دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / جرم فحاشی و مجازات آن

جرم فحاشی و مجازات آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مجازات فحاشی، شامل موارد قذف و توهین می باشد و مجازات آن در مواردی که مشمول قذف باشد، حد قذف بوده و در غیر موارد قذف، نسبت به اشخاص عادی، جزای نقدی درجه 6 و مواردی که نسبت به مقاماتی همچون رهبری، سران قوا، نمایندگان مجلس باشد، مجازات سنگین تری خواهد داشت. نحوه شکایت از این جرم نیز مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی می باشد.

 

مهمترین اصلی که در هر جامعه، به آن پرداخته می شود این است که افراد بتوانند، به راحتی و با حفظ احترام و حدود، کنار یکدیگر، زندگی کرده و کسی به شخصیت و حقوق معنوی آنها، صدمه نزند. با این وجود، همیشه، اشخاصی هستند که با بی توجهی به اصول اخلاقی، اقداماتی می کنند که نیازمند برخورد جدی و قانونی می باشد.

یکی از موارد اخلال در امنیت و آسایش روانی اشخاص در جامعه، فحاشی می باشد که قانون گذار، آن را جرم، تلقی نموده و برای آن، مجازات تعیین کرده است. از آنجا که جرم فحاشی، حسب مورد می تواند، حد یا تعذیر را در پی داشته باشد، برای آشنایی با حقوق خود و جلوگیری از احقاق آن، لازم است، با قوانین مربوط به فحاشی و مقابله قانونی با مرتکبین، آشنا شد.

در همین راستا، در این مقاله، قصد داریم، جرم فحاشی و مجازات آن را بررسی نموده و پس از پاسخ به این سوال که جرم فحاشی چیست، حکم مجازات جرم فحاشی، نحوه شکایت از آن و نحوه رسیدگی به این جرم را بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

جرم فحاشی چیست

فحاشی، در معنای عیامیانه به معنای دشنام، بد دهنی و بدگویی به کار رفته است. در پاسخ به این سوال که حکم جرم فحاشی چیست، باید بدانیم که، به طور کلی می توان، جرم فحاشی را به دو نوع قذف و غیر قذف تقسیم نمود. این جرم، در شرایطی محقق می شود که کسی در مورد دیگری، الفاظ رکیک و زشت به کار ببرد و باعث بی احترامی به فرد شود.

مواردی که فحاشی، جرم قذف نامیده می شود را قانون گذار در ماده 245 قانون مجازات اسلامی، اینگونه تعریف می کند: « قذف، عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر، هرچند مرده باشد.» این جرم، می تواند از طریق لفظ و نوشتن، حتی به شکل الکترونیکی محقق شود و فحاشی ناموسی از مصادیق آن می باشد.

مواردی که فحاشی نسبت به دیگری، غیر جرم قذف را در بر گیرد نیز در قانون، جرم نگاری شده است و در ماده 608 و 609 قانون مجازات اسلامی، برای آن، مجازات تعیین شده است. این مورد نیز شامل توهین و استفاده از حرف های رکیک می باشد که عرفا به خفیف شدن و کسر شان مجنی علیه، منتهی گردد. 

 

مجازات جرم فحاشی

در بخش قبل، معنای جرم فحاشی و انواع آن را بررسی نمودیم. همانطور که گفته شد، جرم فحاشی می تواند، شامل جرم قذف و غیر قذف باشد. سوالی که در این بخش مطرح می شود، آن است که مجازات فحاشی و حکم جرم فحاشی چیست؟ لذا، در این بخش، جرم فحاشی و مجازات آن را بیان خواهیم نمود.

مجازات فحاشی در قالب توهین ساده: قانون گذار، حکم قانونی ماده 608 قانون مجازات اسلامی را در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، اینگونه کاهش داده داده است: «توهین به افراد، از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، دارای مجازات جزای نقدی درجه شش خواهد بود.» که این مقدار در ماده 19 قانون مجازات اسلامی، بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال، تعیین شده است.

مجازات توهین به زنان و کودکان: قانون گذار در ماده 619 قانون مجازات اسلامی، در راستای احترام به حقوق زنان و کودکان، توهین به زن و کودکان در مکان ها و معابر عمومی را جرم انگاری کرده است. مرتکب این جرم می تواند از دو تا شش ماه حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شود.

مجازات فحاشی به مقامات: علاوه بر ماده 608 قانون مجازات، ماده 609 نیز مجازات جرایم توهین و فحاشی نسبت به مقاماتی، همچون روسای سه قوه، معاون رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان، اعضای شورای نگهبان، قضات، اعضای دیوان محاسبات، کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری‌ ها را سه تا شش ماه حبس و یا تا (74) ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی، تعیین نموده است.

ماده 514 قانون مجازات اسلامی نیز در مورد مجازات اهانت به رهبری، اینگونه بیان می دارد: «هر کس به حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان‌ا… علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء، اهانت نماید، به حبس‌ از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

جرم قذف: چنانچه فحاشی، در قالب قذف انجام گیرد، بر اساس ماده 250 و 251 قانون مجازات اسلامی، حد قذف، هشتاد ضربه شلاق بوده و در صورتی موجب حد می شود که قذف شونده، هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد، در غیر این صورت، قذف کننده، به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش، محکوم خواهد شد.

 

نحوه شکایت از جرم فحاشی

در بخش های قبل، بیان نمودیم که جرم فحاشی چیست و چه مواردی را در بر می گیرد. سپس، پاسخ به این سوال که مجازات فحاشی و حکم جرم فحاشی چیست را بررسی نمودیم. سوالی که در این بخش مطرح می شود آن است که نحوه شکایت از جرم فحاشی، چگونه است. در این بخش به بررسی این مورد، خواهیم پرداخت.

برای شکایت از جرم فحاشی، شاکی می بایست، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و  پس از ثبت نام در سامانه ثنا، شکواییه خود را به همراه ادله اثبات جرم ثبت نماید. پس از طرح شکایت و ارائه شواهد و مدارک لازم، شکواییه به دادسرا، ارجاع می شود.

 

 

نحوه رسیدگی به جرم فحاشی

در بخش های قبل، پس از معرفی جرم فحاشی، و پاسخ به سوال مجازات فحاشی و حکم جرم فحاشی چیست، نحوه شکایت از آن را بررسی نمودیم. همانطور که گفته شد، شکایت از این جرم با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، انجام می پذیرد. سوال بعدی، آن است که نحوه رسیدگی به این جرم، چگونه است و چه فرایندی را طی می کند. در این بخش، به بررسی نحوه رسیدگی به جرم فحاشی خواهیم پرداخت که به شرح زیر می باشد.

بعد از ثبت شکایت فحاشی و ارسال پرونده به شعبه دادسرای عمومی، دادسرا با بررسی محتویات پرونده، چنانچه نظر بر وقوع جرم فحاشی داشته باشد، قرار جلب به دادرسی صادر کرده و پرونده، پس از تایید دادستان و صدور کیفرخواست، برای دادگاه ارسال می شود. 

سپس دادگاه کیفری دو، وقت رسیدگی را تعیین نموده و از طریق سامانه ثنا، به طرفین ابلاغ می نماید. قاضی پرونده به دلایل شاکی و مشتکی عنه، رسیدگی نموده و چنانچه نظر بر ارتکاب جرم توسط متهم داشته باشد، حکم بر محکومیت، صادر می نماید. حکم مذکور ظرف 20 روز، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان بوده و رای دادگاه تجدیدنظر، قطعی می باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم فحاشی و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم فحاشی و مجازات آن پاسخ دهند.