت متفاوت است. برای آشنایی بیشتر مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند قبل از طلاق به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند قبل از طلاق پاسخ دهند.