دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / قرارداد کار دوره آزمایشی

قرارداد کار دوره آزمایشی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی قرارداد کار دوره آزمایشی و مدت آن می پردازیم .

 

یکی از عوامل ضروری که حین تنظیم انواع قراردادهای کار ذکر می گردد ، مدت انجام کار می باشد که با توجه به آن ، انواع قرارداد کار اعم از دائم ، موقت و معین قابل تشخیص هستند . با این حال ، گاهی انجام کار به نوعی است که کارفرما تصمیم می گیرد تا پیش از انعقاد قرارداد کار دائم ، یک دوره آزمایشی برای کار در نظر بگیرد که در آن دوره توانایی ها و مهارت های نیروی مورد نظر را مورد سنجش قرار دهد و از سوی دیگر ، رضایتمندی از شرایط کار در کارگاه ایجاب می کند که کارگر بدون سپردن تعهد ویژه ، در مدت معقولی به صورت آزمایشی به کار مشغول گردد که در این حالت ، انعقاد قرارداد کار دوره آزمایشی مد نظر قرار می گیرد . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیح این مطلب بپردازیم که قرارداد کار دوره آزمایشی چیست و سپس شرایط مربوط به آن ، اعم از مدت قرارداد کار دوره آزمایشی و انحلال قرارداد کار در دوره آزمایشی را مورد بررسی قرار دهیم .

قرارداد کار در دوره آزمایشی

دوره کارآموزی به هر یک از طرفین قرارداد کار این امکان را می دهد که نسبت به قرارداد منعقد شده ، به ارزیابی و بررسی پرداخته و از این طریق ، امکان انعقاد قرارداد به صورت دائم را ارزیابی کنند . با استفاده از قرارداد کار در دوره آزمایشی ، کارفرما این امکان را می یابد که نسبت به شایستگی و مهارت های کارگر اطمینان یابد و کارگر نسبت به کار مورد نظر و مناسب بودن شرایط کار ، اطمینان خاطر پیدا کند . قرارداد کار دوره آزمایشی میان کارگر و کارفرما در قانون کار مورد پیش بینی قرار گرفته است . در این ارتباط ، ماده 11 قانون کار چنین مقرر داشته است : " طرفین می توانند با توافق یکدیگر ، مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند " . برای دریافت جزییات کامل مربوط به قرارداد کار دائم کلیک کنید .

مدت قرارداد کار دوره آزمایشی

 بر اساس تبصره ماده 11 قانون کار ، طول مدت قرارداد کار در دوره آزمایشی مورد بررسی قرار گرفته است . به موجب متن مذکور ، " مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود . حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا ، سه ماه می باشد " . بنابراین ، در خصوص مدت قرارداد دوره آزمایشی کار می توان گفت :

 

اولا ، مدت قرارداد آزمایشی باید ضمن قرارداد کار میان کارگر و کارفرما مشخص و معلوم شده باشد که اصولا این امر با توافق طرفین رابطه کار یعنی کارگر و کارفرما امکان پذیر است ؛

ثانیا ، مدت قرارداد کار در دوره آزمایشی برای کارهای ساده که نیاز به تخصص ویژه ای ندارند ، حداکثر باید یک ماه باشد و برای قراردادهایی که بر اساس سطح تخصص و مهارت کارگر منعقد شده اند ، حداکثر به مدت سه ماه خواهد بود . برای آشنایی با جزییات مربوط به مدت قرارداد کار کلیک کنید .

انحلال قرارداد کار در دوره آزمایشی

از جمله موضوعات مهمی که در ارتباط با قراردادهای کار در دوران آزمایشی وجود دارد ، نحوه انحلال و خاتمه قرارداد کار می باشد . به عبارت دیگر ، پاسخ به این سوال ضروری است که انحلال قرارداد کار در دوره آزمایشی به چه صورتی امکان پذیر است ؟ آیا کارگر می تواند به قرارداد دوره آزمایشی خاتمه دهد ؟ در چه شرایطی کارفرما می تواند به قرارداد کار آزمایشی پایان داده و رابطه کار را قطع نماید ؟

برای پاسخ به این سوالات ، ماده 11 قانون کار حائز اهمیت است . بر اساس این ماده ، " ... در خلال این دوره ، هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد ، رابطه کار را قطع نماید . در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد ، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید ، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود .

بنابراین ، فسخ قرارداد کار در دوران آزمایشی نیز امکان پذیر می باشد و هر یک از طرفین رابطه کار ( اعم از کارگر و کارفرما ) می توانند هر زمان که بخواهند نسبت به انحلال و خاتمه قرارداد دوران آزمایشی کار اقدام کند و نیازی هم به پرداخت خسارت به طرف مقابل وجود نخواهد داشت . البته در این خصوص تفاوت هایی میان انحلال قرارداد دوره آزمایشی از طرف کارگر و کارفرما وجود دارد که به شرح زیر است :

 

الف ) اگر کارگر قرارداد کار در دوران آزمایشی را قطع کند ، فقط استحقاق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود ؛

ب ) در صورتی که کارفرما قرارداد کار دوران آزمایشی با کارگر را قطع کند ، بایستی حقوق و مزایای تمام دوران آزمایشی را به کارگر بپردازد ؛ فارغ از اینکه کارگر به چه مدت در آن کارگاه کار کرده باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرارداد کار دوره آزمایشی و مدت آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قرارداد کار دوره آزمایشی و مدت آن​ پاسخ دهند .