دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / بخشنامه نظارت کارگاهی

بخشنامه نظارت کارگاهی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بخشنامه نظارت کارگاهی 1402، دستورالعملی است که برای تعیین هزینه خدمات نظارت مهندسان مشاور در پروژه هایی که به صورت سه عاملی اجرا می شوند، استفاده می شود. نحوه تصویب این دستورالعمل در سال ۱۴۰۲ به این صورت است که سازمان برنامه و بودجه آیین نامه مربوطه را تدوین نموده و سپس به تصویب هیئت وزیران می رساند.

 

بخشنامه دستورالعملی است که از جانب وزیران خطاب به همکاران، در حوزه فعالیت خود صادر شده و به بیان تقسیر، نحوه اجرا و تنظیم امور داخلی دستگاه ها می پردازد. یکی از بخشنامه هایی که در حوزه نظارت کارگاهی، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شده است، بخشنامه 1401/190111 تحت عنوان دستورالعمل تعیین حق الزحمه خدمات نظارت می باشد.

در این میان، ممکن است که این سوال در ذهن برخی مخاطبان ایجاد شود که بخشنامه نظارت کارگاهی چیست و محتوای آن چه می باشد. از طرف دیگر، از آن جایی که کلیه بخشنامه ها، من جمله بخشنامه نظارت کارگاهی از جانب سازمان برنامه و بودجه کشور، دارای فرآیند خاصی برای تصویب می باشند؛ اطلاع از جرئیات این بخشنامه، از قبیل محتوا و نحوه تصویب آن امری ضروری برای مخاطبان می باشد.

از این رو در مقاله حاضر، قصد داریم پس از توضیح چیستی بخشنامه نظارت کارگاهی ۱۴۰۲، نحوه تصویب آن را از منظر قانونی، مورد بررسی قرار داده و فایل دانلود دستورالعمل نظارت کارگاهی 1402 را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

بخشنامه نظارت کارگاهی چیست

قبل از پاسخ به این پرسش که بخشنامه نظارت کارگاهی چیست؛ در ابتدا، لازم است که توضیحاتی در خصوص مفهوم و ماهیت نظارت کارگاهی ارائه شود. نظارت کارگاهی یکی از مهم ترین ارکان تشیکلات کارفرما در پروژه های عمرانی محسوب می شود که بر حسن اجرای تعهدات پیمانکاران در طول اجرای پروژه، نظارت کرده تا پروژه بر طبق مسیر تعیین شده، به بهترین وجه اجرا گردیده و متحمل کم ترین خسارت و حادثه گردد.

 

به عبارت دیگر، می توان بیان نمود که نظارت کارگاهی، دستگاهی است که از جانب کارفرما معین شده و وظیفه نظارت بر پروژه در مواردی نظیر بهداشت و ایمنی اجرایی، خدمات هماهنگی و اجرایی و تحویل موقت، برنامه ریزی و تعیین روش اجرای کار و... را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، نظارت کارگاهی مجموعه خدمات و اقدام هایی است که براساس دستورالعمل های مربوط، تهیه شده و طبق قرارداد، توسط مهندس مشاور انجام می شود.

 

بخشنامه نظارت کارگاهی با به عبارت کامل تر، دستورالعمل تعیین حق الزحمه خدمات نظارت که آخرین نسخه آن در سال گذشته به تصویب رسیده است، بخشنامه ای است که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تصویب گردیده و نحوه تعیین هزینه خدمات نظارت کارگاهی در قراردادها و پروژه هایی که به صورت سه عاملی (کارفرما، پیمانکار و مشاور) اجرا می شوند را مشخص می نماید. مطابق با این بخشنامه، خدمات نظارت بر اجرای عملیات (شامل نظارت قبل از اجرا، حین اجرا و بعد از اجرا) به صورت یکپارچه به مهندس مشاور واگذار می شود.

 

مهندس مشاور، شخص حقوقی دارای گواهی تشخیص صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور است که برای نظارت بر اجرای کار در چارچوب اختیارات و مسئولیت های تعیین شده در اسناد و مدارك پیمان (شامل موافقت نامه، شرایط عمومی و مدارك منضم به پیمان) و همچنین قرارداد نظارت و ضمائم آن، از سوی دستگاه اجرایی به پیمانکار معرفی می شود.

 

کلیه کارفرمایان مکلف هستند تا در قراردادهای نظارت کارگاهی که با مهندسان مشاور منعقد می نمایند، مفاد این دستورالعمل را رعایت نمایند. این بخشنامه که با هدف ارتقای جایگاه مهندسان مشاور تهیه گردیده، درصدد است تا ضمن یکپارچه سازی خدمات نظارت کارگاهی، پرداخت حق الزحمه این نظارت را نیز متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه نماید.

 

نحوه تصویب دستورالعمل نظارت کارگاهی

در قسمت گذشته، در خصوص چیستی و ماهیت بخشنامه نظارت کارگاهی صحبت نموده و بیان کردیم که این بخشنامه دستورالعملی است که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین گردیده و برای تعیین هزینه خدمات نظارت مهندسان مشاور در پروژه هایی که به صورت سه عاملی اجرا می شوند، استفاده می شود. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به توضیح نحوه تصویب دستورالعمل نظارت کارگاهی بپردازیم.

 

با توجه به مفاد ماده 23 قانون برنامه و بودجه کشور و همچنین، ماده 34 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، تهیه و ابلاغ ضوابط، مشخصات فنی، آیین نامه و استانداردهای اجرایی مورد نیاز طرح های عمرانی از وظایف سازمان برنامه و بودجه کشور محسوب می شود. در این راستا، امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران همواره نسبت به تهیه و به روز رسانی دستورالعمل های مرتبط با تعیین حق الزحمه خدمات مشاوره در قرارداد کار اقدام نموده که از جمله آن بخشنامه نظارت کارگاهی می باشد.

 

مطابق ماده 23 قانون برنامه و بودجه کشور، نحوه تصویب دستورالعمل نظارت کارگاهی، همانند سایر دستورالعمل ها به این گونه است که سازمان برنامه و بودجه کشور، برای تعیین معیارها و استانداردها و همچنین‌ اصول کلی و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرح های عمرانی‌، آیین نامه ای تهیه و پس از تصویب هیات وزیران بر اساس آن‌، دستورالعمل لازم به دستگاه های اجرایی ابلاغ می‌ نماید و دستگاه های اجرایی موظف به رعایت آن می باشند.

 

توجه به این نکته ضروری است که مطابق با متن این بخشنامه، ضوابط مربوط به استفاده از شخص حقیقی برای نظارت بر اجرای کار طبق ضوابط و آیین نامه های مربوط بوده و مفاد این بخشنامه برای آن قابل استفاده نمی باشد. این امر به این معنی است که در صورتی که مهندس مشاور، شخص حقیقی باشد، مشمول رعایت مفاد این دستورالعمل نخواهد شد.

 

دانلود بخشنامه نظارت کارگاهی 1402

در قسمت های قبلی مقاله، پیرامون نحوه تصویب بخشنامه نظارت کارگاهی و چیستی این بخشنامه، توضیح دادیم و گفتیم که روند ایجاد این دستورالعمل به این صورت است که ابتدا؛ سازمان برنامه و بودجه کشور طبق قانون برنامه و بودجه، آیین نامه مربوطه را تدوین نموده و سپس این بخشنامه، به تصویب هیئت وزیران می رسد و در نهایت نیز به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

 

مطابق با محتوای این بخشنامه، هزینه خدمات نظارت کارگاهی بر اساس مفاد این بخشنامه محاسبه گردیده و اعمال هر گونه ضریب افزایشی یا کاهشی به هزینه تعیین شده بر اساس دستورالعمل ممنوع است. به منظور آشنایی بیشتر افراد با محتوا و مندرجات این دستورالعمل، امکان دانلود بخشنامه نظارت کارگاهی، در این بخش فراهم گردیده است. 

 

توجه به این نکته در این میان، حائز اهمیت می باشد که دستورالعمل قرار داده شده در جدول زیر، مربوط به سال گذشته بوده و به محض انتشار دستورالعمل جدید، فایل دانلود بخشنامه نظارت کارگاهی ۱۴۰۲ در این قسمت، قرار خواهد گرفت.

 

دانلود بخشنامه نظارت کارگاهی
  • حجم: 4.2 MB
  • منبع: سایت سازمان برنامه و بودجه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات بخشنامه نظارت کارگاهی 1402 در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جزئیات بخشنامه نظارت کارگاهی ۱۴۰۲ پاسخ دهند.