دینا / آیین دادرسی / ادله اثبات دعوی / ارکان قرار کارشناسی رسمی دادگستری

ارکان قرار کارشناسی رسمی دادگستری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی ارکان قرار کارشناسی از جمله موضوع قرار کارشناسی ، تعداد و مشخصات کارشناس ، مدت اظهارنظر کارشناس و دستمزد کارشناس خواهیم پرداخت .

 

هرگاه دادگاه تشخیص دهد که موضوع دارای جنبه های فنی و تخصصی بوده و بنابراین ، باید به کارشناس واگذار شود ، این موضوع را در صورت جلسه دادگاه نوشته و قرار کارشناسی صادر می کند . این قرار در برگ های مخصوص صورت جلسه نوشته می شود و پاکنویس نمی گردد . خود قرار هم مانند سایر قرارهای اعدادی یا مقدماتی به طرفین دعوا ابلاغ نمی شود و مستقلا هم قابل شکایت نیست . به همین مناسبت ، قصد داریم در این مقاله به بررسی ارکان قرار کارشناسی از جمله موضوع قرار کارشناسی ، تعداد و مشخصات کارشناس ، مدت اظهارنظر کارشناس و دستمزد کارشناس بپردازیم .

موضوع قرار کارشناسی

همه مراحل تشخیص و احراز مسائل موضوعی دعوا به جز مسائل فنی مربوط به پرونده به عهده دادرس است . دادگاه باید تمام مسائلی را که به کارشناس ارجاع می کند ، به گونه ای مشخص و روشن در قرار کارشناسی تعیین کند تا کارشناس در چارچوب آن ها کارشناسی و اظهارنظر نماید . اما موضوع قرار کارشناسی باید اموری باشد که جنبه فنی و تخصصی محض داشته باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه قرار کارشناسی چیست و رجوع به کارشناس کلیک کنید .

تعداد و مشخصات کارشناس

بر اساس ماده 258 قانون آیین دادرسی مدنی ، " دادگاه باید کارشناس مورد وثوق را از بین کسانی که دارای صلاحیت در رشته مربوط به موضوع است ، انتخاب نماید و در صورت تعدد آنها به قید قرعه انتخاب می شوند . در صورت لزوم تعدد کارشناسان ، عده منتخبین باید فرد باشد تا در صورت اختلاف نظر ، نظر اکثریت ملاک عمل قرار گیرد " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انتخاب کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید .

مدت اظهارنظر کارشناس

مهلت اظهارنظری که برای کارشناس تعیین می شود باید به گونه ای باشد که هم کارشناس فرصت کافی برای اظهارنظر داشته باشد و هم اینکه رسیدگی به پرونده با وفقه مواجه نشود .  کارشناس باید در مهلتی که مقرر می شود ، نظر خود را کتبا به دادگاه اعلام نماید ، در غیر این صورت ممکن است ضمانت اجراهایی بر وی اعمال شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهلت اظهارنظر کارشناس کلیک کنید .

 

دستمزد و حق الزحمه کارشناس

بر اساس ماده 264 قانون آیین دادرسی مدنی ، " دادگاه حق الزحمه کارشناس را با رعایت کمیت و کیفیت و ارزش کار تعیین می کند . هرگاه بعد از اظهارنظر کارشناس معلوم گردد که حق الزحمه تعیین شده متناسب نبوده است ، مقدار آن را به طور قطعی تعیین و دستور وصول آن را می دهد " . بعلاوه اینکه بر اساس ماده 259 از این قانون ، " پرداخت دستمزد کارشناس به عهده متقاضی است " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دستمزد کارشناسی رسمی دادگستری و اینکه پرداخت هزینه کارشناسی به عهده کیست کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارکان قرار کارشناسی به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ارکان قرار کارشناسی پاسخ دهند .