دینا / آشنایی با مراجع دادگستری / انواع اوراق قضایی / نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی

نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

به لایحه ضمیمه شده به دادخواست تجدیدنظر خواهی که در آن، جهات تجدید نظر، ذکر و شرح داده شده و از دفاتر خدمات قضایی، همراه دادخواست تجدیدنظر، به دادگاه، ارسال می گردد، لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی می گویند که برای اطلاع از نحوه تنظیم آن می توان، از فایل های دانلود نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی، کمک گرفت.

 

با وجود سخت گیری های بسیاری که در خصوص صدور رای دادگاه ها در قوانین مربوطه وجود دارد، در هر صورت، رای دادگاه ها، مصون از خطا نیستند و همچنین، گاهی برخی از مسائل، نظیر کشف مدارک و مستندات، بعد از صدور رای دادگاه بدوی و یا کذب بودن شهادت شهود که منجر به صدور رای گردیده، سبب می شود که حق دیگری، در معرض تضییع قرار گرفته و از همین رو، قانون گذار، امکان اعتراض به آرا را پیش بینی نموده است.

از جمله مهم ترین طرق اعتراض به رای دادگاه بدوی، تجدیدنظر خواهی نسبت به رای صادره از دادگاه بدوی بوده که از ملزمات این امر، تقدیم لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی، ضمن دادخواست اعتراض تجدیدنظر می باشد و همین امر، ضرورت اطلاع از نحوه تنظیم لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی و چگونگی ارسال آن به محکمه را ضروری می سازد.

لذا، در مقاله حاضر، توضیح داده شده که لایحه تجدیدنظرخواهی چیست، نحوه نوشتن و نحوه تنظیم لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی​ چگونه بوده و مراحل ثبت نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی چه می باشد و در نهایت، فایل دانلود نمونه حقوقی و کیفری این لایحه دفاعیه، ارائه شده است.

 

لایحه تجدیدنظرخواهی چیست

پیش از پاسخ به این پرسش که لایحه تجدیدنظرخواهی چیست؟ باید متذکر شد که، در قانون آیین دادرسی، اصل بر غیر قابل اعتراض و قطعی بودن آرای صادره از دادگاه ها می باشد، مگر اینکه قانون گذار، امکان اعتراض، از طریق روش هایی نظیر واخواهی و تجدیدنظر خواهی را در خصوص رای، مورد پیش بینی قرار داده باشد.

در صورتی که در قانون، امکان اعتراض به برخی آرا، از طریق شیوه اعتراض تجدیدنظرخواهی، مورد پیش بینی قرار گرفته باشد، شخص دارای این حق، می تواند، با ثبت دادخواست تجدیدنظر خواهی در مهلت مقرر قانونی و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نسبت به رای صادره از دادگاه بدوی، اعتراض نماید.

برای محقق شدن تجدیدنظرخواهی به طور کامل، فرد باید، دادخواست اعتراض تجدیدنظر خود را، به همراه یک لایحه که به آن، لایحه تجدیدنظرخواهی می گویند و نحوه تنظیم و قواعد مخصوص به خود را دارد، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به دادگاه صالح، ارسال نماید.

به لایحه ضمیمه شده به دادخواست تجدیدنظر خواهی که در آن، دلایل و جهات تجدید نظر، ذکر و به طور کامل شرح داده شده، لایحه تجدیدنظرخواهی می گویند. شایان ذکر است، در صورت تجدیدنظر خواهی از رای، طرف مقابل دعوای مورد تجدیدنظر نیز می تواند، ظرف مهلت مقرر و پس از ابلاغ از سوی قوه قضاییه، دفاع خود را در برابر تجدیدنظر صورت گرفته، در قالب یک لایحه دفاعیه تجدیدنظر خواهی، تنظیم و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت و به مرجع صالح، ارسال دارد.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی، برای ارسال به دادگاه تجدید نظر، از مهم ترین مسائلی است که هر شخص متقاضی انجام تجدیدنظرخواهی یا دفاع در برابر تجدیدنظر خواهی انجام گرفته، باید از آن، مطلع باشد؛

چرا که این امر، نقش بی بدیل و غیر قابل تردیدی، در قبول درخواست تجدیدنظر فرد یا پذیرش دفاع در برابر تجدیدنظر صورت گرفته، خواهد داشت. لذا در ادامه این تیتر، نحوه تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی، توضیح داده خواهد شد.

در مرحله اول نحوه تنظیم نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی، تجدیدنظر خواه باید اقدام به تنظیم دادخواست تجدیدنظر خود کند و برای این امر، ضروری است وی، نسبت به درج اطلاعات لازم، اعم از مشخصات هویتی، آدرس و شغل خود، در بخش مربوط به تجدیدنظر خواه، اقدام نماید.

سپس، در گام دوم از مراحل نحوه تنظیم نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی، تجدیدنظر خواه باید، در دادخواست خود، مشخصات هویتی، آدرس و شغل تجدیدنظر خوانده را در بخش مخصوص مربوط به این امر، درج نماید.

سپس، تجدیدنظر خواه باید، عبارت "اعتراض به رای شماره .........." را در بخش موضوع دادخواست، بنویسد و در مرحله بعدی، تجدیدنظر خواه باید، ادله اثبات خود را که می تواند مواردی نظیر دادنامه مورد اعتراض، استشهادیه و... باشد را در ستون دلایل و منضمات، درج نماید. توصیه می گردد که در صورت امکان، اصل یا کپی مصدق دلایل و مدارک، ضمیمه دادخواست تجدیدنظرخواهی و لایحه اعتراض شود.

در گام بعدی از مراحل نحوه تنظیم لایحه دفاعیه تجدیدنظر خواهی و دادخواست آن، نوبت به نوشتن شرح اعتراض، می رسد که فرد باید، در ستون شرح، عبارت "تقاضای تجدید نظر خواهی از دادنامه شماره.......... در کلاسه پرونده..........." را درج نماید.

سپس، فرد باید، به صورت جداگانه، متنی را در قالب یک لایحه دفاعیه با ذکر جهات تجدیدنظر خواهی؛ شماره پرونده و شماره دادنامه مورد اعتراض؛ همچنین، ارائه توضیحات لازم، تدوین نموده و به موجب آن، از دادگاه و مرجع صالح، تقاضای رسیدگی و تجدیدنظر نماید.

پس از نوشتن متن لایحه دفاعیه تجدیدنظر خواهی که برای تنظیم آن، می توان از نمونه های موجود در اینترنت نیز کمک گرفت، فرد باید، فایل ورد لایحه و دادخواست را تهیه و آن را بر روی یک حافظه، ذخیره نماید. در ادامه، مراحل ثبت نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی حقوقی و کیفری و دادخواست آن، توضیح داده خواهد شد.

شایان ذکر است، شخصی که طی یک لایحه، قصد دفاع در برابر تجدیدنظر صورت گرفته را دارد نیز باید، متن لایحه دفاعیه تجدیدنظر خواهی خود را در مهلت مقرر قانونی که طی ابلاغ، به وی اعلام گردیده، آماده نماید و پس از شرح دفاع، ذکر شماره پرونده و شماره دادنامه، همچنین، شماره ابلاغ، فایل ورد آن را تهیه و با تحویل آن به دفاتر خدمات قضایی، آن به دادگاه صالح، ارسال کند.

مراحل ثبت نمونه لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی

مراحل ثبت نمونه لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی در امور حقوقی و کیفری، تفاوتی با یکدیگر نداشته و متقاضی این امر، برای ارسال نمونه لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی در هر دو این مسائل به دادگاه و مراجع صالح، باید بر اساس مراحل زیر، عمل نماید:

در شرایطی که فرد، دادخواست تجدیدنظر و نمونه لایحه تجدیدنظر خود را بر اساس آنچه در تیتر قبل، ذکر گردید، تهیه و فایل ورد آن را بر روی یک حافظه، اعم از تلفن همراه یا سی دی یا رم، ذخیره نمود، باید مدارک لازم، اعم از نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا، همچنین، مدارک هویتی، رای دادگاه بدوی و مدارک دلایلی که قصد پیوست آن ها به لایحه دفاعیه خود را دارد، آماده نماید؛

سپس، فرد باید، برای ارسال نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی و دادخواست تجدیدنظر خود به دادگاه، با در دست داشتن مدارک مذکور در پاراگراف قبل، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و با ارائه مدارک و مستندات، همچنین، پرداخت هزینه دادرسی، از مسئول مربوطه در دفتر بخواهد که دادخواست تجدیدنظر خواهی، لایحه دفاعیه تنظیمی و دلایل و منضمات پیوستی را ثبت و به مرجع صالح، ارسال دارد.

همانطور که در تیتر های قبل نیز اشاره گردید، تجدیدنظر خوانده نیز در مقام دفاع، می تواند لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی خود را تنظیم کند و پس از تنظیم، برای ارسال آن، همانند تجدید نظرخواه، باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و با پرداخت هزینه های لازم و ارائه مدارک و پیوست های مورد نیاز، آن را به مرجع صالح، ارجاع دارد.

 

دانلود نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی کیفری و حقوقی

داشتن نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی کیفری و حقوقی، در تنظیم دادخواست تجدیدنظر خواهی و لایحه آن، بسیار کمک کننده خواهد بود و از همین رو، در این تیتر از مقاله، فایل دانلود نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی کیفری و حقوقی، ارائه شده است تا خوانندگان محترم، بتوانند در صورت نیاز، با دانلود نمونه های ارائه شده، لایحه خود را تنظیم نمایند.

علاقمندان به دانلود نمونه لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی به رای دادگاه حقوقی، می توانند از طریق باکس زیر، اقدام کنند و با اندک تغییری در متن نمونه لایحه دفاعیه ارائه شده به تناسب موضوع دعوای حقوقی خویش، لایحه تجدیدنظرخواهی حقوقی خود را تنظیم کنند.

 

فایل دانلود نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی به رای دادگاه حقوقی
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 449KB
  • منبع: دینا

 

همچنین، افرادی که در دادگاه های صالح، پرونده های مربوط به مسائل کیفری داشته و قصد تنظیم لایحه دفاعیه تجدیدنظرخواهی کیفری را دارند می توانند، از طریق باکس زیر، نسبت به دانلود نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی در امور کیفری، اقدام کرده و با اندک تغییری در متن نمونه لایحه دفاعیه ارائه شده به تناسب موضوع دعوای خویش، لایحه تجدیدنظرخواهی کیفری خود را تنظیم کنند.

 

فایل دانلود نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی به رای دادگاه کیفری
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 434KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تنظیم نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی پاسخ دهند.