دینا / خانواده / طلاق / اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

 در این مقاله به توضیح اجرت المثل زن و شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت خواهیم پرداخت .

 

به محض اینکه عقد ازدواج میان زن و مردی بسته شد ، آنها متعهد به ایفای تکالیفی در برابر یکدیگر هستند . از جمله اینکه زن مکلف به تمکین عام و تمکین خاص در برابر شوهرش است . همچنین ، از آن جهت که به لحاظ عرفی و اجتماعی زن در منزل شوهر سکونت می کند ، کارهایی را نیز در طول زندگی مشترک در منزل شوهرش انجام می دهد ؛ حال آنکه به لحاظ قانونی مکلف به انجام دادن آنها نبوده است . مانند آشپزی ، نظافت و غیره . به همین دلیل ، قانونگذار امکان دریافت اجرت المثل ایام زوجیت برای زن را  پیش بینی کرده است . به همین دلیل ، در این مقاله به توضیح اجرت المثل زن و شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت خواهیم پرداخت .

اجرت المثل زن چیست

از جمله دعاوی مهمی که به موجب طلاق در دادگاه خانواده مطرح می شود آن است که زن اجرت یا بهای اعمالی که در طول زندگی مشترک در منزل شوهرش انجام داده است را مطالبه نماید که به آن اجرت المثل ایام زوجیت یا اجرت المثل زندگی مشترک گفته می شود . البته این حق ، در برابر تکالیفی است که زن در قبال شوهرش بر عهده دارد که از جمله آن می توان به تمکین زن در برابر شوهرش اشاره کرد .

به طور کلی قانونگذار در ماده 336 قانون مدنی ، دریافت اجرت کارهایی که انجام شده و شرایط دریافت اجرت المثل را بیان کرده است . به موجب این ماده ، " هر کس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی کند که عرفا برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتا مهیای آن عمل باشد ، عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود ؛ مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است " . این قاعده کلی ، در خصوص زندگی زناشویی زن و مرد نیز صدق می کند و قانونگذار دریافت اجرت المثل زن از شوهر خود را نیز در شرایطی پیش بینی کرده است .

همچنین ، قانون حمایت خانواده نیز در ماده 29 در ارتباط با حقوق مالی زن بعد از طلاق ، تعیین اجرت المثل ایام زوجیت را بر اساس تبصره ماده 336 قانون مدنی پیش بینی کرده است که بر اساس آن ، " چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا بر عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت المثل باشد ، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود ، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید " . بر این اساس ، حق دریافت اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر نیز وجود دارد .

شرایط دریافت اجرت المثل

در تبصره ماده 336 قانون مدنی ، شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت بیان شده است . به موجب این ماده ، از جمله شرایط دریافت اجرت المثل ، آن است که زن باید کارهایی که شرعا جز وظایف زن نبوده است را به دستور همسرش انجام داده باشد و قصد انجام دادن رایگان این کارها را نداشته باشد و این امر در دادگاه ثابت شود . در این شرایط است که دادگاه حکم به پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت زن می دهد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایر شرایط دریافت اجرت المثل زن و محاسبه اجرت المثل زن کلیک کنید .

 

تدوین لایحه اجرت المثل ایام زوجیت با اصل بر عدم تبرع در معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری

مطابق اعلام مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، لایحه اجرت المثل ایام زوجیت در معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تدین گردیده و برای بررسی نهایی و تصویب به هیات دولت ارجاع شده است. نکته قابل توجه در لایحه مذکور آن است که در این لایحه بر خلاف تبصره الحاقی ماده 336 قانون مدنی، اصل بر عدم تبرع زوجه در انجام کارهای ایام زوجیت بوده و این شوهر است که باید تبرعی بودن انجام کارها را از سوی زن اثبات نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اجرت المثل ایام زوجیت به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند .