دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، یک بیمه اجباری است که خسارت بدنی و مالی ناشی از حوادث با موتور نسبت به اشخاص ثالث را پوشش می دهد و نحوه استعلام و خرید آن، به صورت حضوری و اینترنتی، میسر می باشد. ارزانترین قیمت و میزان تخفیف این بیمه، بسته به نوع موتور و سال ساخت آن متفاوت بوده و برای همه موتور ها نرخ ثابتی نیست.

 

استفاده از وسایل نقلیه موتوری، به ویژه موتورسیکلت ها، امروزه در میان شهروندان و افراد جامعه، بسیار پرکاربرد بوده و بخش زیادی از افراد جامعه با کمک همین وسایل، اقدام به کسب درآمد و امرار معاش می نمایند. استفاده از وسایل نقلیه موتوری به ویژه موتور ها، علاوه بر فواید بسیار، مضراتی نیز دارد که از مهم ترین آن ها می توان به حوادثی که بر اثر تصادف موتورسیکلت ها با اشخاص ثالث پیش می آید اشاره کرد.

همین امر، ضرورت وجود داشتن بیمه، من جمله بیمه شخص ثالث را برای موتورسیکلت ها ایجاب می نماید و با توجه به اینکه امروزه دولت، قوانین جدیدی را نیز در خصوص این نوع از انواع بیمه وضع کرده، تمامی دارندگان موتورسیکلت، اعم از مالکین یا متصرفان، باید از قواعد آن (بیمه شخص ثالث موتور) مطلع باشند. 

لذا در مقاله حاضر، چیستی، شرایط و نحوه خرید، ارزانترین قیمت و میزان تخفیف بیمه شخص ثالث موتور سیکلت مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص چگونگی استعلام این بیمه با پلاک و کد ملی، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص این امر می توانند متن مقاله را دنبال کنند.

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چیست؟ باید قانون بیمه شخص ثالث را مد نظر قرار داد. این قانون، در ماده دو و تبصره یک خود، در این خصوص که مقصود از بیمه شخص ثالث موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه موتوری چیست، تعیین تکلیف نموده است. ماده مذکور و تبصره اش مقرر می دارند:

"کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون، اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می شود .... بیمه کنند. تبصره ۱ـ دارنده از نظر این قانون، اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل کند، تکلیف از دیگری ساقط می شود"

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چست، باید گفت، بیمه شخص ثالث موتور، بیمه ای اجباری است که خسارت بدنی و مالی ای که در اثر حوادث با موتور، به اشخاص ثالث وارد می شود را پوشش داده و دارنده موتور سیکلت، اعم از مالک یا متصرف، باید نسبت به انعقاد قرارداد آن با شرکت های بیمه ای، اقدام نماید؛ در غیر این صورت، مشمول جریمه خواهد گردید و باید خسارات حوادث با موتورسیکلت را شخصا بپردازد.

شرایط بیمه شخص ثالث بیمه موتور سیکلت

شرایط بیمه شخص ثالث بیمه موتور سیکلت، پرسش اغلب دارندگان این وسیله نقلیه می باشد فلذا، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، با در نظر گرفتن متن مواد قانون بیمه شخص ثالث و آخرین اخبار در خصوص این بیمه برای موتورسیکلت های صفر، توضیح داده خواهد شد که شرایط بیمه شخص ثالث بیمه موتور سیکلت 125 و سایر انواع آن چیست. این شرایط عبارتند از:

 

خرید و انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، برای دارندگان این وسیله نقلیه (مالک یا متصرف)کاملا اجباری است و همانگونه که در تیتر قبلی مقاله ذکر شد، عدم اقدام برای این امر، فرد را با عواقبی چون جریمه و پرداخت هزینه ناشی از حوادث با موتور نسبت به شخص ثالث، ملزم می سازد.

تاریخ و مدت این بیمه برای موتور سیکلت ها، 1 ساله بوده و بر اساس آخرین اخبار منتشر شده و به نقل از معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی؛ "در خصوص موتور سیکلت صفر نیز الزام صدور یکساله بیمه نامه در آستانه تصویب قرار گرفته و بنابراین امکان انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت برای مدت هایی چون سه ماه و یک ماه، وجود ندارد.

پس از سررسید تاریخ اعتبار بیمه نامه، دارنده موتور سیکلت، اعم از مالک یا متصرف این وسیله نقلیه باید نسبت به تمدید بیمه نامه شخص ثالث، اقدام نمایند در غیر این صورت، مسئول عواقب ناشی از این امر خواهد بود. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص جریمه بیمه شخص ثالث در خصوص موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه می توانند مقاله پیشنهادی در قسمت بیشتر بخوانید را مطالعه نمایند.

نحوه خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

نحوه خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت 125 و دیگر انواع موتور، توسط مالک بدون گواهینامه موتور سیکلت یا دارای آن، بسیار مورد پرسش قرار می گیرد فلذا، مساله ای که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا مورد بررسی قرار گرفته و توضیح داده خواهد شد، نحوه خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت 125 و دیگر انواع موتور، در شرایطی که مالک، بدون گواهینامه یا دارای آن بوده می باشد.

برای خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، می توان به دو شیوه خرید حضوری و اینترنتی اقدام کرد. در شیوه حضوری، کافی است که دارنده، اعم از مالک یا متصرف، با مدارک لازم، به دفاتر شرکت های بیمه ارائه دهنده بیمه شخص ثالث موتور سیکلت یا نمایندگی های آن ها مراجعه و اقدام به ثبت نام نماید. در شیوه اینترنتی، فرد باید به سایت شرکت بیمه مورد نظر خود برای خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام و خرید بیمه شخص ثالث نماید. به عنوان مثال؛

 

ابتدا فرد باید آدرس سایت مورد نظر خود را در مرورگر جستجو و سپس، برروی گزینه موتور سیکلت کلیک نماید که در این مقاله، سایت azki.com جستجو شده است.

 

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

 

 

برای اینکه فرد بتواند بیمه شخص ثالث موتور سیکلت را به ارزانترین قیمت خریداری کند، باید به سوالات سایت فروش آنلاین بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، پاسخ دهد که مواردی چون برند موتور، سال ساخت آن، شرکت بیمه گر قبلی، تاریخ شروع و اتمام بیمه نامه قبلی، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث و غیره را در بر می گیرد.

پس از آنکه فرد متقاضی بیمه شخص ثالث موتور به ارزانترین قیمت، به سوالات لازم پاسخ داد، باید به سوالی نهایی، مبنی بر اینکه از شرکت بیمه گر قبلی خسارت دریافت کرده یا خیر پاسخ دهد و در نهایت بر روی گزینه استعلام کلیک نماید.

 

ارزانترین قیمت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

 

 

حال بر اساس اطلاعاتی که متقاضی بیمه شخص ثالث موتورسیکلت در مراحل قبلی وارد نموده، تمامی بیمه های شخص ثالث قابل ارائه برای موتور سیکلت 125 و سایر انواع موتور، نمایش داده می شوند و فرد متقاضی بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به ارزانترین قیمت، می تواند بر روی عبارت سفارش در مقابل هر گزینه ای که مد نظرش است، کلیک نماید.

 

استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت با پلاک و کد ملی

 

پس از کلیک بر روی گزینه سفارش، متقاضی باید باقی مراحل را طی نموده، مدارک لازم را بارگذاری و مبلغ مورد نیاز را پرداخت نماید و بدین ترتیب، پروسه خرید اینترنتی بیمه موتور سیکلت خود را تکمیل کند. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون خرید بیمه شخص ثالث و بدنه موتور، می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

 

ارزانترین قیمت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، ممنوعیت صدور بیمه نامه شخص ثالث به صورت یک ماهه یا سه ماهه در خصوص موتور سیکلت های صفر، در دست بررسی است و موتور سیکلت 125 صفر یا سایر مدل ها نیز باید به صورت یک ساله، اقدام به انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث نمایند.

در صورتی که این طرح، تصویب نهایی گردد، امکان انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت 3 ماهه با پرداخت %۳۰ حق بیمه سالانه یا یک ماهه و به‌ صورت پرداخت درصدی از حق بیمه سالانه، ممنوع خواهد شد و تمامی مالکین یا متصرفین موتور سیکلت ها، باید به صورت یک ساله، قرارداد بیمه شخص ثالث منعقد نمایند.

در این اثنا، پرسشی که بسیار مطرح می گردد، این است که ارزانترین قیمت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، چقدر است؟ که در این باره باید گفت، همانند بیمه شخص ثالث خودرو، آنچه بر نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، تاثیر می گذار، مدل موتور، سال ساخت آن، تعداد سیلندر، ساختار موتور، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث، سقف پوشش های هر شرکت بیمه و مواردی از این دست می باشد؛

بنابراین، نمی توان یک قیمت را به عنوان ارزانترین قیمت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، برای انواع موتور ها، نظیر موتورسیکلت 125 اعلام کرد. اما در هر حال، شروع قیمت ها از 765 هزار تومان به بالا بوده و در شرکت های بیمه ای مختلف، تا دو میلیون چهارصد هزار تومان و بیشتر نیز افزایش می یابد.

 

میزان تخفیف بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

اخیرا در اخبار و به نقل از معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، خبر از موافقت با ارائه تخفیف ۱۵ درصدی بیمه شخص ثالث یک‌ ساله موتور سیکلت‌های صفر کیلومتر، منتشر شده است و بنابراین، در پاسخ به این پرسش که میزان تخفیف بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چقدر است؟ می توان گفت؛

در صورت تصویب و موافقت نهایی، میزان تخفیف بیمه شخص ثالث موتور سیکلت های صفر، 15 درصد خواهد بود و البته، این تخفیف 15 درصدی، تنها برای بیمه نامه های شخص ثالث با اعتبار یک سال، قابل اعمال خواهند بود. در خصوص میزان تخفیف بیمه شخص ثالث سایر موتور سیکلت های کار کرده، نظیر موتور سیکلت 125 یا هوندا باید گفت؛

میزان تخفیف بیمه شخص ثالث موتور سیکلت های کارکرده، در شرایطی که تا به حال از برگ بیمه خود استفاده نکرده باشند، از 5 درصد در سال اول آغاز شده و طی 14 سال می تواند در هر تمدید، در صورت واجد شرایط بودن فرد، تا سقف تخفیف عدم خسارت 70 درصد، افزایش یابد.

 

استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت با پلاک و کد ملی

هنگامی که فردی اقدام به خرید موتور سیکلت 125 یا سایر انواع موتور سیکلت به صورت دست دوم می نماید، بهتر است که بیمه شخص ثالث آن را با کد ملی و یا پلاک استعلام کند. همچنین، استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت از حیث باقی مانده تاریخ اعتبار آن جهت اقدام به موقع برای تمدید ضروری است. لذا در این تیتر از مقاله، نحوه استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت با پلاک و کد ملی، توضیح داده می شود.

نحوه استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت با پلاک و کد ملی از طریق برخی سایت های ارائه دهنده این خدمت نظیر centinsur.ir و bimito.com/sanhab میسر بوده که در زیر، راهنمای تصویری هریک ارائه خواهد شد. برای استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت با پلاک و کد ملی از سایت bimito.com/sanhab، فرد باید آدرس سایت را جستجو نماید و با کلیک بر روی گزینه استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، کد ملی صاحب پلاک و پلاک موتور را وارد و بر روی گزینه استعلام، کلیک کند.

 

استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت با کد ملی

 

در شرایطی که فرد بخواهد از طریق سایت بیمه مرکزی با پلاک و کد ملی، اقدام به استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نماید، باید آدرس centinsur.ir را در مرورگر خود جستجو نموده و پس انتخاب گزینه میز خدمات الکترونیک و استعلام سوابق بیمه، با ورود به صفحه ای مشابه صفحه زیر، بر روی عبارت می پذیرم، کلیک نماید.

 

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

 

در این مرحله، با کلیک بر روی ثبت استعلام جدید و ورود اطلاعات خواسته شده، فرد وارد صفحه زیر شده و باید گزینه موتور سیکلت را انتخاب و با وارد کردن پلاک موتور سیکلت و کد ملی مالک، بر روی گزینه ارسال کد، کلیک نماید.

 

استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت با کد ملی و پلاک

 

با وارد کرن کد تایید و طی کردن مراحل لازم، فرد موفق به استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت خود خواهد شد. شایان ذکر است که در همین صفحه، فرد می تواند از طریق کد vin، شماره بیمه نامه، از طریق پیامک و کد یکتا نیز اقدام به استعلام بیمه نامه خود کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قواعد و استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قواعد و استعلام بیمه شخص ثالث موتور سیکلت پاسخ دهند.