دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / کارت مباشرت

کارت مباشرت چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

کارت مباشرت، مجوز فعالیت مباشرانی بوده که در نبود دارنده بیش از یک جواز کسب، مسئول اداره امور واحد صنفی می باشند. نحوه دریافت این کارت، اصولا از طریق مراجعه حضوری به اتحادیه صنف مربوطه بوده و برای استعلام آن با کد ملی، باید به سامانه ایران اصناف، بخش جستجوی مباشر، مراجعه نمود.

 

در حال حاضر، انجام فعالیت های صنفی، مستلزم دریافت مجوزی بوده که تحت عنوان جواز کسب، شناخته شده و البته، پروانه کسب نیز نامیده می شود که دریافت آن، نیازمند ثبت نام اینترنتی و سپس، ارائه مدارک فیزیکی به اتحادیه مربوطه است.
اما گاهی، پس از دریافت جواز کسب، دارنده پروانه، قصد داشته تا برای اخذ جواز دیگری نیز اقدام نماید. از آنجا که دارنده دو جواز، همزمان امکان حضور در دو مکان و اداره امور آن اماکن را نداشته، مطابق قانون، متقاضی باید برای معرفی مباشر، اقدام کرده که این فرد نیز باید مجوز مخصوص به خود را دریافت نماید که کارت مباشرت، نام داشته و دارای مراحل، مدارک و نحوه دریافت مخصوص به خود می باشد.
با توجه به اهمیت لزوم دریافت این مجوز، در مقاله پیش رو، پس از پاسخ به این سوال که کارت مباشرت چیست، نحوه دریافت، مدارک، هزینه و مدت اعتبار این کارت را بررسی کرده و در انتها، مراحل استعلام کارت مباشرت با کد ملی را توضیح خواهیم داد. 

کارت مباشرت چیست

یکی از مفاهیمی که در رابطه با دریافت جواز کسب، مطرح شده و برخی از شاغلین اصناف، موظف به اقدام برای دریافت مجوز آن می باشند، مفهوم مباشرت بوده که به کسی که عهده دار آن می گردد، مباشر گفته می شود. این شخص نیز همانند مالک واحد صنفی، موظف به دریافت مجوزی بوده که کارت مباشرت، نامیده می شود. به همین دلیل، در این مقاله، قصد داریم تا به توضیح مفهوم کارت مباشرت، نحوه دریافت و استعلام این کارت با کد ملی پرداخته و بدین منظور، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که کارت مباشرت چیست؟

برای اینکه به این پرسش جواب دهیم که کارت مباشرت چیست، ابتدا بهتر است تا مشخص نماییم که مباشر چه کسی می باشد. برای تعریف مفهوم مباشر، باید به آيين‏ نامه اجرايی نحوه صدور و تمديد پروانه كسب (موضوع ماده 12 قانون نظام صنفی) مراجعه نمود.

مطابق ماده 18 این آیین نامه، تعیین مباشر، جهت صدور بیش از یک پروانه کسب و دریافت شناسه صنفی، برای یک شخص صنفی، الزامی است. منظور از مباشر، شخصی است که در نبود مالک واحد صنفی و دارنده اصلی جواز کسب، در محل واحد صنفی، حاضر شده و امور مربوط به اداره آن واحد، من جمله سفارش کالا، ارتباط با مشتریان و پیگیری سفارش های فروش را انجام می دهد.

اما، همانطور که مالک واحد صنفی، موظف به دریافت و تمدید پروانه کسب بوده، مباشر نیز موظف است تا مجوز فعالیت خود را دریافت کند. این مجوز در مورد مباشران، به صورت جواز مخصوصی، صادر گردیده و با نام کارت مباشرت شناخته می شود.

پس از پاسخ به این سوال که کارت مباشرت چیست، در بخش های بعد، به معرفی سامانه اخذ و استعلام این کارت، پرداخته و در ادامه، نحوه دریافت و استعلام این کارت با کد ملی را برای متقاضیان، توضیح خواهیم داد.

سامانه کارت مباشرت

با توجه به اینکه در سال های اخیر و به ویژه با شیوع کرونا، ارائه بسیاری از خدمات بخش دولتی و خصوصی، به شکل غیر حضوری و از طریق سامانه ها و سایت های اینترنتی، نظیر سایت ثبت من، انجام گرفته، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا سامانه ای نیز جهت دریافت کارت مباشرت و استعلام آن با کد ملی، راه اندازی شده است یا خیر؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، برخلاف ثبت نام پروانه کسب و پیگیری آن، که اکنون، از طریق سامانه ایران اصناف و به شکل اینترنتی، امکان پذیر بوده، هنوز برای ثبت نام و دریافت کارت مباشرت، یک سامانه واحد، جامع و اختصاصی، تاسیس و راه اندازی نشده و دارندگان پروانه کسب هر صنف، لازم است تا به اطلاعیه های اتحادیه خود، مراجعه کرده و در این رابطه، کسب اطلاع نمایند.

با این توضیح که در اکثریت اتحادیه های صنفی، دریافت کارت مباشرت، به صورت حضوری، انجام گرفته، اما در برخی از اتحادیه، نحوه دریافت این کارت، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه اتحادیه صنف مربوطه می باشد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، ثبت مباشر در پروانه کسب، به روش غیر حضوری و از طریق سامانه ایرانیان اصناف، به آدرس اینترنتی iranianasnaf.ir انجام گرفته که البته، مساله ای متفاوت از ثبت نام و دریافت کارت مباشرت می باشد.

نحوه دریافت کارت مباشرت

افرادی که قصد داشته تا برای دریافت بیش از یک پروانه کسب اقدام نمایند و همچنین، اشخاصی که شرایط مباشرت واحد های صنفی را داشته، لازم است تا با مراحل و نحوه دریافت کارت مباشرت، آشنا شده تا با طی کردن این مراحل، این مجوز را در اسرع وقت، اخذ نمایند. لذا، در این بخش، به توضیح نحوه دریافت کارت مباشرت، پرداخته که مطابق مراحل زیر می باشد:

در ابتدا، متقاضی باید مدارک لازم برای دریافت کارت مباشرت را آماده کرده و با درست داشتن این مدارک، به اتحادیه مربوطه، مراجعه نماید. لازم به ذکر است که در برخی از اتحادیه ها، ثبت درخواست دریافت کارت مباشرت، به صورت اینترنتی، امکان پذیر بوده که متقاضی، بدین منظور می تواند به سایت اتحادیه مراجعه کند.

در مرحله بعد، لازم است تا فرم های ثبت نام از اتحادیه، گرفته شده و تکمیل گردد. سپس، نامه های معرفی به ادارات، اعم از کمیسیون فنی، آزمایشگاه و تشخیص هویت، دریافت گردیده و نامه مربوط به هر مرجع، به آن مرجع، تحویل داده شده و جواب استعلامات، اخذ گردد. در گام بعدی، متقاضی دریافت کارت مباشرت، به اداره نظارت ‌بر اماكن عمومی نيروی انتظامی، معرفی شده تا گواهی این نهاد نیز اخذ گردد.

البته، هر چند، دریافت کارت مباشرت، در حال حاضر، اصولا، به روش حضوری، انجام گرفته، اما، افرادی که دارای جواز کسب بوده و قصد دارند تا برای ثبت مباشر در پروانه کسب خود اقدام نمایند، می توانند از طریق مراجعه به سایت ایران اصناف، به صورت غیر حضوری، اقدام کرده که مراحل انجام آن، طبق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سایت ایرانیان اصناف، یعنی iranianasnaf.ir را در آن جست و جو کنید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید.

 

کارت مباشرت چیست

 

پس از ورود به سایت، صفحه را به پایین کشیده و از بخش پیگیری، بر روی گزینه (ثبت مباشر در پروانه کسب ) کلیک نمایید.

 

نحوه دریافت کارت مباشرت

 

در این مرحله، اطلاعات مربوط به شناسه صنفی پروانه کسب و کد ملی یا شماره پاسپورت صاحب پروانه کسب را وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی، دکمه ادامه را کلیک کنید.

 

استعلام کارت مباشرت با کد ملی

 

در ادامه، با انجام مراحل مربوط به وارد کردن اطلاعات مباشر و اسکن و بارگذاری مدارک مورد نیاز، مراحل ثبت مباشر در پروانه کسب دارنده جواز، انجام گرفته و یک شماره رهگیری برای درخواست، صادر می گردد.

 

مدارک لازم برای دریافت کارت مباشرت

اشخاصی که به عنوان مباشر، برای دریافت کارت مباشرت، به اتحادیه صنفی خود مراجعه می کنند، علاوه بر اینکه باید مراحل نحوه دریافت این کارت را مطابق راهنمای اعلام شده از سوی اتحادیه مربوطه، رعایت کرده، لازم است تا مدارک خاصی را به اتحادیه ارائه دهند. این مدارک، شامل موارد زیر می باشند:

کارت ملی و شناسنامه مباشر و کپی آن؛ کپی آخرین مدرک تحصیلی مباشر؛ کپی کارت پایان خدمت مباشر یا کارت معافیت(برای آقایان کمتر از 50 سال)؛ 12 قطعه عکس 3 در 4 جدید؛ کپی قرارداد مباشرت؛ گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و گواهی عدم اعتیاد و موافقت نامه از اداره اماکن و نیروی انتظامی، جهت تایید صلاحیت فردی شخص مباشر.

اما، علاوه بر ارائه مدارک مورد نیاز، جهت دریافت کارت مباشرت، لازم است تا هزینه های صدرو این کارت نیز واریز گردد که در بخش بعد، به توضیح هزینه دریافت کارت مباشرت، پرداخته و خواهیم گفت که متقاضی دریافت کارت، باید برای پرداخت هزینه چه اقلامی، اقدام نماید.

 

هزینه کارت مباشرت

افرادی که دارای شرایط لازم برای دریافت کارت مباشرت بوده، علاوه بر اینکه باید مدارک مورد نیاز را ارائه کرده و روند نحوه دریافت این کارت را مطابق اعلام اتحادیه صنف مربوط به خود، انجام دهند، لازم است تا هزینه های تعیین شده از سوی اتحادیه را نیز بپردازند. به همین دلیل، در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که هزینه دریافت کارت مباشرت به چه میزان بوده و شامل چه اقلامی می گردد؟

اولین و اصلی ترین هزینه ای که باید برای دریافت کارت مباشرت پرداخته شود، هزینه صدور کارت بوده که به حساب اتحادیه صنف مربوطه، واریز شده و در حدود 100 هزار تومان می باشد. علاوه بر این هزینه، متقاضی باید برای پرداخت یک سری از هزینه های فرعی دیگر نیز اقدام نموده که عبارتند از:

هزینه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری که در روش اینترنتی و از طریق سامانه ثنا، 20 هزار تومان و در روش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + 10، مبلغ 110 هزار تومان می باشد.؛ هزینه آزمایش عدم اعتیاد و در نهایت، هزینه موافقت نامه از اداره اماکن و نیروی انتظامی، جهت تایید صلاحیت فردی شخص مباشر.

 

مدت اعتبار کارت مباشرت

علاوه بر بحث مربوط به نحوه دریافت کارت مباشرت، مدارک و هزینه های قانونی اخذ این کارت، مساله مهم دیگری که در رابطه با این مجوز مطرح می گردد، بحث مدت اعتبار آن بوده، چرا که کارت مباشرت، همانند پروانه کسب، یک مجوز دائمی نبوده و لازم است تا هر چند وقت یک مرتبه، شرایط متقاضی برای داشتن این کارت، مورد بررسی قرار گیرد.

در پاسخ به این سوال که مدت اعتبار کارت مباشرت، تا چه زمانی است، باید گفت، مدت اعتبار این کارت، به مدت اعتبار جواز کسب دارنده پروانه، بستگی داشته؛ با این توضیح که اگر نوع جواز کسب، موقت و اعتبار آن، یک ساله بوده، مدت اعتبار کارت مباشرت نیز یک سال خواهد بود.

اما، چنانچه، نوع پروانه کسب صاحب واحد صنفی، دائمی بوده و در نتیجه، مهلت اعتبار آن، 10 ساله باشد، مدت اعتبار کارت مباشرت صادر شده نیز تابع مهلت مزبور بوده و در نتیجه، کارت صادر شده برای مباشر، تا 10 سال از تاریخ صدور، اعتبار قانونی خواهد داشت.

 

استعلام کارت مباشرت با کد ملی

چنانچه، فردی به عنوان مباشر، ثبت نام نموده و کارت مباشرت خود را مطابق مقررات نحوه دریافت صنف مربوطه، دریافت کرده باشد، پس از صدور کارت، امکان استعلام آن وجود خواهد داشت که این استعلام با کد ملی مباشر، قابل انجام می باشد. به همین دلیل، در ادامه، نحوه استعلام کارت مباشرت با کد ملی را ضمن یک راهنمای تصویری، توضیح خواهیم داد.

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سایت ایرانیان اصناف، یعنی iranianasnaf.ir را جست و جو کنید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید.

 

کارت مباشرت

 

پس از ورود به سایت، صفحه را به پایین کشیده و از بخش پیگیری، بر روی گزینه ( جستجوی مباشر) کلیک نمایید.

 

نحوه دریافت کارت مباشرت

 

حال، در کادر اول، کد ملی مباشر مورد نظر و در کادر دوم، عدد تصویر امنیتی را وارد کرده و بر روی دکمه ادامه، کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به مباشر مد نظر شما، توسط سامانه، نمایش داده شود.

 

استعلام کارت مباشرت با کد ملی

 

برای پیگیری و استعلام پروانه کسب، باید به سامانه ایرانیان اصناف مراجعه کرد و با استفاده از اطلاعات کد ملی و شماره پیگیری، اقدام نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کارت مباشرت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون کارت مباشرت پاسخ دهند.