دینا / عقود و قراردادها / اجاره / قرارداد اجاره کوتاه مدت

قرارداد اجاره کوتاه مدت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

قرارداد اجاره کوتاه مدت که تنظیم آن، به صورت شفاهی و کتبی، میسر بوده و از مهم ترین شرایط و قوانین انعقاد آن، اهلیت داشتن طرفین عقد می باشد، قراردادی است که به موجب آن، مستاجر، برای مدت تعیین شده در قرارداد، مالک منافع عین مستاجره شده و موجر، مالک اجاره بهایی می شود که مستاجر، در قبال مالکیت منافع عین مستاجره، می پردازد.

 

 

قرارداد اجاره، از رایج ترین عقود معیین، برای ایجاد آثار حقوقی ای چون انتقال مالکیت منافع مورد اجاره برای مدتی مشخص و عمدتا طولانی به مستاجر می باشد و به جهت کاربرد فرآوان آن، قانون گذار، انواع و اقسام مختلفی برای این عقد، پیش بینی کرده است.

 

یکی از انواع قرارداد اجاره بر حسب مدت زمان انعقاد عقد اجاره، قرارداد اجاره کوتاه مدت است که قوانین و نحوه انعقاد مخصوص به خود را دارد و تنها در صورتی منشا اثر حقوقی و قانونی خواهد بود که این قوانین و تشریفات، به درستی، رعایت گردند و همین امر، ضرورت اطلاع از قواعد این نوع از انواع عقد اجاره را برای متقاضیان آن، ضروری می سازد.

 

لذا در مقاله حاضر، چیستی قرارداد اجاره کوتاه مدت، قوانین این قرارداد برای اجاره خانه مبله، شرایط و مدارک لازم برای انعقاد و نحوه تنظیم قرارداد این عقد، بررسی شده و فایل دانلود pdf نمونه متن قرارداد اجاره کوتاه مدت به طور کلی، در خصوص منزل مبله و در خصوص اجاره باغ ویلا، ارائه گردیده است.

قرارداد اجاره کوتاه مدت چیست؟

امروزه، اجاره دادن سوئیت و خانه های مبله یا باغ ویلا و حتی زمین های کشاورزی، برای مدت های کوتاه، اعم از یک ساعت تا یک روز و یک هفته و چندین ماه، بسیار رایج شده و همین امر، سبب طرح این پرسش می گردد که قرارداد اجاره کوتاه مدت چیست؟

 

برای پاسخ به پرسش مطروحه باید، تعریف عقد اجاره را از منظر قانون مدنی، مورد بررسی قرار داد. ماده 466 و 467 این قانون، به ترتیب، مقرر می دارند: "اجاره، عقدی است که به موجب آن، مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد ‌اجاره را عین مستاجره گویند." "مورد اجاره، ممکن است اشیاء یا حیوان یا انسان باشد."

 

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که قرارداد اجاره کوتاه مدت چیست؟ باید گفت، در شرایطی که دو نفر، اقدام به انعقاد عقد اجاره، در خصوص اموال منقول یا غیر منقول، اشیا یا حیوان، برای مدتی عرفا کوتاه (نظیر یک ساعت، یک روز، دو روز و...) کرده و به موجب عقد رخ داده، مستاجر در طول مدت قرارداد، مالک منافع عین مستاجره گردد و موجر، مالک اجاره بهای پرداختی در خصوص عین مستاجره، قرارداد اجاره کوتاه مدت، تحقق یافته است.

قوانین قرارداد اجاره کوتاه مدت و خانه مبله

قوانین قرارداد اجاره کوتاه مدت و خانه مبله،​ موردی است که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در توضیح قوانین قرارداد اجاره کوتاه مدت و خانه مبله​ باید گفت، قوانین چنین عقدی، تفاوتی با سایر عقود اجاره نداشته و به همین علت، برای ذکر این قوانین، باید قانون مدنی را بررسی کرد. بر اساس قانون مدنی، قوانین قرارداد اجاره کوتاه مدت و خانه مبله به شرح زیر است:

 

هم اجاره دهنده و هم اجاره کننده، از نظر قانونی، دارای اهلیت (عقل، رشد و بلوغ) باشند؛

هم اجاره دهنده و هم اجاره کننده، از حق تصرف قانونی برخوردار بوده و به موجب آن حق، اقدام به اجاره دادن خانه یا پرداخت مال الاجاره کنند؛

اجاره دهنده، برای اجاره خانه های مبله و گردشگری برای مدتی کوتاه، مجوز های لازمه را اخذ نموده باشد و بتواند مورد اجاره را در موعد مقرر، با شرایط و ویژگی های مندرج در قرارداد، تحویل اجاره کننده دهد و مستاجر نیز در موعد مقرر، مورد اجاره را مانند روز اول و در موعد مورد توافق، تحویل موجر دهد.

 

نکته مهم اینکه، بر اساس ممنوعیت های صنفی و مقررات اتحادیه املاک، در صورت عدم کسب مجوز، اجاره خانه مبله و سوئیت یا باغ ویلا به صورت کوتاه مدت، صرفا برای مدت 5 ماه و بیشتر امکان پذیر بوده و فرد اجاره کننده و اعضای خانواده او، باید احراز هویت شوند. اجاره دادن خانه کمتر از زمان ذکر شده تخلف محسوب می شود.

شرایط و مدارک قرارداد اجاره کوتاه مدت

شرایط و مدارک قرارداد اجاره کوتاه مدت، پرسش اغلب کسانی است که قصد دارند به موجب این عقد از عقود معیین، اثر حقوقی ایجاد کرده و به واسطه آن، مستاجر برای مدت مقرر در قرارداد اجاره، مالک منافع ملک و موجر، مالک مال الاجاره پرداختی شود. لذا در این تیتر، شرایط و مدارک قرارداد اجاره کوتاه مدت، بررسی می گردد که عبارتند از:

 

همانطور که در تیتر قبل ذکر شد، از مهم ترین قوانین و شرایط انعقاد قرارداد اجاره کوتاه مدت، از این قرار است که مدت اجاره و میزان اجاره بها، به طور دقیق، مشخص گردد؛ طرفین عقد، از حق تصرف قانونی در مال الاجاره و موضوع اجاره برخوردار باشند؛ طرفین عقد، از اهلیت قانونی لازم که رشد و بلوغ و عقل است، برخوردار باشند؛

 

طرفین عقد، با میل و رضای قلبی و قصد ایجاد عقد اجاره، اقدام به انعقاد عقد اجاره کوتاه مدت کرده و ایجاب و قبول خود را اعلام دارند؛ طرفین عقد، موضوع عقد را به طور دقیق، تصریح و مشخص کنند و هدف آن ها از انعقاد عقد، نامشروع و غیر قانونی، نباشد چرا که درج جهت نامشروع در قرارداد، سبب بطلان آن، خواهد شد.

 

از جمله مدارک لازم برای انعقاد قرارداد اجاره کوتاه مدت، مدارک و اسناد مربوط به مورد اجاره؛ مجوز های لازم از سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و اتحادیه و صنف املاک، هتل ها و... در صورت اجاره ملک، برای مدت کمتر از 5 ماه یا به صورت روزانه و ساعتی؛ مدارک هویتی طرفین عقد یا نمایندگان قانونی آن ها همچنین، مدارک مثبت سمت، در شرایطی که وکیل، وصی، قیم یا نماینده قانونی موجر یا مستاجر، اقدام به انعقاد قرارداد عقد اجاره به نیابت از آن ها می کند، می باشد. 

 

نحوه تنظیم قرارداد اجاره کوتاه مدت

نحوه تنظیم قرارداد اجاره کوتاه مدت، هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی، میسر می باشد. در صورتی که طرفین قرارداد اجاره کوتاه مدت بخواهند، اقدام به انعقاد قرارداد کتبی نمایند، هم می توانند این امر را به صورت دست نویس یا در فرم های از پیش آماده بنگاه ها برای اجاره، انجام داده (در این شرایط، سند تنظیمی، عادی خواهد بود) و هم می توانند به دفترخانه، مراجعه کنند (در این شرایط، سند تنظیمی، رسمی خواهد بود).

 

در تنظیم قرارداد اجاره کوتاه مدت به صورت کتبی، اعم از اینکه تنظیم، به موجب سند عادی باشد یا کتبی، حسب مورد، طرفین عقد، بنگاه دار یا دفتردار دفترخانه، باید مشخصات دقیق موجر و مستاجر، اطلاعات پستی و تماس را در متن قرارداد و در قسمت مربوط به مشخصات بنویسند؛

 

مورد اجاره را به صورت دقیق، با کلیه امکانات آن، توصیف کرده و مبلغ اجاره و نحوه پرداخت آن، همچنین، مدت اجاره و تاریخ شروع و پایان قرارداد را مورد تصریح قرار دهند؛ در نهایت و پس از مطالعه متن قرارداد، طرفین عقد یا نماینده قانونی آن ها، باید ذیل قرارداد اجاره کوتاه مدت را امضا کرده و انگشت بزنند. در شرایطی که قرارداد کتبی، به صورت دست نویس است، افراد می توانند از نمونه متن​ های موجود در اینترنت یا تیترهای آخر مقاله دینا، کمک بگیرند.

 

در انعقاد قرارداد شفاهی اجاره کوتاه مدت نیز تمام موارد مذکور در دو پاراگراف قبل، باید مشخص و روشن شود و طرفین عقد اجاره، با میل و رضای قلبی، ایجاب و قبول خود را بر انشا و ایجاد عقد اجاره کوتاه مدت، اعلام کنند. با توجه به سختی اثبات تحقق قرارداد های شفاهی، توصیه می گردد افراد، از انعقاد قرارداد به این شیوه، پرهیز کرده یا حداقل در حضور دو شاهد، عقد را منعقد نمایند.

 

دانلود نمونه قرارداد اجاره کوتاه مدت

با توجه به تاثیر کمک گرفتن از نمونه متن های قرارداد اجاره کوتاه مدت در تنظیم صحیح آن، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، فایل دانلود pdf نمونه متن قرارداد اجاره کوتاه مدت، ارائه شده تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز، با دانلود آن، برحسب موضوع خود، تغییرات اندکی در قرارداد داده و متن مورد نظر خویش را تنظیم کنند. علاقمندان به دانلود نمونه قرارداد اجاره کوتاه مدت می توانند از طریق کلیک بر روی دکمه دانلود در باکس زیر، نسبت به این امر، اقدام نمایند.

 

فایل دانلود pdf متن نمونه قرارداد اجاره کوتاه مدت
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 123KB
  • منبع: دینا

 

انعقاد قرارداد اجاره خانه، به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت، مستلزم اطلاع از نکات حقوقی این امر است و در این راستا، مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک بیشتر بخوانید، به خوانندگان محترم، توصیه می گردد. در ادامه، فایل دانلود pdf نمونه متن قرارداد اجاره کوتاه مدت منزل مبله، ارائه خواهد شد.

 

دانلود نمونه قرارداد اجاره منزل مبله

امروزه، افرادی که برای مدتی کوتاه، قصد سفر به شهر دیگری جز محل سکونت خود را دارند، ترجیح می دهند، اقدام به اجاره منزل مبله و دارای وسایل زندگی، آن هم به صورت کوتاه مدت نموده و از رفتن به هتل خودداری کنند. از آنجا که اجاره منزل مبله نیز نیازمند تظیم قرارداد اجاره است، در زیر، فایل دانلود نمونه قرارداد اجاره منزل مبله، به صورت pdf، ارائه شده تا علاقمندان، در صورت نیاز، فایل pdf را دانلود و از آن، استفاده کنند.

 

فایل دانلود pdf نمونه متن قرارداد اجاره منزل مبله
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 123 KB
  • منبع: دینا

 

با توجه به اینکه دولت، به تازگی امکان منعقد کردن قردادهای اجاره دارای کد رهگیری را به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه به بنگاه پیش بینی کرده، مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک حتما بخوانید، به علاقمندان کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، توصیه و پیشنهاد می گردد.

 

دانلود نمونه قرارداد اجاره باغ ویلا

امروزه، اجاره باغ ویلا، برای برگزاری مراسمات و جشن ها، بسیار رواج داشته و از آنجا که اجاره این گونه ویلاها، عموما برای مدتی کوتاه است، افراد باید، اقدام به انعقاد قرارداد اجاره کوتاه مدت باغ ویلا نمایند. لذا در باکس زیر، فایل دانلود نمونه قرارداد اجاره باغ ویلا، به صورت pdf، ارائه شده تا علاقمندان، در صورت نیاز، نمونه متن را دانلود و در تنظیم قرارداد کوتاه مدت خود، از آن، الگو برداری کنند.

 

فایل دانلود pdf نمونه متن قرارداد اجاره باغ ویلا
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 124 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و نحوه تنظیم متن قرارداد اجاره کوتاه مدت در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قوانین و نحوه تنظیم متن قرارداد اجاره کوتاه مدت پاسخ دهند.