دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / قانون حمایت از خانواده چیست

قانون حمایت از خانواده چیست



   

مقالات مرتبط



ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به توضیح قانون حمایت خانواده پرداخته و موضوعات قانون حمایت خانواده را مورد بررسی قرار بدهیم .

 

خانواده یکی از محبوب ترین نهادهای اجتماعی نزد خداوند متعال است . به همین دلیل ، در دین مبین اسلام ، قواعدی در خصوص بنیان خانواده وضع شده است که همگی در جهت استحکام آن و جلوگیری از بروز مشکلاتی در این حوزه می باشند . نظر به اهمیت این حوزه ، قانونگذار نیز با تصویب یک قانون تحت عنوان قانون حمایت خانواده سعی نموده است تا با جمع آوری مقرراتی در حوزه خانواده ، به آن سامان بخشیده و این نهاد را تحت حمایت خود قرار بدهد . در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به توضیح قانون حمایت خانواده پرداخته و موضوعات قانون حمایت خانواده را مورد بررسی قرار بدهیم .

قانون حمایت خانواده

با مراجعه به دادگاه ها مانند دادگاه خانواده ولنجک متوجه حجم زیاد پرونده هایی می شویم که در خصوص مسائل مختلف خانوادگی اعم از ازدواج ، طلاق ، نفقه ، مهریه ، حضانت فرزندان ، ملاقات با فرزندان و غیره می شویم . این امر نشانگر اهمیت موضوعات خانوادگی است که لزوم تدوین قواعدی در این حوزه را آشکار می کند . به همین دلیل ، قانونگذار مسائل مختلفی که معمولا بنیان خانواده را با چالش مواجه می سازد در مجموعه ای واحد تحت عنوان " قانون حمایت خانواده " جمع آوری کرده است . این قانون در طی سال های اخیر چند مرتبه مورد بازنگری هم قرار گرفته است تا به اقتضای زمان ، حمایت بهتری از مشمولان آن به عمل آورد . گفتنی است که تا همین چند سال پیش ، دادگاهی تحت عنوان دادگاه خانواده وجود نداشت و دعاوی خانواده در همان دادگاه عمومی مورد رسیدگی واقع می شد . اما حجم زیاد پرونده های مربوط به دعاوی خانواده ، قانونگذار را ناچار به تاسیس شعبی از دادگاه تحت عنوان دادگاه خانواده نمود که بر اساس قانون حمایت از خانواده ، صرفا صلاحیت بررسی دعاوی خانواده را دارد . 

موضوعات قانون حمایت خانواده

در حال حاضر ، قانون حمایت خانواده مصوب 1391 در کشور مورد اجرا قرار می گیرد . همانگونه که گفتیم ، موضوع قانون حمایت خانواده ، خانواده به عنوان مهمترین واحد اجتماعی است . شاید به لحاظ عرفی مصادیقی از مهمترین دعاوی خانواده همچون طلاق ، مهریه ، نفقه ، حضانت فرزندان و جهیزیه را بدانیم . در این قسمت سعی داریم تا به بررسی مهمترین موضوعات قانون حمایت خانواده بپردازیم . 
بر اساس فصل اول این قانون ، دادگاهی تحت عنوان دادگاه خانواده تاسیس می شود که صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی را دارد . از جمله مهمترین موضوعاتی که در صلاحیت دادگاه خانواده است و در قانون حمایت خانواده نسبت به آنها تعیین تکلیف شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد :
نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن : به عنوان مثال دعوای استرداد هدایای نامزدی ؛
نکاح دائم ، موقت و اذن در نکاح ؛
شروط ضمن عقد نکاح ؛
ازدواج مجدد ؛
جهیزیه و مسائل مربوط به آن ؛ مانند استرداد جهیزیه ؛
مهریه زن اعم از مهریه عندالاستطاعه و مهریه عندالمطالبه ؛
نفقه زن و همچنین اجرت المثل ایام زوجیت ؛
تمکین ، عدم تمکین یا نشوز ؛
طلاق ، رجوع از طلاق ، فسخ نکاح ، بذل مدت عقد موقت و انقضای مدت صیغه ؛
حضانت کودکان و ملاقات با فرزندان ؛
دعاوی مربوط به نَسَب ؛ مانند رابطه پدر و فرزندی ؛
دعاوی مربوط به رشد ، محجوران ؛
ولایت قهری پدر و جد پدری ، قیمومت ، وصایت ؛
نفقه اقارب مانند نفقه فرزندان ؛
امور مربوط به غایب مفقودالاثر ؛
سرپرستی کودکان بی سرپرست ؛
اهدای جنین ؛
تغییر جنسیت .
در راستای موضوعات فوق ، قانون حمایت از خانواده به تشریح مسائل مربوط به آیین رسیدگی ، نحوه ابلاغ به طرفین ، محل اقامه دعوا پرداخته است . 


در فصل دوم این قانون ، مراکز مشاوره خانوادگی جهت تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق پیش بینی شده است  .

 

در فصل سوم این قانون ، ثبت ازدواج دائم ، فسخ نکاح ، طلاق  ، رجوع از طلاق و بطلان نکاح الزامی شده است . همچنین ، موارد الزامی ثبت ازدواج موقت نیز مورد بررسی قرار گرفته اند .

 

در فصل چهارم این قانون ،  انواع طلاق پیش بینی شده است . در مواردی هم دریافت گواهی عدم امکان سازش پیش بینی شده است .


در فصل پنجم این قانون ،  برای حضانت و نگهداری از کودکان و نفقه آنان قواعدی تدوین شده است . از جمله در خصوص ملاقات با فرزندان .


در فصل ششم این قانون ، حقوق و مستمری زوجه دائم متوفی و فرزندان و سایر وراث قانونی وی مواردی مطرح شده است . 


در فصل هفتم این قانون نیز مقررات کیفری در خصوص تخلف از این قانون به تصویب رسیده است ؛ از جمله ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج دائم ، ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه به زن و ممانعت از ملاقات با فرزند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قانون حمایت خانواده چیست به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون حمایت خانواده چیست​ پاسخ دهند .