دینا / عقود و قراردادها / کار و استخدام / قرارداد کاری بین دو نفر

قرارداد کاری بین دو نفر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مقصود از قرارداد کاری بین دو نفر، قرارداد میان کارگر و کارفرما، اعم از دائم، موقت و سایر انواع قرارداد کار است که به موجب آن، کارگر در قبال مزد، کار مورد نظر کارفرما را انجام می دهد. نحوه تنظیم این قرارداد، به صورت شفاهی یا کتبی و با دانلود نمونه متن آن انجام می شود و طرفین، باید، از شرایطی چون اهلیت، برخوردار باشند.

 

عقود و قراردادها در قانون مدنی و سایر قوانین مرتبط، دنیا و قواعد گسترده ای داشته و با توجه به کاربرد فراوان آن ها در طول زندگی افراد و تاثیری که در نظم و ترتیب عمومی جامعه دارند، همواره مورد توجه قانون گذار بوده اند و در خصوص آن ها، ضوابط مخصوصی، مورد پیش بینی قرار گرفته است.

یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین انواع قراردادها، قرارداد کاری بین دو نفر بوده و تنها زمانی دارای اثر حقوقی مد نظر افراد خواهد بود که شرایط، قواعد و مراحل نحوه تنظیم آن، به درستی، رعایت گردد؛ همین امر، ضرورت اطلاع از اینکه شرایط و قواعد تنظیم قرارداد کاری بین دو نفر چیست را ضروری می سازد.

لذا در مقاله حاضر، چیستی و ماهیت قرارداد کاری بین دو نفر، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص انواع، شرایط و نحوه تنظیم آن، توضیح داده شده و در نهایت، فایل دانلود نمونه متن قرارداد کاری، ارائه گردیده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این امور می توانند، ادامه مقاله را دنبال کنند.

قرارداد کاری بین دو نفر چیست

قراردادها، دارای انواع مختلفی بوده که از جمله آن ها، می توان به قرارداد کاری بین دو نفر که امروزه در جامعه، رواج و کاربرد زیادی دارد، اشاره کرد. برای پاسخ به این پرسش که قرارداد کاری بین دو نفر چیست، باید ماده 7 قانون کار را مد نظر قرار داد و به شرح و تفسیر آن پرداخت.

 

ماده 7 قانون مذکور، در خصوص این امر که قرارداد کاری بین دو نفر چیست، مقرر می دارد: "قرارداد کار، عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق‌ السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌ موقت، برای کارفرما انجام می‌ دهد."

 

بنابراین، هرگاه شخصی در مقام کارفرما و شخصی در مقام کارگر، به صورت کتبی یا شفاهی، قراردادی را منعقد کنند که در آن، کارگر، متعهد به انجام کار مورد نظر کارفرما گردد و کارفرما در قبال انجام آن کار به وی، حق السعی یا همان مزد و حقوق بپردازد، قرارداد کاری بین دو نفر، تحقق یافته است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این امر، می توانند مقاله قرارداد کار چیست را که در قسمت حتما بخوانید، پیشنهاد شده، مطالعه کنند.

انواع قرارداد کاری بین دو نفر

انواع قرارداد کاری بین دو نفر چیست؟ این پرسشی است که در این تیتر از مقاله، به آن پاسخ داده خواهد شد و برای پاسخ به آن، باید، تبصره های ماده 7 قانون کار موادی نظیر 24، 25 و 35 این قانون را مد نظر قرار داد. ماده 7 قانون کار، در تبصره های خود، در خصوص برخی از انواع قرارداد کاری بین دو نفر، مقرر می دارد:

بنابراین و با توجه به تبصره های ماده 7 قانون کار، همچنین، با در نظر گرفتن مواد 24، 25 و 35 این قانون، می توان گفت که انواع قرارداد کاری بین دو نفر، شامل قرارداد کار دائم، قرارداد کار موقت، قرارداد کار معین و قرارداد کار ساعتی، کارمزدی و کارمزد ساعتی می گردد که در زیر، به طور مختصر، در خصوص هر یک از این انواع، توضیح داده خواهد شد.

مقصود از قرارداد کار دائم، قرارداد کاری بین دونفر است که در آن، کارفرما، برای مدت غیر موقت یا نامحدود، در قبال مزدی معین که نباید از حداقل مزد تعیین شده در هر سال توسط وزارت کار، کمتر باشد، کارگر را برای کار مد نظر خود، به استخدام در می آورد و از مزایای این قرارداد کاری، امنیت شغلی کارگر می باشد. به موجب قانون کار، عدم ذکر مدت در قرارداد کاری بین دو نفر، سبب دائم تلقی شدن آن می گردد.

مقصود از قرارداد کار موقت، به طور معمول، قرارداد در خصوص کارهایی است که جنبه غیر مستمر و غیر دائمی دارند و کار مد نظر کارفرما، صرفا برای مدتی بخصوص، قابل انجام است که مستفاد از تبصره ماده 7 قانون کار، مدت قرارداد کاری موقت بین دو نفر را وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعیین می نماید.

مستفاد از مواد 24 و 25 قانون کار، قرارداد کار معین، در قانون، به رسمیت شناخته می شود و مقصود از آن، قراردادی بوده که بابت انجام یک کار معین نظیر چیدن محصولات یک هکتار زمین، میان کارگر و کارفرما، منعقد می گردد.

مستفاد از ماده 35 قانون کار، قرارداد کاری بین دو نفر، می تواند قرارداد کار ساعتی، کارمزدی و کارمزد ساعتی باشد. با این توضیح که چنانچه مزد کارگر، مرتبط با ساعات انجام کار باشد، به قرارداد کار، قرارداد مزد ساعتی و چنانچه، مزد کارگر، بر اساس میزان انجام کار یا محصول تولید شده باشد، به او کارمزد پرداخت شده و به قرارداد وی، قرارداد کارمزدی و چنانچه مزد کارگر، با توجه به محصول تولید شده یا کار انجام شده توسط او، در مدت زمان مشخص باشد، به قرارداد کار وی قرارداد کار کارمزد ساعتی گفته می شود.

شرایط قرارداد کاری بین دو نفر

شرایط قرارداد کاری بین دو نفر، یکی از مهم ترین مواردی است که باید مد نظر کارگر و کارفرما باشد. لذا در این بخش از مقاله، پیرامون این مهم که شرایط قرارداد کاری بین دو نفر چیست و قانون گذار در خصوص آن، چگونه تعیین تکلیف نموده، صحبت خواهد شد. شرایط قرارداد کاری بین دو نفر، به شرح زیر هستند:

هر دو طرف قرارداد، باید از اهلیت قانونی لازم، اعم از عقل، بلوغ و رشد بهره مند باشند؛

هر دو طرف قرارداد، باید با میل و رضای قلبی و بدون هیچ گونه اکراهی، اقدام به انعقاد قرارداد نمایند؛

هر دو طرف قرارداد، باید قصد انشا و ایجاد قرارداد کار را داشته باشند؛

در نهایت، موضوع قرارداد کار بین دو نفر، باید مشخص و معین باشد و جهت آن، مشروع و قانونی. شایان ذکر است، در شرایطی که نوع خاصی از قرارداد کار، میان طرفین منعقد می گردد، باید قواعد مخصوص آن قرارداد نیز که در قانون، شرط صحت آن است، توسط طرفین، رعایت گردد.

 

نحوه تنظیم قرارداد کاری بین دو نفر

در توضیح اینکه نحوه تنظیم قرارداد کاری بین دو نفر چیست، باید گفت؛ تبصره ۳ ماده 7 قانون کار، مقرر می دارد: "قراردادهای مربوط به قانون کار در صورت کتبی بودن، باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در چهارچوب قوانین و مقررات تهیه می ‌شود و در اختیار طرفین قرار می‌ گیرد."

لذا در این تیتر از مقاله، با کمک گرفتن از نمونه قراردادهای تنظیم شده توسط وزارت کار، همچنین، با کمک از ماده 10 قانون حقوق و دستمزد و موادی از قانون مدنی، نحوه تنظیم قرارداد کاری بین دو نفر و قواعد حاکم بر آن، توضیح داده خواهد شد.

مستفاد از موارد مذکور در پاراگراف های قبل و به ویژه با در نظر گرفتن متن مواد ماده 10 قانون حقوق و دستمزد، نحوه تنظیم قرارداد کاری بین دو نفر، بدین صورت است که باید، مشخصات کارفرما و آدرس و شماره تماس او، همچنین مشخصات کارگر، به طور دقیق در متن قرارداد کتبی ذکر شود.

سپس، مواردی چون، نوع کار یا وظیفه‌ ای که کارگر، باید به آن اشتغال پیدا کند؛ مزد و حقوق مبنا و آنچه به این مزد و حقوق، الحاق خواهد شد؛ مرخصی ها، تعطیلات و ساعات های کاری کارگر؛ محلی که کارگر باید، در آن کار و وظیفه خود را انجام دهد؛ ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها؛ تاریخی که قرارداد کاری، منعقد شده؛

همچنین، مدت، در صورتی که قرارداد کاری بین دو نفر، برای مدتی معین منعقد می گردد؛ شرایط و نحوه فسخ قرارداد کار (در مواردی که مدت، تعیین نشده) و هر چیزی که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب می کند، باید به طور صحیح و دقیق، در قرارداد، ذکر شود و در نهایت، قرارداد کاری، توسط طرفین، امضا شده و یک نسخه از آن، تحویل کارگر گردد؛ چرا که بر اساس تبصره ماده 10 قانون حقوق و دستمزد؛

"در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد، قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌ گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌ های فاقد شورا، در اختیار نماینده کارگر، قرار می‌ گیرد."

 

دانلود نمونه متن قرارداد کاری بین دو نفر

همانطور که اشاره شد، تبصره ۳ ماده 7 قانون کار، کارفرمایان را ملزم نموده تا در صورت کتبی بودن قرارداد کار، آن را در فرم مخصوصی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تهیه می شود و چهارچوب قوانین و مقررات قانون کار، در آن رعایت شده، منعقد نمایند.

با این حال، حتی اگر کارگر و کارفرما، به صورت دست نویس، اقدام به انعقاد قرارداد کار کنند، چنانچه شرایط قانونی انعقاد قراردادها، در آن رعایت شده باشد و طرفین، هنگام تنظیم، از اهلیت برخوردار بوده باشند، قرارداد، دارای اعتبار خواهد بود. 

لکن، با در نظر گرفتن تمام موارد فوق الذکر، از آنجا که داشتن نمونه متن قرارداد کاری بین دو نفر، برای کارفرمایان و کارگران، خالی از لطف نخواهد بود، در این تیتر، فایل دانلود نمونه متن قرارداد، کاری بین دو نفر، ارائه شده است که کارگران و کارفرمایان، می توانند، حسب شرایط خود، اندکی متن را تغییر داده و قراردادهای کاری خود را منعقد کنند.

علاقمندان به دانلود نمونه متن قرارداد کاری بین دو نفر، می توانند از طریق لینک زیر، اقدام نمایند.

 

فایل دانلود نمونه متن قرارداد کاری بین دو نفر
  • حجم: 887KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و نحوه تنظیم قرارداد کاری بین دو نفر در کانال تلگرام عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه تنظیم قرارداد کاری بین دو نفر پاسخ دهند.