دینا / حقوقی / کار و استخدام / بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر

بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر یعنی فرد عضو صندوق بیمه اجتماعی از شرایط سنی زنان و مردان برای بازنشستگی و تعداد سال های پرداخت سابقه بیمه مد نظر صندوق که به ترتیب، 65 سال سن و 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه بوده، برخوردار است و می تواند با مراجعه حضوری به کارگزاری، درخواست خود را ثبت و مستمری دریافت کنند.

 

از جمله مهم ترین افراد و اقشاری که در چرخه اقتصادی کشور، نقشی موثر داشته کشاورزان، عشایر و روستاییان هستند و همین مهم، ضرورت این امر را ایجاب می نمود تا برای ایجاد شرایط رفاهی بیشتر، توجه ویژه ای به این افراد گردد؛ در همین راستا، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و کشاورزان، از سوی دولت، راه اندازی گردیده است.

بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر و دریافت مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی، از جمله امکاناتی است که در پی راه اندازی این صندوق، به افرادی که نسبت به عضویت در آن و پرداخت درصد حق بیمه اقدام کرده اند تعلق می گیرد که البته، بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر و دریافت مستمری آن، مستلزم اطلاع از مراحل و نحوه ثبت درخواست و برخورداری از شرایط سنی و سابقه پرداخت حق بیمه مشخص شده می باشد.

لذا در مقاله حاضر، پس از ذکر چیستی بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر، شرایط سنی زنان و مردان برای بازنشستگی، مدارک لازم، نحوه و مراحل درخواست بازنشستگی، میزان حقوق بازنشستگان و امکان خرید سابقه برای بارنشسته شدن در صندوق بیمه روستاییان و عشایر، بررسی گردیده است.

بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر چیست؟

در پاسخ به این پرسش که بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر چیست؟ باید گفت، مقصود از بازنشستگی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، این است که زنان یا مردان بیمه شده در این صندوق، از شرایط سنی و سابقه پرداخت حق بیمه مورد نظر صندوق برای بازنشستگی، برخوردار بوده و می توانند پس از ثبت و قبول درخواست بازنشستگی، مستمری یا همان حقوق بازنشستگی دریافت کنند.

 صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سنوات گذشته، با هدف حمایت و تکریم قشر روستایی، عشایری و کشاورز، راه اندازی گردید و به موجب آن، متقاضیان واجد شرایط، می توانستند از طریق مراجعه به کارگزاری های محل سکونت خود، با تشکیل پرونده و ثبت نام الکترونیکی در سامانه بیمه روستائیان و عشایر، همچنین با پرداخت ۵ درصد حق بیمه سهم بیمه شده، عضو این صندوق شوند.

از جمله واجدین شرایط برای ثبت نام در صندوق بیمه اجتماعی عشایر، روستاییان و کشاورزان، کسانی هستند که از تابعیت جمهوری اسلامی ایران و سن کمتر از ۵۰ سال برخوردارند، هم زمان در سایر صندوق های بیمه ای (بجز درمان ) عضویت نداشته و ساکنین دائمی روستاها، ساکنین مناطق عشایری بوده و یا از کشاورزان غیر ساکن درروستا ( کشاورزان ساکن در شهر ها) یا ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت یا رانندگان حمل و نقل بار و مسافر می باشند. در ادامه، شرایط سنی زنان و مردان برای بازنشستگی در صندوق مذکور بررسی خواهد شد.

شرایط سنی بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر برای زنان و مردان

پس از توضیح چیستی بازنشستگی زنان و مردان دارای بیمه روستاییان و عشایر، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا شرایط سنی بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر برای زنان و مردان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در خصوص کاهش سن بازنشستگی این صندوق که در آخرین اخبار منتشره از آن به کرات یاد می گردد، توضیح داده خواهد شد.

بر اساس آنچه در سایت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آمده، شرایط سنی زنان و مردان بیمه شده این صندوق برای بازنشستگی داشتن 65 سال سن بوده و شایان ذکر است که بر خلاف سایر صندوق ها، شرایط سنی زنان و مردان بیمه شده این صندوق برای بازنشستگی، تفاوتی ندارد.

البته باید در نظر داشت که صرف برخورداری از شرایط سنی کافی نبوده و متقاضی باید علاوه بر شرایط سنی، از حداقل ۱۵ سال سابقه بیمه پردازی در این صندوق نیز برخوردار باشد. در خصوص کاهش سن بازنشستگی بیمه شندگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر نیز لازم به توضیح است:

 

در اردیبهشت 1396، دستورالعملی در راستای اجرای بند ب ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، صادر گردید که به موجب آن، از اردیبهشت 1396 تا 5 سال بعد از آن یعنی تا اردیبهشت 1401، شرط سنی بازنشستگی صندوق باید، سالانه یک سال کاهش یابد و شرط سابقه پرداخت حق بیمه برای بازنشستگی، سالانه یک سال افزایش.

با این توضیح که در سال 1396، افراد می توانستند با 70 سال سن و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه، بازنشسته شوند اما به موجب دستورالعمل مذکور، از 1396 به بعد، سالانه یک سال از 70 سال (شرط سنی بازنشستگی این صندوق) کم و یک سال به 10 سال (شرط سابقه پرداخت حق بیمه متقاضی بازنشستگی این صندوق) افزوده گردید و اکنون در سال 1402، برای بازنشستگی در صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان، شرط سنی 65 سال و سابقه پرداخت حق بیمه 15 سال می باشد.

مدارک لازم برای بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر

یکی از مهم ترین مواردی که باید مد نظر متقاضیان بازنشستگی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر باشد، برخورداری از مدارک لازم برای بازنشستگی در این صندوق است که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، به جهت اهمیت این موضوع، مدارک لازم برای بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر مورد بررسی قرار می گیرند:

درخواست بیمه شده برای بازنشستگی که توسط وی امضا و اثر انگشت زده شده.

کپی فرم سوابق پرداخت حق بیمه متقاضی.

کپی فرم نام نویسی متقاضی.

کپی فرم قرارداد بیمه شده متقاضی.

کپی فرم تمدید قرارداد بیمه شده متقاضی.

 فرم خوداظهاری که در خصوص بیمه شدگان راننده و تحت پوشش امداد و بهزیستی، ارسال معرفی نامه از نهادهایی که فرد تحت پوشش آن ها می باشد، الزامی است. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نحوه دریافت سوابق بیمه روستایی و عشایری می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

 

مراحل و نحوه درخواست بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر

مراحل و نحوه درخواست بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر، با مراجعه حضوری شخص دارای قرارداد با صندوق بیمه اجتماعی، به دفاتر کارگزاری مخصوص این بیمه شدگان، ارائه مدارک لازم و مورد نیاز، همچنین، امضای فرم های لازمه می باشد. بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده در این خصوص، فرایندی که پس از ارائه درخواست بازنشستگی، تحت عنوان مراحل و نحوه درخواست بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر اتفاق خواهد افتاد، به شرح زیر است:

پس از مراجعه مشمولین (که شامل کلیه بیمه‌ شدگانی که در زمان درخواست، دارای ۶۵ سال تمام سن یا بیشتر و حداقل ۱۵ سال (۱۸۰ ماه) سابقه بیمه پردازی در صندوق هستند) به کارگزاری و ارائه مدارک و درخواست بازنشستگی، کارگزاری باید واجد شرایط بودن متقاضی را بررسی کند.

سپس، به نوار بالای سامانه سبا در قسمت درخواست‌ ها، گزینه درخواست برقراری مستمری، مراجعه کرده و فرم درخواست مربوط به مستمری سالمندی (فرم پیوست) را با ثبت اطلاعات لازم از جمله شماره‌ حساب بیمه‌ شده متقاضی، تکمیل نماید.

سپس کارمند کارگزاری باید به پنل کارگزاری، بخش گروه برقراری مستمری و قسمت چاپ فرم درخواست مراجعه کرده و پس از دریافت تصویر فرم درخواست بازنشستگی، از متقاضی بخواهد که ذیل فرم را اثر انگشت زده و امضا نماید.

 در نهایت، کارمند کارگزاری باید فرم مربوطه را جهت ارسال به دفتر استان اسکن و در سامانه سبا در بخش پنل کارگزاری، قسمت گروه برقراری مستمری، گزینه قسمت تکمیل مدارک (کد ۳۱۱ ) بارگذاری و آن را تایید نماید.

پس از ارسال درخواست، مدیریت استان باید آن را بررسی کرده، اقدام به تکمیل پرونده الکترونیکی بیمه‌ شده بر اساس مقررات و دستورات نماید و با تایید پرونده آن را به ستاد ارسال کند و در شرایطی که پرونده دارای نقص بود، آن را برای رفع نقص به کارگزاری ارجاع دهد.

اداره کل نامنویسی، وصول حق بیمه و حساب‌های انفرادی، پس از تایید سوابق بیمه پردازی بیمه‌ شده، جهت بررسی احراز شرایط بهره‌مندی از مستمری، پرونده را به اداره کل تعهدات ارسال خواهد نمود و اداره کل تعهدات، پس از دریافت پرونده و بررسی‌های لازم، نسبت به ثبت و صدور حکم مستمری اقدام خواهد کرد.

 

میزان حقوق بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر

یکی از رایج ترین پرسش های افراد عضو در صندوق بیمه روستاییان و عشایر، مبنی بر این بوده که در صورت بازنشستگی، میزان حقوق بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر چقدر است؟ لذا در این تیتر از مقاله، این پرسش پر تکرار بررسی و به آن پاسخ داده خواهد شد.

در خصوص میزان حقوق بازنشستگی زنان و مردان در بیمه روستاییان و عشایر، نمی توان مبلغ مشخص و دقیقی را به عنوان حقوق بازنشستگی تمام افراد عضو این صندوق ذکر کرد؛ چرا که حقوق هر بیمه شده بازنشسته در این صندوق بیمه ای، بر اساس درصد حق بیمه پرداخت شده و تعداد سال های سابقه، متغییر است.

دفترچه بیمه روستایی که بخشی از هزینه درمان بیمه گذاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، عشایر و روستاییان را پوشش می دهد، پس از ثبت نام و برقراری بیمه روستایی، برای روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از بیست هزار نفر، صادر خواهد شد که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این سند، می توانند متن مقاله پیشنهادی در قسمت بیشتر بخوانید را مطالعه کنند.

 

خرید سابقه برای بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر

خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی، همچنین خرید سابقه برای بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر، بحثی داغ است که در پی انتشار آخرین اخبار در خصوص طرح قانون نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ ای اشخاص (که تا کنون تصویب نشده)، مطرح می گردد.

در این خصوص باید گفت، در حال حاضر، تنها بیمه شدگان صندوق تامین اجتماعی، قادر خواهند بود اقدام به خرید سابقه بیمه نمایند و زنان و مردان دارای سابقه بیمه در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، تا مدامی که طرح مذکور به صورت قانون درنیاید، از این امکان برخوردار نخواهند بود.

با فرض تصویب طرح قانون نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ ای اشخاص که اکنون و تا زمان نگارش این مقاله (مرداد 1402) تصویب نشده، شرایط خرید سابقه برای بیمه روستاییان و عشایر شامل موارد زیر خواهد بود:

از لحاظ سابقه پرداخت حق بیمه، متقاضی باید، بیشتر از 5 سال و کمتر از ۱۰ سال، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد و بتواند به نرخ روز، ما به التفاوت اختلاف تا 10 سال سابقه بیمه را پرداخت نماید. همچنین متقاضی از شرط سنی لازم که در خصوص مردان 60 سال و در خصوص زنان، 55 سال است، برخوردار باشد.

لازم به ذکر است که چنانچه طرح نام برده، تصویب شده و به صورت یک قانون لازم الاجرا درآید، تمامی افرادی که دارای چند نوع سابقه بیمه‌ ای مختلف در زمان‌ های کوتاه بوده که بیشتر از 5 سال و کمتر از ۱۰ سال، سابقه دارند هم مشمول این طرح خواهند بود و سایر صندوق ها، موظف هستند سوابق دیگر صندوق را بپذیرند و آن ها را تجمیع کنند. اما تا مادامی که این طرح به تصویب نهایی نرسد نمی توان با قطعیت در خصوص شرایط و مراحل و نحوه انجام این امر، صحبتی قطعی کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر پاسخ دهند.