دینا / آیین دادرسی / ادله اثبات دعوی / انکار و تردید نسبت به اسناد عادی

انکار و تردید نسبت به اسناد عادی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی معنای انکار سند عادی و مفهوم تردید نسبت به سند عادی می پردازیم .

 

یکی از معتبر ترین دلایلی که می توان به کمک آن یک دعوا را اثبات نمود ، سند است که دادگاه ها نیز با استناد به آن ، آراء مهمی صادر می کنند . بر اساس قانون ، انواع سند عبارتند از سند عادی و سند رسمی که با یکدیگر متفاوت هستند . گاهی شخص خواهان در دادگاه علیه دیگری سند عادی ارائه می نماید که خوانده برای دفاع از خود در مقابل این سند عادی باید طبق قانون آیین دادرسی مدنی انکار و تردید نموده و یا ادعای جعل کند . بنابراین ، انکار و تردید نوعی دفاع شکلی در مقابل سند عادی هستند که به لحاظ کثرت کاربرد ،  آشنایی با آن ها بسیار مهم و ضروری است . به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که انکار و تردید نسبت به سند عادی به چه معناست . لذا نخست به بررسی معنای انکار سند عادی پرداخته و سپس مفهوم تردید نسبت به سند عادی را مورد بررسی قرار می دهیم .

انکار سند عادی یعنی چه

در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که انکار سند به چه معناست و انکار سند در قانون  چگونه است . برای پاسخ به این سوالات ، ماده 216 قانون آیین دادرسی مدنی حایز اهمیت است که ذیلا به توضیح آن می پردازیم .

به طور کلی ، یکی از مهم ترین ادله اثبات دعوا در حقوق ، سند می باشد که به دو نوع سند عادی و سند رسمی است ؛ لذا هر یک از اصحاب دعوا می توانند به عنوان دلیل ادعای خود در دادگاه به سندی عادی استناد نماید که منتسب به طرف مقابل است ؛ این طرف نیز می تواند نسبت به اصالت آن سند سکوت نموده ، اصالت آن سند را پذیرفته و یا اینکه به اصالت آن تعرض نماید . تعرض به اصالت چنین سندی می تواند در چارچوب " انکار " باشد . سکوت در برابر سند نیز در رویه قضایی به پذیرش یا شناخت ضمنی اصالت سند تعبیر می شود . در حقیقت کسی که علیه او سندی غیر رسمی یا سندی عادی ارائه و ابراز می شود ، می تواند خط یا مهر یا امضا و یا اثر انگشت منتسب به خود را انکار نماید و احکام منکر بر او مترتب خواهد شد .

بنابراین ، انکار سند عادی عبارت است از انکار ، اعلام ردّ تعلق خط ، مهر ، امضاء و یا اثر انگشت سند عادی یا غیر رسمی به شخص که توسط خود منتسب الیه مطرح می شود و با استفاده از اصطلاح " انکار " ، اظهار می شود . مانند اینکه به استناد چکی علیه صادر کننده چک اقامه دعوای مطالبه وجه چک شده باشد . در این صورت ، اگر خوانده امضا شدن سند توسط خود را نپذیرد ، می تواند نسبت به آن ادعای انکار نماید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ادعای جعل نسبت به سند کلیک کنید .

تردید نسبت به سند عادی یعنی چه

در قسمت قبل به بررسی انکار سند عادی پرداخته شد ، اما دفاع شکلی در برابر سند عادی به شبوه دیگری نیز امکان پذیر است . به این صورت که سند غیر رسمی یا عادی که علیه هر یک از طرفین دعوا مورد استناد قرار گرفته است ، می تواند منتسب به شخص دیگری باشد . در این صورت ، شخصی که سند علیه او مورد استناد قرار گرفته است و اصالت آن سند را نمی پذیرد و به هر علت مایل به ادعای جعل نمی باشد ، می تواند نسبت به آن سند اظهار تردید نماید . بنابراین ، در پاسخ به این سوال که تردید نسبت به سند عادی چیست ، باید گفت :

تردید در واقع عبارت است از نپذیرفتن تعلق خط ، امضا ، مهر و یا اثر انگشت سند غیر رسمی به منتسب الیه توسط شخص دیگر و با به کار گیری و استفاده از اصطلاح تردید اظهار می شود . به کار گیری اصطلاح تردید در این خصوص به این سبب است که تعرض کننده علی القاعده نمی تواند با اطمینان ، تعلق سند را به منتسب الیه رد نماید و در نتیجه نسبت به آن اظهار تردید می نماید . مانند اینکه شخصی به استناد یک سند غیر رسمی که منتسب به متوفایی است ، علیه وراث او اقامه دعوا کرده و وجه آن را مطالبه می نماید . در این صورت ، اگر خوانده ( ورثه متوفی ) نخواهند اصالت سند را بپذیرند ، باید نسبت به آن سند اظهار تردید نمایند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شباهت های انکار و تردید و تفاوت های انکار و تردید و همچنین مهلت انکار و تردید سند کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انکار و تردید سند عادی چیست به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون انکار و تردید سند عادی چیست​​​ پاسخ دهند .