دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / پروانه مطب

پروانه مطب

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دریافت پروانه مطب ، در صورتی امکان پذیر است که متقاضی ، شرایط لازم برای صدور پروانه طبابت یا دفتر کار را داشته باشد . لذا متقاضی ، می تواند با تهیه مدارک لازم ، آنها را در سامانه صدور پروانه مطب به نشانی parvaneh.irimc.org بارگذاری نموده و پروانه خود را دریافت نماید . لازم به ذکر است که پیگیری صدور پروانه و نیز ، تمدید پروانه مطب از طریق همین سامانه ، امکان پذیر است .

 

امروزه ، نقش و جایگاه پزشکان و پیراپزشکان در امر بهداشت و درمان عمومی جامعه ، بسیار پر رنگ و پر اهمیت است . به همین دلیل و از آن جهت که انجام فعالیت حرفه ای توسط آنها ، با سلامت قشر عظیمی از شهروندان مرتبط است ، این فعالیت ، می بایست با لحاظ ضوابط و مقرراتی باشد تا صرفا افراد واجد صلاحیت لازم ، بتوانند اقدام به انجام حرفه طبابت نمایند .

از همین روست که طبق قانون ، انجام امور پزشکی و درمانی ، نیازمند اخذ مجوز از مراجع مربوطه شده است و به همین دلیل ، می بایست مجوزی تحت عنوان پروانه مطب دریافت کنند که این پروانه ، نشان دهنده صلاحیت ایشان برای انجام شغل طبابت تلقی می گردد . لذا ، با توجه به اینکه دریافت پروانه مطب ، شرایط بخصوصی دارد ، لازم است تا از این شرایط، مطلع بود. 

بنابراین ، در این مقاله ، قصد داریم شرایط دریافت پروانه مطب و سامانه آن را بررسی نموده و سپس ، نحوه دریافت و صدور پروانه مطب از طریق این سامانه را شرح دهیم . در ادامه نیز ، نحوه تمدید این پروانه و پیگیری دریافت آن را توضیح خواهیم داد .

شرایط دریافت پروانه مطب

قبل از اینکه شرایط دریافت پروانه مطب را ذکر کنیم ، باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس قانون ، هرگونه فعالیت پزشکی ، پیراپزشکی و دندان پزشکی بدون دریافت و اخذ پروانه اشتغال مطب یا دفترکار از سازمان نظام پزشکی ، ممنوع و غیر مجاز می باشد . به همین دلیل ، متقاضیانی که قصد انجام فعالیت در حیطه پزشکی ، پیراپزشکی و دندانپزشکی دارند ، می بایست « پروانه مطب » را که توسط سازمان نظام پزشکی صادر می شود را دریافت نمایند .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که شرایط دریافت پروانه مطب چیست و متقاضیان ، برای دریافت پروانه اشتغال مطب یا دفترکار ، چه شرایطی را باید احراز نموده باشند ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در حال حاضر ، شهرهای کشور برای اخذ پروانه مطب ، به دو دسته تقسیم می شوند : شهرهای غیر مجاز ( تهران ، مشهد ، اصفهان ، شیراز و تبریز ) و شهرهای مجاز که شرایط تاسیس مطب در هر کدام از آنها ، متفاوت است .

 

شرایط دریافت پروانه مطب در شهرهای غیر مجاز عبارتند از :

دارا بودن حداقل 360 امتیاز که برای افرادی که پرونده ایثارگری هستند ، این امتیاز به 250 می رسد ؛

بانوان متاهل پزشک و دندانپزشک با دارا بودن 2 سال سابقه کار در اقامتگاه همسر ، مشروط به اقامت همسر در آن شهر ؛

کارکنان رسمی دولت اعم از کشوری و لشکری ، با اعلام عدم نیاز در غیر اوقات اداری از عالی ترین مقام واحد اشتغال ؛

افرادی که سن آنها بیشتر از 45 سال باشد نیز ، از ارائه امتیازات معاف می باشند .

 

اما شرایط دریافت پروانه مطب در شهرهای مجاز ، به این صورت است که شهرهای مجاز ، خود به هفت درجه تقسیم بندی شده اند که در هر کدام از آنها ، می بایست پس از کسب امتیاز لازم برای آن ، اقدام به تحویل مدارک و دریافت پروانه مطب نمود که جدول امتیاز بندی شهرهای مجاز برای دریافت پروانه ، به شرح زیر است :

 

جدول امتیاز دریافت پروانه مطب
هر سال خدمت پزشکی در مناطق1 140 امتیاز
هر سال خدمت پزشکی در مناطق2 120 امتیاز
هر سال خدمت پزشکی در مناطق3 105 امتیاز
هر سال خدمت پزشکی در مناطق4 84 امتیاز
هر سال خدمت پزشکی در مناطق5 70 امتیاز
هر سال خدمت پزشکی در مناطق6 60 امتیاز
هر سال خدمت پزشکی در مناطق7 30 امتیاز

 

لازم به ذکر است که برخی از پزشکان و پیراپزشکان ، بدون توجه به امتیازات مزبور ، شرایط دریافت پروانه مطب را دارند . به عنوان مثال ، پزشکان کادر ثابت نیروهای مسلح ، پزشکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تحت شرایط خاص ، پزشکان و پیراپزشکانی که دارای پروانه دائم پزشکی بوده و به بازنشستگی برسند و همچنین ، پزشکانی که حق طبابت آزاد داشته ولی به علت اشتغال در خدمت تمام وقت دولتی ، از این حق استفاده نکرده اند .

سامانه دریافت پروانه مطب

در قسمت قبل ، تلاش کردیم اهم شرایط اخذ و دریافت پروانه مطب را شرح دهیم . لذا پزشکانی که دارای شرایط مذکور هستند ، می توانند درخواست پروانه اشتغال مطب خود را ارائه داده و در صورت احراز شرایط لازم توسط نهاد ذی ربط ، پروانه مطب دریافت دارند ؛ در غیر این صورت ، عدم دریافت مجوز ، تخلف بوده و مجازات دارد ؛ مانند مجازات فروش دارو و ابزار پزشکی توسط پزشکان که مجوز انجام این کار را ندارند .

اما از آن جهت که دریافت پروانه مطب ، نیازمند بارگذاری و تحویل مدارک لازم است ، سامانه های الکترونیکی در این خصوص ایجاد شده تا دریافت پروانه ، با سرعت و دقت بالاتری انجام شود ؛ بی آنکه نیاز به مراجعه حضوری متقاضی ، به مرجع خاصی باشد . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم سامانه دریافت پروانه مطب را بررسی کرده و در قسمت بعد نیز ، نحوه دریافت و نحوه صدور پروانه مطب از طریق آن را توضیح دهیم .

سامانه دریافت پروانه مطب ، به آدرس الکترونیکی parvaneh.irimc.org در دسترس می باشد که این سامانه ، برای تمدید و صدور پروانه طبابت و یا دفتر کار بوده و زیر نظر سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است . برای دسترسی به این سامانه ، می توانید مستقیما به آدرس مذکور ، مراجعه نموده و یا در مرورگر خود ، عبارت « سامانه صدور پروانه مطب » را جستجو و وارد اولین سایت شوید .

 

پروانه مطب

 

لازم به ذکر است که دریافت پروانه مطب از طریق این سامانه ، نیازمند آن است که ابتدا متقاضی ، در این سامانه ثبت نام کرده و همچنین ، حق عضویت خود را نیز پرداخت نموده باشد که در ادامه ، نحوه دریافت و صدور پروانه مطب از طریق این سامانه را نیز توضیح خواهیم داد .

نحوه دریافت و صدور پروانه مطب

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که صدور و دریافت پروانه مطب برای پزشکان ، به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مربوطه است . در همین راستا ، قصد داریم آموزش نحوه دریافت و صدور پروانه مطب از طریق این سامانه را نیز ، ارائه کنیم تا متقاضیان ، بتوانند پس از تکمیل مراحل و بارگذاری مدارک لازم ، پروانه مطب دریافت کنند . لازم به ذکر است که اشخاص شاغل به عنوان دادپزشک ، نیازمند اخذ مجوز از سازمان پزشکی قانونی کشور هستند .

نحوه دریافت و صدور پروانه مطب به این صورت است که ابتدا متقاضی به سامانه parvaneh.irimc.org وارد شده و مطابق تصویر زیر ، بر روی گزینه « درخواست پروانه اشتغال » کلیک و سپس ، با نام کاربری شماره نظام پزشکی و رمز عبور ، با طی مراحل لازم ، وارد سامانه می شود .

 

دریافت پروانه مطب

 

پس از آن ، بر روی گزینه « درخواست پروانه اشتغال » کلیک نموده و متن تعهدنامه ذیل صفحه را پذیرفته و بر روی مرحله بعد کلیک کنید .

 

سامانه صدور پروانه مطب

 

در این مرحله ، لازم است که حق عضویت سازمان نظام پرشکی پرداخت شده ، نوع مجوز و شعبه مورد تقاضا را تعیین نموده و سپس ، از میان فهرست شرایط تعیین شده ، انتخاب کنید که واجد کدامیک از شرایط لازم برای دریافت پروانه مطب هستید و در ادامه ، هر کدام از مدارک لازم برای دریافت پروانه مطب را به صورت دقیق و کامل بارگزاری نمایید .

 

تمدید پروانه مطب

 

در اینجا ، می بایست سوابق شغلی خود را برای محاسبه امتیاز لازم برای دریافت پروانه مطب ، ذکر کرده و مدارک مربوط به آن را نیز ، بارگذاری کنید .

 

پروانه مطب

 

سپس ، هزینه صدور مجوز را به صورت آنلاین پرداخت کنید تا مدارک لازم ، برای ارزیابی ، به سازمان نظام پزشکی شهرستان ، ارسال شود . در صورت تایید شرایط لازم توسط سازمان ، تایید یا رد درخواست پروانه مطب ، به کارتابل شخصی فرد ارسال می شود .

 

تمدید پروانه مطب

در قسمت های قبل ، شرایط و نحوه دریافت پروانه مطب یا دفترکار پزشکان و پیراپزشکان را مورد بررسی قرار داده و در مقاله ای جداگانه نیز ، به این موضوع پرداختیم که ثبت نام پزشکان در بیمه تامین اجتماعی ، برای نسخه نویسی به چه صورت است . اما در ارتباط با صدور و دریافت پروانه مطب ، بحث از تمدید پروانه مطب نیز ، ضروری به نظر می رسد . لذا در این قسمت ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شرایط و نحوه تمدید پروانه مطب به چه صورت است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که طبق ضوابط ، پزشکان و پیراپزشکان ، می بایست در هر دوره 5 ساله ، اقدام به تمدید پروانه مطب خود نمایند که این موضوع ، صرفا پس از کسب امتیازات لازم ، امکان پذیر می باشد . به این صورت که به ازای هر سال ، می بایست 25 امتیاز کسب شده و پس از کسب امتیاز 125 ، پزشک ، می تواند درخواست تمدید پروانه مطب خود را داشته باشد .

با این حال ، به دلیل تبعات ناشی از همه گیری کرونا در کشور ، شرایط تمدید پروانه مطب برای پزشکان ساده تر شده و تا سال 1401 ، پروانه مطب ، حتی در صورت عدم کسب امتیازات لازم ، تمدید می گردد که البته ، پزشکان می بایست در سال ششم ، امتیازات لازم را کسب نمایند .

لازم به ذکر است که نحوه تمدید پروانه مطب نیز ، به این صورت است که متقاضی ، به سامانه آنلاین صدور پروانه مطب یا دفتر کار ، به نشانی parvaneh.irimc.org مراجعه نموده و پس از ورود به حساب کاریری ، اقدام به ثبت درخواست تمدید پروانه مطب کرده و پس از بارگذاری مدارک لازم در آن و پرداخت هزینه ، پروانه خود را تمدید می نماید .

 

پیگیری دریافت پروانه مطب

پس از اینکه متقاضی صدور پروانه مطب ، درخواست خود برای صدور پروانه مطب یا تمدید آن را در سامانه  parvaneh.irimc.org به ثبت رسانید ، می بایست اقدام به پیگیری درخواست خود نموده تا در صورت موافقت با درخواست و صدور پروانه ، بتواند اقدام به استفاده از آن نماید که البته ، بهتر است بیمه مسئولیت پزشکان نیز ، در کنار آن مورد توجه پزشکان قرار گیرد . در این قسمت ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که نحوه پیگیری دریافت پروانه مطب به چه صورت است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که پیگیری دریافت پروانه مطب نیز ، از طریق سامانه آنلاین تمدید یا صدور پروانه طبابت یا دفتر کار ، به نشانی parvaneh.irimc.org امکان پذیر است . پس از ورود به این سامانه ، مطابق تصویر زیر ، می توانید بر روی گزینه « پیگیری درخواست های پروانه » کلیک کرده و سپس ، کد رهگیری که در زمان ثبت نام پروانه طبابت ، از سایت دریافت نموده اید را وارد کنید .

 

دریافت پروانه مطب

 

در صورتی که با درخواست صدور پروانه طبابت توسط فرد ، موافقت شده باشد ، این موضوع ، از طریق سامانه ، به اطلاع فرد خواهد رسید . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراجع رسیدگی به تخلفات پزشکان ، مقاله زیر را نیز ، مطالعه نمایید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت پروانه مطب در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه دریافت پروانه مطب پاسخ دهند .