دینا / کیفری / ضرب و جرح / رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی و مجازات آن

رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی و مجازات آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی، توسط افسر راهنمایی و رانندگی و سپس دادگاه کیفری دو انجام می شود. مجازات تصادفات با تلفات بدنی، حسب مورد حبس یا جزای نقدی می باشد. مجازات حبس در اینگونه جرایم، بر اساس نوع جراحت از یک ماه تا یک سال بوده و تخلفات راننده، مانند مستی یا سرعت زیاد، این مجازات را به بیش از دو سوم، افزایش می دهد.

 

امروزه، شمار زیادی از تلفات بدنی، در اثر تصادفات رانندگی می باشد. تصادفات رانندگی می توانند، خسارات مالی و جانی منجر به فوت یا جرح بسیاری را به دنبال داشته باشند. در همین راستا، قوانین مجازات و بیمه ای بسیاری، در جهت رسیدگی به تصادفات رانندگی و خسارات حاصل از آن، ایجاد شده اند.

از آنجا که تصادفات رانندگی، نحوه رسیدگی مخصوص به خود را داشته و در برخی شرایط، مجازات ها، تشدید می گردد، برای افرادی که دچار تصادفات رانندگی می شوند، این سوال مطرح می شود که نحوه رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی و مجازات تصادفات با تلفات بدنی، چگونه می باشد. لذا، لازم است تا به این مساله و جزئیات آن، پرداخته شود.

در همین راستا، در این مقاله، ابتدا نحوه رسیدگی به تصادف منجر به جرح را بررسی نموده و در ادامه، مجازات این جرم، مدت زمان رسیدگی به  پرونده آن و مجازات زندان را در مورد جرایم مربوط به تصادف، توضیح می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه مقاله، با ما همراه باشید.

نحوه رسیدگی به تصادفات رانندگی منجر به جرح

در مورد نحوه رسیدگی به تصادف منجر به جرح، باید بدانیم، هنگام وقوع اینگونه تصادفات، افسر راهنمایی رانندگی، در صحنه تصادف، حاضر شده و اقدام به کشیدن کروکی نموده و از نحوه وقوع تصادف، گزارش تهیه می نماید. در همین هنگام، اقدامات لازم برای انتقال مصدومان به بیمارستان نیز صورت می گیرد. لازم به ذکر است، پس از تنظیم کروکی توسط افسر راهنمایی رانندگی، می توان برای استعلام تصادفات رانندگی به صورت آنلاین اقدام نمود.

سپس افسر پرونده، دستور توقیف خودرو را خواهد داد. پس از این فرایند، طرفین به دادسرای عمومی و انقلاب رفته و مراحل لازم را برای ترخیص خودرو، مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت خسارت، طی می نمایند. بعد از تشکیل پرونده در داسرا و ارائه مدارک لازم و صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده به دادگاه کیفری 2، فرستاده خواهد شد تا دادگاه، درباره پرونده، حکم صادر نماید. 

 

مجازات تصادف رانندگی منجر به جرح

مجازات تصادفات با تلفات بدنی، در مواد 715 تا 718 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، بیان شده است. طبق این مواد، هر گاه بی‌ احتیاطی، بی‌ مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده، موجب صدمه بدنی شود، مرتکب به حبس از یک تا پنج ماه و پرداخت دیه تصادف در صورت‌ مطالبه مصدوم، محکوم می‌ شود.

اما درصورتی که صدمات بدنی، نقصان و ضعف دائم یکی از منافع اعضا یا اعضای بدن‌ یا از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم را در پی داشته باشد، بدون آن که عضو مذکور، از کار بیفتد یا موجب وضع حمل زود هنگام زن گردد، مرتکب در دادسرا به‌ حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه مصدوم، محکوم خواهد شد.

همچنین در صورتی که صدمات، موجب بیماری جسمانی یا مغزی غیر قابل علاج شود و یا اسقاط یکی از حواس پنج گانه یا از کار افتادگی یکی از اعضای بدن یا تغییر شکل صورت یا اعضای بدن یا سقط جنین را در پی داشته باشد، مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم، محکوم می‌ شود.

اما در صورتی که در مواد فوق، راننده، هنگام وقوع جرم، مست بوده، پروانه نداشته، با سرعت بالا حرکت نموده، خودرو را با وجود نقص و عیب مکانیکی به کار انداخته یا در محل‌ های عبور پیاده رو‌، مراعات لازم ننموده و یا در محل‌ های ممنوع، رانندگی نموده، به بیش از دو سوم حداکثر‌ مجازات مذکور موارد بالا محکوم خواهد شد. همچنین، دادگاه می‌ تواند، علاوه بر مجازات فوق، مرتکب را به مدت یک تا پنج سال، از حق رانندگی یا تصدی‌ وسایل موتوری محروم نماید.

مدت زمان رسیدگی به پرونده تصادف منجر به جرح

در بخش های قبل، نحوه رسیدگی به تصادف منجر به جرح و مجازات تصادف رانندگی منجر به جرح را بررسی نمودیم. همانطور که گفته شد، میزان مجازات راننده متخلف بر اساس نوع جراحت وارده و تخلفات راننده خودرو، متفاوت خواهد بود.

همانطور که در بخش رسیدگی به تصادفات رانندگی منجر به جرح، بیان نمودیم، پرونده پس از رسیدگی توسط افسر پرونده به دادسرای عمومی رفته و در دادگاه کیفری دو، مورد رسیدگی، قرار می گیرد. در صورتی که طرفین دعوا به حکم صادره در داگاه بدوی، اعتراضی داشته باشند، پرونده به دادگاه تجدید نظر رفته و در این مرجع نیز مورد رسیدگی، قرار می گیرد. با توجه به مراحل گفته شده، مدت زمان رسیدگی به پرونده تصادف منجر به جرح، حداقل یک سال، خواهد برد.

 

آیا تصادف منجر به جرح زندان دارد؟

در مورد رسیدگی به تصادف منجر به جرح و مجازات آن، باید دانست، مجازات های حبس مقرر در قانون مجازات اسلامی، بر اساس بند 1 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، با صلاحدید قاضی، می تواند، به جزای نقدی، تبدیل گردد. بنابر قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس در تصادفات منجر به جرح، به شرح زیر می باشد:

مجازات حبس از یک تا پنج ماه، در صورتی که بی‌ احتیاطی، بی‌ مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده، موجب صدمه بدنی شود.

مجازات حبس از دو ماه تا شش ماه، در صورتی که صدمات بدنی، نقصان و ضعف دائم یکی از منافع اعضا یا اعضای بدن‌ یا از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم را در پی داشته باشد، بدون آن که عضو مذکور، از کار بیفتد یا موجب وضع حمل زود هنگام زن گردد.

مجازات حبس  از دو ماه تا یک سال، در صورتی که صدمات، موجب بیماری جسمانی یا مغزی غیر قابل علاج شود و یا اسقاط یکی از حواس پنج گانه یا از کار افتادگی یکی از اعضای بدن یا تغییر شکل صورت یا اعضای بدن یا سقط جنین را در پی داشته باشد.

بیش از دو سوم مجازات های حبس در قسمت های قبل، در صورتی که، راننده هنگام وقوع جرم، مست بوده، پروانه نداشته، با سرعت بالا حرکت نموده، خودرو را با وجود نقص و عیب مکانیکی به کار انداخته یا در محل‌ های عبور پیاده رو‌، مراعات لازم نکرده و یا در محل‌ های ممنوع، رانندگی نموده باشد.

 

حکم تصادف غیر عمد منجر به جرح

در بخش های قبل، نحوه رسیدگی به تصادفات رانندگی منجر به جرح، مجازات تصادف رانندگی منجر به جرح و مدت زمان رسیدگی به پرونده تصادف منجر به جرح را بررسی نمودیم. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که حکم تصادف غیر عمد منجر به جرح چیست. در این بخش، به بررسی این موضوع، خواهیم پرداخت.

بر اساس ماده 16 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث «در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌ گر وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق تامین خسارت های بدنی، حسب مورد، موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله، حداقل پنجاه درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده، پرداخت نموده و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.»

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاور حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی و مجازات آن ​پاسخ دهند .