دینا / خانواده / طلاق / آثار طلاق رجعی

آثار طلاق رجعی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله آثار طلاق رجعی اعم از نفقه زن در طلاق رجعی و ارث در طلاق رجعی را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

طلاق رجعی با این که زن و شوهر را از هم جدا می کند ؛ اما این پایان کار نیست . به این معنا که پس از طلاق ، زن بایستی عده طلاق نگه دارد و در طول این مدت نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند . مطابق قانون مدنی طلاق رجعی سبب بوجود آمدن آثاری می شود ؛ چرا که مطلقه رجعیه در حکم همسر مرد است و به همین دلیل در ایام عده نیز برخی از آثار ازدواج سابق کماکان باقی است . از جمله اینکه در طول این مدت زن حق نفقه دارد و اگر یکی از زوجین در عده طلاق رجعی فوت کند ، دیگری از او ارث می برد . به همین دلیل در این مقاله آثار طلاق رجعی اعم از نفقه زن در طلاق رجعی و ارث در طلاق رجعی را مورد بررسی قرار می دهیم .

آثار طلاق رجعی

یکی از انواع طلاق ، طلاق رجعی است . طلاق رجعی در ماده 1148 قانون مدنی تعریف شده است . بر اساس این ماده : " در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع وجود دارد " . بدین ترتیب مرد می تواند در مدتی که بعنوان عده طلاق در نظر گرفته شده است از این طلاق پشیمان شود و دوباره به زندگی مشترک با همسرش برگردد ؛ بدون اینکه این امر نیازمند عقد جداگانه ای باشد . همین که مرد قصد این امر را داشته باشد که به زندگی با همسرش ادامه بدهد ، می تواند این کار را انجام بدهد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق رجعی و شرایط وقوع آن کلیک کنید . 

رجعی بودن طلاق سبب بوجود آمدن آثاری در مدت عده می شود ؛ چرا که زن کماکان در حکم زوجه مرد است . لذا مطابق آنچه که در فقه گفته شده است ، زن می تواند در منزل شوهر سکونت کند ، حق برخورداری از نفقه داشته و در صورت فوت شوهرش ، از وی ارث می برد

نفقه زن در طلاق رجعی

بر اساس ماده 1109 قانون مدنی " نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر است ، مگر این که طلاق در حال نشوز واقع شده باشد ؛ لیکن اگر عده از جهت فسخ نکاح یا طلاق بائن باشد ، زن حق نفقه ندارد ، مگر در صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تا زمان وضع حمل نفقه خواهد داشت " . به عبارت دیگر در دوران طلاق رجعی با اینکه طلاق واقع شده است زن در حکم زوجه است و می تواند از شوهر خود نفقه دریافت کند . مگر اینکه بدلیل ناشزه بودن زن ، شوهرش وی را طلاق داده باشد که در این صورت حق نفقه نخواهد داشت
واضح است که پس از اتمام مدت عده زن دیگر از حق نفقه برخوردار نیست . همچنین ، در صورتی که طلاق بائن باشد .

ارث زن در طلاق رجعی

بر اساس ماده 943 قانون مدنی " اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند ، هر یک از آن ها که قبل از انقضای عده بمیرد دیگری از او ارث می برد ، لیکن اگر فوت یکی از آنها بعد از انقضای عده بوده و یا طلاق بائن باشد ، از یکدیگر ارث نمی برند " . 
بنابراین ماده در صورتی که مرد زن را طلاق بدهد و طلاق از نوع رجعی باشد ، اگر مرد در ایام عده طلاق فوت کند ، زن از او ارث می برد . همچنین ، در حالتی که زن در ایام عده فوت بکند ، شوهر از او ارث می برد . اما بعد از گذشت زمان عده ، دیگر زوجین از هم ارث نمی برند ، همچنین در حالتی که طلاق بائن باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آثار طلاق رجعی ، به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون آثار طلاق رجعی پاسخ دهند .