دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / حدود اختیارات ولی قهری در قانون مدنی

حدود اختیارات ولی قهری در قانون مدنی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله قصد داریم به بررسی حدود اختیارات ولی قهری در قانون مدنی بپردازیم . 

 

بر اساس قانون مدنی ، ولایت قهری یعنی سلطه و اختیاری که بر اساس قانون به اولیای قهری یعنی پدر و جد پدری داده شده تا بتوانند امور مالی و غیر مالی محجوران تحت ولایت خود را به عهده گرفته و به خوبی انجام دهند ؛ لذا به خاطر اعتماد زیادی که در فقه و قانون به مصلحت اندیشی ولی قهری وجود دارد ، اختیارات نسبتا زیادی نیز به ولی قهری داده شده است . در این مقاله قصد داریم به بررسی حدود اختیارات ولی قهری در قانون مدنی بپردازیم . به همین دلیل ، نخست به بررسی کلیاتی راجع به وظایف ولی قهری پرداخته و سپس اختیارات ولی قهری را بررسی می کنیم .

وظایف ولی قهری

درباره وظایف و اختیارات ولی قهری ماده 1183 قانون مدنی حایز اهمیت است . بر اساس این ماده ، در کلیه امور مربوط به اموال و حقوق مالی مولی علیه ، ولی قهری نماینده قانونی او می باشد . به همین دلیل ، ولی قهری نماینده قانونی محجور تحت ولایت است . هرچند در این ماده صرفا اداره امور مالی محجور مطرح شده است ، اما اداره امور شخصی و به تعبیر دیگر مواظبت از شخص تحت ولایت نیز به عهده ولی قهری خواهد بود . بنابراین ، وظیفه ولی قهری ، اداره امور شخصی و مالی مولی علیه در حدود قانون و عرف و با رعایت مصلحت محجور خواهد بود . برای آشنایی با وظایف ولی قهری در قانون مدنی ، عزل ولی قهری و انعزال ولی قهری کلیک کنید .

اختیارات ولی قهری

بر اساس فقه و قانون مدنی ، اختیارات گسترده ای برای اداره امور محجوران به ولی قهری داده شده است ؛ در حالی که اختیارات وصی ، تابع وصیت نامه تنظیمی است و ممکن است از طرف موصی محدود شده باشد . اختیارات قیم نیز به موجب قانون محدود شده است و انجام اعمال حقوقی مهم به وسیله قیم منوط به اجازه دادستان است . اما اختیارات ولی قهری در فقه و قانون مدنی محدود نشده است و این امر مبتنی بر اعتمادی است که به ولی قهری ( پدر و جد پدری ) وجود دارد . از همین رو ، ولی قهری می تواند به تنهایی در اداره امور مولی علیه ( کودک تحت سرپرستی ) تصمیم گیری کند و در هیچ مورد به اجازه دادستان نیازی ندارد . او می تواند اموال غیر منقول مولی علیه را بفروشد ، رهن بگذارد ، معامله کند ، وام بگیرد و غیره . تنها چیزی که اختیارات ولی قهری را محدود می کند ، غبطه و مصلحت محجور است . ولی قهری باید در اعمال خود مصلحت مولی علیه را رعایت کند و نمی تواند عملی بر خلاف مصلحت وی انجام دهد . مثلا نمی تواند مال او را به کمتر از قیمت عادلانه بفروشد یا برای او بدون وجود ضرورت وام و قرض بگیرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اجرت ولی قهری چقدر است کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حدود اختیارات ولی قهری در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حدود اختیارات ولی قهری پاسخ دهند .