دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / شناسه یکتا فعالان اقتصادی

دریافت شناسه یکتا پروانه کسب

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

شناسه یکتا جواز پروانه کسب فعالان اقتصادی، کدی است که در راستای حذف مجوز کاغذی و الکترونیکی شدن صدور مجوز فعالان اقتصادی و رسمیت یافتن این فعالان، همراه مجوز الکترونیکی، صادر گردیده و به موجب آن، دارنده کد از مزایایی ویژه بهره مند خواهد شد. از جمله شرایط و مدارک لازم برای دریافت این شناسه، دسترسی به مدارک هویتی و گرفتن مجوزهای لازم می باشد.

 

امروزه، بسیاری از افراد، فعالیت خود را در حوزه های مختلف اقتصادی، نظیر صنعت، خدمات، سیاحت و... متمرکز کرده اند و بدین ترتیب، علاوه بر ارائه خدمات و تسهیلات به مردم و کسب درآمد برای خود، به رشد و پیشرفت و گردش اقتصادی دولت نیز، بسیار کمک می کنند.

 

متاسفانه، از آنجایی که برخی فعالان اقتصادی، اقدام به قاچاق و فعالیت های زیر زمینی و جعل مجوز می نمودند، دولت به تازگی از طرح حذف مجوزهای کاغذی رونمایی کرده و تاکید دارد که تمامی فعالان اقتصادی، اقدام به دریافت کد یکتا جواز فعالان اقتصادی نمایند که نحوه و مراحل و شرایط و مدارک ویژه ای دارد.

 

لذا در مقاله حاضر، توضیح داده شده که مقصود از شناسه یکتا پروانه کسب فعالان اقتصادی چیست، و سامانه، شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن چگونه بوده و نحوه گرفتن این کد، به چه شکل خواهد بود که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این امر می توانند ادامه مقاله را دنبال کنند.

شناسه یکتا جواز فعالان اقتصادی چیست؟

فعالان اقتصادی، برای تولید و توزیع کالا و خدمات باید اقدام به دریافت مجوز فعالیت اقتصادی نمایند که در حیطه هایی نظیر فعالیت های صنعتی، خدماتی، پیمانکاری، سیاحتی و ... صادر می شود. بنابراین، برای پاسخ به این پرسش که شناسه یکتا جواز فعالان اقتصادی چیست؟ باید مقصود از مجوز فعالان اقتصادی را توضیح داد؛

 

که مقصود از آن، اجازه نامه ای است که از سوی نهاد صلاحیت دار، برای فعالان اقتصادی، صادر شده و سبب قانونی محسوب شدن اقدامات دارندگان مجوز و بهره مندی آن ها از حمایت های قانونی مربوط به فعالان این حوزه و سایر مزایایی می گردد که به دارندگان مجوز فعالیت اختصاصی، تعلق دارد.

 

به تازگی، با اهدافی نظیر حکمرانی بر تراکنش‌ های ریالی توسط دولت و تسریع در حذف فعالیت های اقتصادی زیرزمینی و قاچاق، دولت از روند الکترونیکی شدن صدور مجوز فعالان اقتصادی و اعطای شناسه یکتا، به این افراد، خبر داده که به موجب این طرح، همه فعالان اقتصادی، رسمی گردیده و در کنار مجوز، یک شناسه یکتا مخصوص به آن ها تعلق می گیرد و مجوزهای کاغذی، حذف خواهد شد.

 

این اعمال، یعنی الکترونیکی شدن صدور مجوز فعالان اقتصادی، همچنین، اختصاص شناسه یکتا به فعالان اقتصادی، بر اساس ماده ۲ قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن را رقم خورده است. ماده 2 قانون مذکور مقرر می دارد: "ماده (۷) قانون و تبصره های آن به شرح زیر اصلاح و شش تبصره به عنوان تبصره های (۸) تا (۱۳) به آن الحاق می ‌شود:

 

" به منظور تسهیل سرمایه گذاری در ایران، مراجع صدور مجوزهای کسب و کار، موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی مجوز کسب و کار در صورت ارائه مدارک مصرح در درگاه ملی مجوزهای کشور، بتواند در حداقل زمان ممکن، مجوز مورد نظر خود را دریافت کند. سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب و کار، توسط «هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار» تعیین و در درگاه مذکور اعلام می شود."

 

بر اساس آخرین اخبار منتشره همه مجوزهای کاغذی تا پایان امسال به حکم قانون باید تبدیل به مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) شوند و از ابتدای سال 1403 دولت تنها مجوزهای الکترونیک را رسمی و قانونی می داند و از ابتدای سال آینده هر کس فاقد این کد باشد؛ از بسیاری خدمات دولتی مثل افتتاح حساب و داشتن دستگاه پوز، پرونده‌های مالیاتی و… محروم خواهد شد. بدین ترتیب، گامی بزرگ در راستای رسمی شدن همه فعالان اقتصادی و تعلق کد یکتا به آن ها، همچنین، حکمرانی بر تراکنش‌ های ریالی توسط دولت، برداشته خواهد شد.

سامانه دریافت شناسه یکتا پروانه یکتا

در قسمت گذشته، به این پرسش پاسخ دادیم که کد یکتا فعالان اقتصادی و شناسه یکتا چیست؛ و در این خصوص بیان نمودیم که دریافت این شناسه، برای کلیه دارندگان پروانه کسب، امری الزامی می باشد. در این میان، ممکن است که این سوال در ذهن برخی افراد مطرح شود که سامانه دریافت شناسه یکتا پروانه یکتا چیست و ادرس اینترنتی آن چه می باشد؟

 

در پاسخ به این پرسش، می توان بیان نمود که سامانه دریافت کد یکتا پروانه یکتا؛ در واقع همان درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس mojavez.ir می باشد. درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، در واقع؛ بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه «هیات مقررات‌ زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار» است که برای همه کسب و کارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌ نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می نماید.

 

متقاضیان به منظور اخذ شناسه یکتا از این سامانه، می بایست نشانی mojavez.ir را در مرورگر خود جست و جو نموده و از صفحه اصلی سایت، گزینه شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی را انتخاب نمایند. پس از آن؛ فرد می تواند از طریق انتخاب نوع پروانه و انتخاب گزینه "دریافت شناسه یکتا" برای اخذ این شناسه اقدام نماید.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت شناسه یکتا پروانه کسب

پیرو اخبار منتشر شده از سوی مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌ و در زمینه صدور شناسه یکتا برای همه فعالان اقتصادی و کنار گذاشتن مجوزهای کاغذی، شرایط و مدارک لازم برای دریافت شناسه یکتا پروانه کسب، پرسش اغلب افرادی است که در حوزه های اقتصادی، فعالیت داشته و قصد دارند نسبت به دریافت شناسه یکتا جواز فعالان این عرصه، اقدام کنند. 

 

در توضیح شرایط و مدارک لازم کد یکتا پروانه کسب باید مد نظر داشت، از آنجا که فعالیت های اقتصادی می توانند در حیطه هایی نظیر صنعت، خدمات، پیمانکاری، سیاحتی و ... باشند، نمی توان شرایط و مدارک یکسانی را برای دریافت شناسه یکتا فعالان اقتصادی ذکر کرد.

 

به همین علت، در قسمت زیر، یک نمونه شرایط و مدارک لازم شناسه یکتا درگاه ملی مجوزها​، به عنوان مثال در خصوص گرفتن شناسه یکتا فعالان اقتصادی در مناطق آزاد نظیر کیش ذکر می گردد و باقی افراد، می توانند هنگام ثبت درخواست برای صدور کد یکتا، از مدارک و شرایط لازم شناسه یکتا جواز کسب، مطلع گردند.

 

اجاره نامه دستی یا رسمی یا سند مالکیت یک محل به عنوان مرکز فعالیت؛

 ارائه کد پستی؛

مدارک هویتی که شامل شناسنامه و کارت ملی می شود؛

مدارک و تصاویر پاسپورت در مواردی که مدیر عامل، شخصی حقیقی و یا از اتباع خارجی باشد؛

ارائه گواهی پایان کار و عدم خلافی معتبر؛

تاییدیه اماکن نیروی انتظامی؛

تاییدیه صنف مربوط به فعالیت فرد در راستای تایید صلاحیت فعالیت در بخش و صنف صنعتی، سیاحتی، خدماتی و پیمانکاری و...

 

ذکر این نکته ضروری است که در اغلب مجوزها و به تبع دریافت شناسه یکتا، داشتن مدارک هویتی و تاییدیه از اماکن و صنف، ضروری بوده و صرفا در پاره ای از جزئیات است که تفاوت وجود دارد. در ادامه نحوه گرفتن شناسه یکتا فعالان اقتصادی، بررسی خواهد شد.

 

نحوه و مراحل ثبت نام و دریافت کد یکتا جواز کسب فعالان اقتصادی

در خصوص نحوه و مراحل ثبت نام و دریافت کد یکتا جواز کسب فعالان اقتصادی و ثبت نام شناسه یکتا، پرسش های زیادی مطرح است؛ اما از آنجا که مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌، اخبار مربوط به شناسه یکتا فعالان اقتصادی را منتشر کرده و از آنجا که این درگاه، خود را بستری اینترنتی که تحت مدیریت دبیرخانه «هیات مقررات‌ زدایی و بهبود محیط کسب‌ وکار» است؛ معرفی می نماید و اذعان دارد، که به طور قابل فهم، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز و... را در خصوص صدور یک مجوز نظیر مجوز تاسیس صندوق قرض الحسنه، به طور شفاف بیان و در برخی موارد صادر می دارد، می توان نتیجه گرفت که؛

 

نحوه گرفتن کد یکتا جواز فعالان اقتصادی،به ساده ترین روش ممکن و حتی با تلفن همراه متقاضیان نیز امکان پذیر می باشد. افراد می توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی mojavez.ir در قسمت «شناسه یکتا برای مجوز‌های قدیمی» با بارگذاری کارت ملی و اصل پروانه و ارائه شماره‌های ملی، پستی و همراه، در حداقل زمان ممکن، درخواست خود را ثبت کنند و پس از مدتی شناسه یکتا را از درگاه ملی مجوز‌ها به صورت رایگان دریافت نمایند.

 

دریافت شناسه یکتا پروانه کسب

 

در مرحله بعدی، فرد باید نوع مجوز خود را انتخاب کرده و گزینه "دریافت شناسه یکتا" را برگزیند و سایر مراحل را طی کند.

 

سامانه دریافت کد یکتا

 

توجه به این نکته ضروری است که برای دریافت شناسه یکتا فعالان اقتصادی از این سامانه، متقاضی می بایست دارای شماره تلفن همراه به نام بوده تا بتواند از امکانات سایت درگاه ملی مجوزهای کسب و کار استفاده نماید. به منظور کسب اطلاع بیشتر از جزئیات این سامانه، مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت شناسه یکتا فعالان اقتصادی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه دریافت شناسه یکتا فعالان اقتصادی پاسخ دهند.