دینا / خانواده / طلاق / طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

یکی از موارد طلاق بر اساس قانون مدنی ، طلاق از طرف زن می باشد که صرفا با ارائه دلایلی خاص توسط زن برای رسیدگی امکان پذیر خواهد بود . در واقع بر اساس قانون این مرد است که اختیار طلاق دادن همسر خود را دارد و زن برای اینکه بتواند از همسر خود جدا شود باید دلایل موجه و منطقی به دادگاه ارائه کند که یکی از دلایل زن برای گرفتن حق طلاق ، استناد به عسر و حرج می باشد . عسر و حرج یا سختی شدید و غیر متعارفی که زن را در طول زندگی مشترک دچار آسیب می کند به زن این اجازه را می دهد تا با مراجعه به دادگاه دادخواست طلاق بر مبنای عسر و حرج را نماید و در صورتی که دادگاه عسر و حرج زن را موجه تشخیص داد ، حکم به طلاق زوجه بر اساس عسر و حرج صادر خواهد کرد . به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه بپردازیم . بنابراین پس از بررسی معنای عسر و حرج ، به بررسی  طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه و موارد طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه خواهیم پرداخت .

معنای عسر و حرج زوجه

علاوه بر پیش بینی شروط ضمن عقد نکاح ، یکی از مهم ترین روش هایی که با استناد به آن زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست طلاق بدهد ، عسر و حرج زوجه در زندگی مشترک می باشد . به طور کلی عسر و حرج در مفهوم سختی ، مضیقه و دشواری آمده است و از آن جهت که به لحاظ شرعی و عقلی و منطقی ادامه زندگی در چنین شرایطی به نفع زن نیست ، قانونگذار عسر و حرج زن را مبنایی برای طلاق قرار داده است و در ماده 1130 همین قانون مفهوم عسر و حرج زوجه برای طلاق را مورد اشاره قرار داده است که بر اساس آن : " در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد ، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند . چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود ، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد ، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌ شود " . برای آشنایی بیشتر با عسر و حرج زوجه در عقد نکاح کلیک کنید .

طلاق به دلیل عسر و حرج زن

همانگونه که در قسمت قبل ذکر شد ، عسر و حرج زوجه در عقد نکاح می تواند یکی از موارد طلاق به درخواست زوجه باشد . به همین دلیل در این قسمت به بررسی طلاق به دلیل عسر و حرج زن خواهیم پرداخت :

اولا ؛ عسر و حرج زن در ازدواج زمانی محقق می شود که ادامه رابطه زوجیت برای زن دشوار بوده و مشقت و دشواری غیر متعارفی را برای زوجه ایجاد کند .

ثانیا ؛ در صورتی که زن دچار وضعیت عسر و حرج شود می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواست طلاق بر اساس عسر و حرج بدهد . در صورت نداشتن سند ازدواج برای طلاق می توان به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه کرده و رونوشت آن را دریافت نمود .

ثالثا ؛ در صورتی که قاضی دادگاه عسر و حرج و به مشقت افتادن زن در طول زندگی مشترک را احراز کند ، می تواند حکم طلاق بر مبنای عسر و حرج زن را صادر کند تا بتواند با طی تشریفات طلاق ، از همسرش جدا شود .

رابعا ؛ در طلاق بر اساس عسر و حرج زن نیازی نیست که حتما مرد راضی به طلاق دادن زن باشد و در صورتی که مرد از طلاق دادن همسر خود امتناع نماید ؛ زوجه با حکمی که قاضی دادگاه صادر می کند طلاق داده می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق عسر و حرجی و شرایط آن کلیک کنید .

موارد طلاق بر مبنای عسر و حرج زن

در تبصره ماده 1130 قانون مدنی برخی از مهم ترین مواردی که عسر و حرج زن تلقی می شوند و دادگاه با استناد به آنها می تواند حکم طلاق زوجه با عسر و حرج را صادر نماید مورد اشاره قرار گرفته است ؛ با این حال این موارد حصری نیستند . به این معنا که هر علت و دلیل دیگری که زن را با سختی غیر متعارف در زندگی زناشویی مواجه کند می تواند علت و دلیل طلاق زن بر مبنای عسر و حرج محسوب شود . به عنوان مثال طلاق به علت عقیم بودن مرد یکی از نمونه های طلاق به دلیل عسر و حرج زن محسوب می شود .

1 - ترک زندگی خانوادگی توسط زوج ؛ حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه ‌متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه  .

2 - اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به ‌اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی‌ که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است . در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک ، مجددا به مصرف‌ موارد مذکور روی آورد ، بنا به درخواست زوجه ، طلاق انجام خواهد شد . و امکان سلب حضانت از پدر به دلیل اعتیاد نیز وجود خواهد داشت .

3 - محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر .

4 - ضرب و شتم یا هرگونه سوء‌ رفتار مستمر زوج که عرفا باتوجه به وضعیت زوجه ‌قابل تحمل نباشد . کتک زدن زن علاوه بر اینکه ممکن است پیامدهای کیفری برای مرد به همراه داشته باشد ، یکی از موارد شایعی است که به زن اختیار طلاق به دلیل عسر و حرج را خواهد داد و امکان شکایت از مرد در دادسرا نیز وجود خواهد داشت .

5 - ابتلای زوج به بیماری ‌های صعب ‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب ‌العلاج ‌دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید . توضیح بیشتر در خصوص موارد طلاق زن بر اساس عسر و حرج را را به مقاله مصادیق عسر و حرج در قوانین موکول می کنیم .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق بر مبنای عسر و حرج زوجه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق بر مبنای عسر و حرج زوجه پاسخ دهند .