دینا / خانواده / طلاق / نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در یک نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه مواردی نظیر اطلاعات خواهان و خوانده، محل اقامت طرفین، موضوع خواسته و ... باید درج شود. پرداخت نفقه و جرم ترک انفاق آن چنان اهمیتی دارد که بر طبق ماده 1129 قانون مدنی در صورت تمکن زوج و عدم پرداخت نفقه زوجه، زن می تواند اقدام به درخواست طلاق نموده و متارکه نماید.

 

بر اساس قانون مدنی، مرد موظف شده است که نفقه همسر خود را در عقد دائم بپردازد. پرداخت نفقه تا آنجا اهمیت داشته که قانونگذار اقدام به وضع قوانین و مقررات مربوط به آن نموده است، اما متاسفانه گاهی اوقات زوج به دلایل مختلف قادر به پرداخت نفقه زوجه نمی باشد.

 

قرار دادن این تکلیف بر عهده شوهر در عقد دائم سبب شده است تا ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه نیز در قانون پیش بینی شود. از جمله ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه آن است که زن می تواند به علت عدم پرداخت نفقه، به دادگاه خانواده مراجعه نموده و تقاضای طلاق کند.

 

به همین مناسبت در این مقاله به بررسی نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه، نمونه رای طلاق به دلیل ترک انفاق و دادگاه صالح طلاق به علت عدم پرداخت نفقه خواهیم پرداخت. مطالعه این مقاله به علاقه مندان آشنایی با طلاق به علت عدم پرداخت نفقه توصیه می گردد. 

نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

پرداخت نکردن نفقه آنچنان اهمیتی دارد که قانونگذار، پرداخت نکردن آن را علی رغم تمکن مالی زوج جرم انگاری نموده و برای آن مجازات تعیین کرده است، علاوه بر بحث مجازات کیفری، زوجه می تواند اقدام به طرح دعوی حقوقی برای مطالبه نفقه خود بنماید. یکی دیگر از مهم ترین اثار نپرداختن نفقه ثبوت حق طلاق برای زوجه است یعنی زوجه می تواند به استناد نپرداختن نفقه زن توسط زوج درخواست طلاق بدهد. در ادامه نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه ارائه شده است.

 

 

ریاست محترم دادگاه خانواده ؛

 

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند :

اینجانب به موجب عقدنامه شماره ..............… مورخ ….................. دفترخانه شماره … شهرستان …............... با خوانده عقد ازدواج دائم منعقد کرده ام که حاصل این ازدواج در مدت …................ فرزند پسر/ دختر / بدون فرزند می باشد. خوانده به مدت بیش از شش ماه از تاریخ …...... از پرداخت نفقه خودداری می کنند و به موجب دادنامه شماره .............…. مورخ …............... نیز به عدم پرداخت نفقه محکوم شده اند که تاکنون هیچ اقدامی در جهت پرداخت انجام نداده اند . لذا با تقدیم این دادخواست و به استناد ماده ۱129 و تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی صدور حکم مبنی بر اجرای صیغه طلاق به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب را استدعا دارم.

 

این موضوع به صراحت در ماده 1129 قانون مدنی آمده است: «در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌ نماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه

 

نمونه رای طلاق به دلیل ترک انفاق

در خصوص طلاق به علت ترک انفاق باید گفت زوجه ای می تواند درخواست طلاق بدهد که تمکین عام و خاص کرده باشد و در اصطلاح حقوقی ناشزه نباشد. ناشزه به زوجه ای گفته می شود که بدون علت موجه قانونی از انجام وظایف زناشویی خودداری کرده و از همسر خود تمکین نمی کند. به زن ناشزه ای که حکم نشوز او از دادگاه صالح صادر شده باشد نفقه تعلق نمی گیرد. بنا براین در صورتی زوجه می تواند درخواست طلاق را به علت عدم پرداخت نفقه را مطرح کند که مستحق دریافت نفقه باشد. در ادامه نمونه رای طلاق به دلیل ترک انفاق ارائه شده است.

 

نمونه رای طلاق به دلیل ترک انفاق
  • نویسنده: دادگاه تجدید نظر استان تهران
  • حجم: 332 KB
  • منبع: آرای قضایی

 

آرا صادره از دادگاه های بدوی برای افراد مقیم ایران ظرف 20 روز و برای افراد مقیم خارج از کشور ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان می باشند، بنابراین پس از صدور هر رای در صورتی که هر یک از طرفین دعوا نسبت به کل موضوع رای و یا بخشی از آن اعتراض داشته باشد می تواند ظرف مهلت مزبور درخواست تجدید نظر خواهی خود را اعلام نماید.

 

دادگاه صالح طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

به موجب ماده 4 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391، دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه زوجه را دارد. بنابراین، کلیه دعاوی حقوقی مربوط به نفقه زن و عدم پرداخت نفقه زن را مورد بررسی قرار می دهد. لذا در صورتی که دادخواست مطالبه نفقه به دادگاهی غیر از دادگاه خانواده ارائه شود، آن دادگاه با صدور قرار امتناع از رسیدگی، پرونده را به دادگاه خانواده ارجاع خواهد داد؛ چرا که دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به طلاق به علت عدم پرداخت نفقه، دادگاه خانواده است. 

 

صلاحیت دادگاه ها برای رسیدگی به پرونده های قضایی در یک دسته بندی به دو گروه صلاحیت ذاتی و محلی طبقه بندی می شود. صلاحیت ذاتی، صلاحیتی است که نشانگر اقتدار و شایستگی دادگاه بر حسب موضوع پرونده به آن پرونده رسیدگی می کند برای مثال دادگاه خانواده، صلاحیت رسیدگی به دعوی عدم پرداخت نفقه را دارد و نمی شود این دعوا را در دادگاه عمومی مطرح نمود.

 

مورد بعدی صلاحیت محلی دادگاه است؛ صلاحیت محلی دادگاه به اعتبار محل استقرار دادگاه تعیین می شود. صلاحیت محلی دادگاه برای رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه با دادگاه محل اقامت زوج می باشد؛ چرا که بر اساس ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به این دعوا در صلاحیت دادگاه محل اقامت خوانده است و در پرونده مطالبه نفقه نیز خوانده دعوا زوج است بنابراین دادگاه خانواده مستقر در محل اقامت زوج صلاحیت رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه را دارد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه​ به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه​ پاسخ دهند .