دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / هزینه ثبت طرح صنعتی

هزینه ثبت طرح صنعتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

هزینه ثبت طرح صنعتی 1403، شامل مواردی مانند حق ثبت اظهارنامه (برای اشخاص حقیقی، 50 هزار و برای اشخاص حقوقی 150000 هزار ریال) و حق ثبت تمدید طرح (برای اشخاص حقیقی، 900 هزار ریال و برای اشخاص حقوقی 2 میلیون و 700 هزار ریال) بوده و باید در جریان ثبت اظهارنامه یا درخواست، از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی، پرداخت شود.

 

اموال فکری، که حاصل تراوشات ذهنی انسان بوده، دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آن ها، طرح صنعتی است که به معنی شکل و ساختار ظاهری و ویژگی های دو بعدی و سه بعدی یک محصول صنعتی و یا کالای صنایع دستی می باشد. 

 

برای اینکه یک طرح صنعتی، مورد حمایت قانونی قرار گرفته و مالک آن بتواند مانع از سوء استفاده سایرین از طرح خود شده و در صورت سوء استفاده، برای شکایت قضایی اقدام نماید، لازم است تا این طرح، در مرکز مالکیت معنوی ایران، به ثبت برسد. اما، ثبت طرح صنعتی، علاوه بر شرایط و مدارک، نیازمند پرداخت هزینه های مقرر در قانون بوده که بدون پرداخت این هزینه ها، امکان ثبت طرح و تمدید آن، برای متقاضی وجود نخواهد داشت.

 

با توجه به لزوم پرداخت این هزینه ها، در مقاله حاضر، ابتدا به این سوال پاسخ داده که هزینه ثبت طرح صنعتی شامل چه مواردی است؛ سپس در ادامه، مبلغ لازم برای ثبت و تمدید این گروه از اموال فکری را توضیح خواهیم داد.

هزینه ثبت طرح صنعتی 1403 شامل چه مواردی است

اموال فکری، یعنی حاصل تراوشات ذهنی انسان، مانند اختراعات، برای اینکه تحت حمایت قانونی قرار گرفته و آن سوء استفاده نشود، باید به ثبت برسند. یکی از این اموال فکری، طرح های صنعتی هستند که همانند ثبت علائم تجاری، دارای نحوه ثبت و تمدید مخصوص به خود می باشند.

 

ثبت این گروه از اموال فکری، از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی ایران، به آدرس ipm.ssaa.ir انجام گرفته و بدین منظور، لازم است تا علاوه بر تکمیل اظهارنامه و بارگذاری مدارک لازم، هزینه ثبت طرح صنعتی نیز مطابق تعرفه سال اعلام شده، واریز گردد. به همین دلیل، این سوال، قابل طرح است که هزینه ثبت طرح صنعتی شامل چه مواردی است؟

 

پیش از آنکه به سوال فوق، پاسخ دهیم، بهتر است تا تعریف کوتاهی از مفهوم طرح صنعتی داشته و سپس، به بررسی این مساله بپردازیم که ثبت طرح صنعتی، مستلزم پرداخت هزینه، برای چه مواردی می باشد.

 

با توجه به قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی، طرح صنعتی، به معنی شکل و ساختار ظاهری و ویژگی های دو بعدی و سه بعدی یک محصول صنعتی و یا کالای صنایع دستی می باشد. منظور از ویژگی های دو بعدی، شکل کالا بوده و ویژگی های سه بعدی نیز مربوط به رنگ و تزئینات به کار رفته در یک محصول می باشد.

 

اما، هزینه ثبت طرح صنعتی شامل چه مواردی است؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید به سامانه مالکیت معنوی ایران مراجعه نمود که طبق اعلام این سامانه، هزینه ثبت این گروه از اموال فکری، در اداره ثبت طرح های صنعتی، شامل موارد زیر می باشد:

 

حق ثبت اظهارنامه طرح صنعتی، که برای هر طبقه، به طور جداگانه دریافت می گردد. لازم به ذکر است که منظور از طبقه، دسته بندی طرح های صنعتی می باشد. بنابراین، به عنوان مثال، اگر متقاضی ثبت طرح صنعتی، درخواست ثبت پوشاک و چمدان را داشته باشد، برای هر کدام، باید حق ثبت اظهارنامه جداگانه ای را بپردازد. همچنین، حق ثبت برای پنج سال اول، که برای هر طبقه، به صورت جداگانه باید پرداخت شود.

 

حق الثبت تمدید طرح صنعتی، برای پنج سال دوم و سوم که برای هر طبقه، به طور جداگانه دریافت می شود. جریمه تاخیر در تمدید طرح، برای پنج سال دوم و سوم که برای هر طبقه، به جداگانه باید پرداخت شود. هزینه های مربوط به استعلام طرح صنعتی، برای انتقال، اجازه بهره‌ برداری یا اعراض از حق. حق ‌ثبت انتقال طرح که می تواند به دو شکل قراردادی و قهری(ارث) باشد.

 

حق ثبتی که باید بابت دریافت مجوز بهره‌ برداری یا فسخ این مجوز و یا پایان آن، پرداخت گردد. هزینه ای که در هر نوبت از اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن، باید واریز شود. حق ثبتی که برای انتقال اظهارنامه یا اجازه بهره ‌برداری از آن، باید واریز گردد. حق ثبت تغییراتی که مربوط به انتقال مالکیت و اجازه بهره ‌برداری نمی باشند. هزینه مربوط به صدور گواهی المثنی. هزینه دریافت کپی برابر اصل شده ( رونوشت مصدق )

 

هزینه دریافت تاییدیه مبنی بر ارائه اظهارنامه یا صدور گواهی نامه طرح صنعتی. هزینه رسیدگی به اعتراض به ثبت و رد درخواست ثبت طرح صنعتی در کمیسیون مربوطه. ودیعه ای که بابت ارائه دادخواست ابطال طرح به دادگاه، باید پرداخت گردد. هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین‌المللی طرح صنعتی.

 

پس از توضیح موارد مربوط به هزینه ثبت طرح صنعتی، در بخش های بعد، به توضیح مبلغ هر یک از این هزینه ها پرداخته و خواهیم گفت که برای ثبت و تمدید طرح صنعتی، چه مبالغی باید توسط متقاضی، پرداخت گردد.

هزینه ثبت طرح صنعتی ۱۴۰۳

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که هزینه ثبت طرح صنعتی شامل چه مواردی است و گفتیم که متقاضی، به منظور ثبت و تمدید طرح مورد نظر خود، باید چه هزینه ها و حق الثبت هایی را واریز کند. 

 

مراحل و نحوه ثبت اختراع، بدین صورت است که متقاضی باید اظهارنامه ثبت اختراع را به همراه مدارک لازم، در سامانه مالکیت فکری، به نشانی iripo.ssaa.ir ثبت و بارگذاری نماید.

 

در این بخش، قصد داریم تا مبلغ هر یک از این هزینه ها را توضیح دهیم که متقاضیان ثبت این گروه از اموال فکری، امکان محاسبه هزینه های مالی خود را داشته باشند. بر اساس اعلام سایت مرکز مالکیت معنوی ایران، هزینه ثبت طرح صنعتی ، مطابق جدول زیر می باشد. لازم به ذکر است که کلیه هزینه ها به ریال است.

 

هزینه ثبت طرح صنعتی 
ردیف هزینه شخص حقیقی شخص حقوقی
1 حق ثبت اظهارنامه به ازای یک طبقه 50000 150000
2 هزینه هر طبقه اضافی در اظهارنامه 20000 60000
3 حق ثبت به ازاء یک طبقه برای پنج سال اول 450000 1350000
4 حق ثبت هر طبقه اضافی برای پنج سال اول 100000 300000
5 هزینه استعلام برای انتقال، اجازه بهره ‌برداری یا اعراض 50000 150000
6 حق ‌ثبت انتقال قراردادی و قهری 300000 900000
7 حق ثبت مجوز بهره‌ برداری یا فسخ و خاتمه آن نصف هزینه انتقال قراردادی و قهری نصف هزینه انتقال قراردادی و قهری
8 هزینه هربار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن 25000 25000
9 حق ثبت انتقال اظهارنامه یا اجازه بهره‌ برداری از آن 50000 150000
10 حق ثبت تغییرات (غیر از انتقال مالکیت و اجازه بهره ‌برداری) 50000 150000
11 هزینه صدور گواهی المثنی 100000 300000
12 هزینه رونوشت مصدق 5000 15000
13 هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی نامه طرح صنعتی 15000 45000
14 هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت(کمسیون) 500000 750000
15 هزینه رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت(کمسیون) 1500000 3000000
16 ودیعه تسیلم دادخواست ابطال به دادگاه 3000000 4500000
17 هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین‌ المللی به عنوان اداره مبدا 500000

1500000

 

متقاضیان ایرانی، برای پرداخت هزینه ثبت طرح صنعتی، باید به به صورت اینترنتی و از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی اقدام نموده که این پرداخت، در جریان در ثبت اظهارنامه و یا ثبت درخواست، به صورت آنلاین، انجام می گیرد.

 

سامانه ثبت برند ipm.ssaa.ir، به عنوان یکی از زیر مجموعه های سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان ثبت برند یا علائم تجاری و استعلام آن را برای متقاضیان، فراهم کرده است.

 

در مورد متقاضیان غیر ایرانی، لازم است تا معادل تمامی هزینه های ثبت طرح صنعتی، بر مبنای فرانک سوئیس، به شماره حساب ارزی شماره 2103310000042 نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا،کد 1033، به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی، واریز گردد. سپس، متقاضی می تواند در زمان انجام مراحل در ثبت اظهارنامه و یا ثبت درخواست، تصویر فیش وایزی را نیز اسکن و بارگذاری نماید.

 

لازم به ذکر است که علاوه بر هزینه های مذکور در جدول فوق، هزینه تمدید طرح صنعتی، برای پنج سال دوم و سوم و جریمه تاخیر در تمدید نیز باید از سوی متقاضی پرداخت گردد که ما در بخش بعد، به توضیح این هزینه ها می پردازیم.

هزینه تمدید طرح صنعتی 1403

ثبت طرح صنعتی و برخورداری از مزایای آن، مادام العمر و دائمی نبوده و متقاضیان ثبت این گروه از اموال فکری، باید در مواعد مشخص شده در قانون، برای تمدید ثبت اقدام نمایند؛ چرا که در غیر این صورت، مشمول ضمانت اجراهای مقرر در قانون، یعنی جریمه تاخیر خواهند شد.

 

استعلام علائم تجاری قبل از هرگونه اقدام برای ثبت برند، از طریق دو سایت مرکز مالکیت معنوی و روزنامه رسمی، به صورت رایگان امکان پذیر می باشد.

 

از آنجا که هزینه تمدید طرح صنعتی، مانند هزینه ثبت آن، دارای تعرفه مشخصی بوده و این تعرفه، در سایت مرکز مالکیت معنوی ایران اعلام گردیده، در ادامه، به توضیح این بخش از هزینه های ثبت طرح صنعتی پرداخته که مطابق جدول زیر می باشد: لازم به ذکر است که کلیه هزینه ها به ریال است.

 

هزینه تمدید طرح صنعتی
ردیف هزینه شخص حقیقی شخص حقوقی
1 حق ثبت تمدید به ازاء یک طبقه برای پنج سال دوم 900000 2700000
2 حق ثبت تمدید هر طبقه اضافی برای پنج سال دوم 200000 600000
3 حق ثبت تمدید به ازاء یک طبقه برای پنج سال سوم 450000 1350000
4 حق ثبت تمدید هر طبقه اضافی برای پنج سال سوم 100000 300000
5 جریمه تاخیر در تمدید ثبت دوره پنج ساله دوم 200000 600000
6 جریمه تاخیر در تمدید ثبت دوره پنج ساله سوم 100000 300000

 

برای ثبت لوگو، متقاضی باید به سامانه مالکیت معنوی مراجعه نموده و پس از وارد کردن مشخصات و بارگذاری مدارک و پرداخت هزینه، اظهارنامه ثبت لوگو را برا اداره مربوطه ارسال نماید.

 

بر اساس قانون ثبت اختراعات، کپی کردن طرح های صنعتی، جرم است که مجازات آن، علاوه بر جبران خسارات وارده، شامل جزای نقدی و حبس تعزیری می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ثبت طرح صنعتی ۱۴۰۳ در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه ثبت طرح صنعتی 1403پاسخ دهند.