دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / مدیر مالی

مدیر مالی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

هدف از مدیریت مالی، تامین سلامت، امنیت و پیشرفت مالی یک مجموعه بوده و مدیر مالی شرکت، فردی است که از برخی ویژگی و مهارت های لازم، نظیر دانش فنی و توان تجزیه و تحلیل بالا، برخوردار می باشد و با انجام وظایفی چون تجزیه و تحلیل مسائل مالی و تنظیم گزارش، به مدیران، در هدایت صحیح سرمایه، کمک می نماید.

 

هر شرکت تجاری و غیر تجاری و هر سازمان دولتی و خصوصی ای، دارای ارکان و سلسله مراتب مخصوص به خود بوده تا بتواند مجموعه را به بهترین شکل ممکن، در راستای اهدافی که شرکت، مجموعه یا سازمان، بر محور و مدار آن، تشکیل شده است، هدایت کند. مدیر مالی، از جمله ارکان و نقش هایی است که تاثیری مهم و موثر در پیشبرد اهداف مجموعه ها و سازمان ها، به ویژه مجموعه هایی که اقدام به فعالیت اقتصادی می نمایند و هدف اصلی آن ها، کسب سود است، دارد.

 

از این رو، این ضرورت ایجاب گردیده که هر کسب و کار و فعالیتی، اقدام به استخدام مدیر مالی حرفه ای نماید که این امر، یعنی استخدام مدیر مالی ماهر، زمانی میسر بوده که شخص بداند مدیر مالی کیست، چه وظایفی داشته و ویژگی و مهارت های لازمی که باید در مقام استخدام او مد نظر باشد، چه هستند.

 

لذا در مقاله حاضر، به این پرسش که مدیر مالی کیست، پاسخ داده شده، مسائلی چون، ویژگی و مهارت های لازم، همچنین شرح وظایف فرد فعال در این سمت، بررسی و اهداف مدیریت مالی، ذکر گردیده است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند ادامه مقاله را دنبال کنند.

مدیر مالی کیست؟

برای پاسخ به این پرسش که مدیر مالی کیست؟ باید تعریفی از مدیریت مالی داشت. مدیریت مالی، به طور خلاصه، به معنای علم مدیریت امن و صحیح سرمایه یک شخص یا یک شرکت دولتی و غیر دولتی برای کسب سود بیشتر است. در واقع، علم برنامه‌ریزی، ارائه راهکارهای تامین بودجه و نحوه صحیح تخصیص سرمایه به مسائل مختلف، همچنین، هدایت و کنترل فعالیت‌ های مالی شرکت، سازمان و...، بر اساس سرمایه آن ها، مدیریت مالی نام دارد.

 

 تمامی اشخاص حقیقی مشغول به یک کسب و کار، سازمان ها و موسسات دولتی، نیمه دولتی و خصوصی، شرکت های تجاری و غیر تجاری، باید به منابع مالی خود، هزینه ها، نحوه تخصیص سرمایه به مسائل مختلف، برنامه ریزی اختصاص بودجه و مسائلی از این دست، اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند کسب و کار و مجموعه خود را به بهترین نحو، در راستای رشد و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی، هدایت کنند.

 

به تمامی موارد فوق الذکر در پاراگراف بالا، در یک عبارت خلاصه، مدیریت مالی گفته می شود و تنها شخصی قادر به انجام این امر، خواهد بود که در این خصوص، دانش فنی و تخصصی داشته، از ویژگی و مهارت های لازم برخوردار بوده و بتواند شرح وظایف مربوط به این حوزه را به نحو احسن انجام دهد؛ به چنین شخصی، مدیر مالی می گویند. 

 

مدیر مالی، تامین کننده سلامت، امنیت و پیشرفت مالی یک مجموعه و یا کسب و کار شخصی بوده، دارای تخصص لازم و کافی، جهت تصمیم گیری در خصوص نحوه استفاده بهینه از دارایی‌ های مالی بالقوه و بالفعل یک شخص یا سرمایه یک شرکت است و می تواند در راستای افزایش بهره‌ وری و سرمایه‌ گذاری، راهبرد و برنامه، ارائه دهد. 

ویژگی ها و مهارت های مدیر مالی حرفه ای

ویژگی ها و مهارت های مدیر مالی حرفه ای، از مهم ترین مواردی است که مسئول منابع انسانی هر مجموعه یا کارفرمای حقیقی و حقوقی، باید از آن ها آگاه باشند تا بتوانند یک مدیر مالی مناسب و کارآمد را استخدام کرده و گامی موثر در جهت رشد و پیشرفت مالی، سازمان، شرکت یا کسب و کار شخصی خود بردارند. ویژگی و مهارت های لازم مدیر مالی حرفه ای عبارتند از:

 

داشتن چشم انداز جهانی، دانش فنی و تسلط به مبانی و مفاهیم اقتصاد خرد و کلان

روحیه مدیریتی و رهبری

 ریشه یابی مشکلات و توان حل مساله 

تسلط به اصول سرمایه گذاری، دانش ریاضیات، دانش های آماری و داشتن قدرت تجزیه و تحلیل

فن بیان قوی و مهارت برقراری ارتباط و مذاکره

توان ایده پردازی و ایجاد استراتژی مالی 

آشنایی با فرآیندهای برنامه ریزی برای تخصیص بودجه

توان استفاده از نرم افزارهای آماری و مالی و تسلط به دانش و تکنولوژی روز برای تهیه گزارش ها به صورت سیستمی و در قالب فایل هایی نظیر اکسل و... در ادامه مقاله، در خصوص شرح وظایف مدیر مالی، توضیحاتی ارائه خواهد شد.

شرح وظایف مدیر مالی

همانطور که اطلاع از ویژگی و مهارت های مدیر مالی، به استخدام فرد مناسب برای پیشبرد اهداف مجموعه، شرکت، سازمان و کسب و کار شخصی کمک می نماید، اطلاع از شرح وظایف مدیر مالی شرکت نیز در راستای نظارت بر روند انجام امور مالی مجموعه یا کسب و کار شخصی، برای مدیران شرکت ها، صاحب کار و هر فردی که بر کار مدیر مالی، نظارت دارد، ضروری است. لذا در این تیتر از مقاله، شرح وظایف مدیر مالی شرکت یا سایر مجموعه ها و کسب و کارها، ذکر می گردد که عبارتند از:

 

آنالیز گردش مالی مجموعه

تجزیه و تحلیل و آنالیز داده های مالی

برآورد نیاز سرمایه و پیش بینی درآمد و هزینه های آینده

نظارت بر قرارداد و عقود مالی منعقده و تحلیل آن ها 

تلاش برای اجرا و عملی سازی سیاست های مندرج در قراردادهای مالی مجموعه که با سایر اشخاصی حقیقی و حقوقی، اعم از شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی و...منعقد گردیده اند.

امن کردن سیستم مدیریت مالی مجموعه 

تعیین منابع مالی

تخصیص و سرمایه گذاری منابع مالی

مدیریت نقدینگی

ارائه راهبرد تخصیص بودجه و انجام فرآیندهای برنامه ریزی آن

 

در راستای انجام وظایف فوق الذکر، مدیر مالی، اقدام به تهیه مواردی نظیر صورتحساب‌ های مالی و گزارش فعالیت‌ های تجاری نموده و در قالب یک فایل نوشتاری و نموداری، پیش بینی‌ های مالی خود را به مدیران مجموعه و سرمایه گذاران، ارائه می دهد؛

 

همچنین، جهت اطمینان از رعایت قوانین و اصول مالی، بر تمامی مسائل مالی سازمان، همچنین عملکرد کارمندانی که حوزه کاری آن ها در ارتباط با مدیریت مالی است، نظارت کرده، گزارش‌های مالی شرکت را مرور می نماید و پس از تجزیه و تحلیل و پیدا کردن موقعیت های توسعه مالی، راهکارهایی را در راستای کاهش هزینه‌ ارائه داده و به مدیریت مجموعه، برای تصمیم گیری های مالی صحیح و آینده ساز، کمک می نماید.

 

اهداف مدیریت مالی

پس از توضیح در این باره که مدیر مالی کیست، مدیریت مالی چیست، شرح وظایف مدیر مالی شرکت چه بوده و چه ویژگی و مهارت هایی، لازمه یک مدیر مالی خوب بودن است، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، اهداف مدیریت مالی مورد بررسی قرار گرفته تا ضرورت استخدام یک مدیر مالی حرفه ای، محرز گردد. اهداف مدیریت مالی عبارتند از:

 

ایمنی در سرمایه گذاری

بهره‌برداری صحیح و سودمند از منابع مالی؛

کنترل جریان نقدینگی و اتخاذ بهترین استراتژی ها برای سرمایه گذاری؛

 تخصیص صحیح و درست بودجه به امور و دارایی‌ های مختلف؛

تحصیل سود کافی؛

تقسیم صحیح سود؛

برقراری تعادلی سالم میان بدهی ها و سرمایه ها.

 

با نظر به اهداف مدیریت مالی، روشن می گردد که چرا استخدام یک مدیر مالی خوب و حرفه ای، بسیار مهم بوده و چرا اشخاص حقیقی و حقوقی، ملزم هستند که جهت رشد کسب و کار و سازمان خود، همچنین جهت هدایت درست سرمایه، این سمت کلیدی مهم را در نظر گرفته و به آن، هزینه و وقت کافی، اختصاص دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی و مهارت های مدیر مالی و شرح وظایف او در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ویژگی و مهارت های مدیر مالی و شرح وظایف او پاسخ دهند.