دینا / خانواده / طلاق / هزینه دادخواست طلاق از طرف زن

هزینه دادخواست طلاق از طرف زن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

هزینه دادخواست طلاق از طرف زن در سال 1403 ، شامل هزینه تنظیم و ثبت دادخواست ، جلسات مشاوره قبل از طلاق ، هزینه دادرسی ، هزینه اعتراض به آراء دادگاه بدوی و تجدید نظر و در صورتی که ، مورد اعتراض ، واقع شود ، هزینه پرداختی به دفتر ازدواج و طلاق ، برای خواندن صیغه طلاق و قیمت مشاوره وکیل ، در صورت داشتن وکیل برای طلاق به درخواست زن می باشد.

 

مطابق قانون مدنی ، زن نیز مانند مرد می تواند ، درخواست طلاق بدهد ؛ اما باید ضمن فرم درخواست طلاق ، برای جدایی از شوهرش ، دلیل بیاورد و بتواند این دلیل را نزد دادگاه خانواده رسیدگی کننده به پرونده طلاق ، به اثبات برساند . زمانی که زن ، دلیل جدایی را به اثبات رساند، رای طلاق ، صادر می شود و به مرحله اجرا می رسد .

 

از زمانی که زن ، دادخواست طلاق را تنظیم و ثبت می کند تا زمانی که حکم ، صادر می شود و به اجرا در می آید ، بایستی هزینه هایی را پرداخت کند . با پرداخت هزینه های مربوط به دادرسی به درخواست طلاق از طرف زن ، رسیدگی می شود . بنابراین برای این امر ، باید با این هزینه ها ، آشنا شد.

 

لذا ، در این مقاله ، هزینه دادخواست طلاق از طرف زن در سال 1403 ، کلیه هزینه های طلاق وی در سال ۱۴۰۳ و هزینه پرداختی به دفتر ازدواج و طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق و قیمت مشاوره وکیل برای این نوع از جدایی بیان شده است .

هزینه دادخواست طلاق از طرف زن سال 1403

 هزینه هایی که زن ، برای رسیدگی به درخواست طلاق ، باید بپردازد ، عبارت است از : هزینه تنظیم و ثبت دادخواست ، هزینه جلسات مشاوره قبل از طلاق ، هزینه دادرسی ، هزینه اعتراض به آرای دادگاه بدوی و تجدید نظر ، البته اگر مورد اعتراض ، واقع شود ، هزینه پرداختی به دفتر ازدواج و طلاق برای خواندن صیغه طلاق و قیمت مشاوره وکیل ، در صورت داشتن وکیل برای طلاق از طرف زن . 

 

خواهان هر دعوایی ، زمانی که می خواهد به دادگاه ، برای طرح دعوا ، مراجعه کند، باید ادعایش را در برگه چاپی مخصوصی به نام دادخواست بنویسد و با رعایت تشریفات خاصی ، مثل چسبانیدن تمبر و باطل کردن آن ، دادخواست را تقدیم دادگاه صالح کند . دعاوی طلاق هم از این قاعده ، مستثنی نبوده است و برای رسیدگی در دادگاه ، نیاز به ارائه دادخواست دارد .

 

 بنابراین ، هر کدام از زوجین که خواهان جدایی باشند ، بایستی ، برای رسیدگی به دعوای طلاقشان در دادگاه ، دادخواستی ، تنظیم و آن را توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانند تا از آن جا ، برای دادگاه خانواده رسیدگی کننده به دعوا ، ارسال شود .

 

 در گذشته ، دادخواست ها ، توسط شاکی یا همان خواهان های دعوا یا وکیلشان ، نوشته می شد و مستقیما به دادگاه صالح ، تقدیم می شد ، اما امروزه ، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می رسد و از آن جا ، برای دادگاه صالح ، ارسال می شود . 

 

هزینه تهیه برگه دادخواست در سال 1403، هر ورق دو هزار تومان است ، هزینه تنظیم و ثبت دادخواست ، با توجه به این که توسط خود خواهان دعوا یا وکیل طلاق یا عریضه نویسان ، نوشته شود ، متفاوت خواهد بود که مشخصا ، نوشتن توسط خود خواهان ، هزینه ای ندارد .

 

 نوشتن دادخواست توسط عریضه نویسان ، نرخ مشخصی ندارد و هر شخصی ، قیمتی ارائه می کند ، اما نوشتن دادخواست و تنظیم آن توسط وکیل ، بسته به اسم و رسم وکیل و میزان تجربه وی ، متفاوت است که از 200 هزار تومان به بالا خواهد بود . باید دانست این تعرفه ها ، مربوط به سال ۱۴۰۳ است و هر سال ، بسته به نرخ تورم کشور ، ممکن است تغییر کند.

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

کلیه هزینه های پرداختی بابت طلاق به درخواست زن در سال 1403

همان طوری که گفته شد ، طلاق به درخواست زن و رسیدگی به آن تا زمان اجرای حکم ، مانند دیگر دعاوی ، هزینه هایی دارد .کلیه هزینه های پرداختی بابت طلاق به در خواست زن در سال 1403 که باید از زمان ثبت دادخواست تا خواندن صیغه طلاق  ، پرداخت شود ، به شرح زیر است :

 

 هزینه تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن و ثبت دادخواست اولیه برای طرح دعوای طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳، بسته به اینکه توسط عریضه نویس ، تنظیم شده یا توسط وکیل دادگستری ، حداقل این هزینه از 50 هزار تومان به بالا است .

 

 هزینه کپی برابر با اصل کردن مدارک شناسانی و عقد نامه زن ، برای اینکه ضمیمه دادخواست طلاق شود ، هر برگه ، مبلغ 1500 تومان خواهد بود .

 

 هزینه دادرسی طلاق به درخواست زن در سال 1403، مطابق جدول هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی سال ۱۴۰۳، به دلیل غیر مالی بودن دعوای طلاق از طرف زن ، از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان می باشد که همراه با هزینه دفاتر خدمات قضایی ، در حدود 200 هزار تومان خواهد بود.

 

 هزینه داوری ارجاع شده از سوی دادگاه طلاق در سال 1403 که حدودا برای هر داور ، 100 هزار تومان است .

 

 برای رسیدگی به دعوای طلاق ، ابتدا دادخواست ، در دادگاه بدوی ، رسیدگی شده و حکم ، صادر می شود . هر یک از طرفین ، به مدت 20 روز ، حق اعتراض به حکم صادره را دارند که در صورت اعتراض ، پرونده برای رسیدگی مجدد ، به دادگاه تجدید نظر ، فرستاده می شود . هزینه این اعتراض ، 30 هزار تومان خواهد بود و در صورت اعتراض به حکم صادره از دادگاه تجدیدنظر ، پرونده به دیوان عالی کشور ، فرستاده می شود . هزینه این اعتراض هم ، 30 هزار تومان خواهد بود .

 

 هزینه ای که زوجه ، بایستی برای خواندن صیغه طلاق و ثبت در دفترخانه طلاق یا همان محضر بپردازند که حدود 800 هزار تومان است .

 

 باید توجه داشت که برخی از این هزینه هایی که برای ثبت و رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳، عنوان شد ، بسته به اینکه متقاضی طلاق در کدام شهر یا استان زندگی کند ، متفاوت خواهد بود . به عنوان مثال ، هزینه دفترخانه های ازدواج و طلاق ، برای خواندن صیغه طلاق و ثبت آن در شهر تهران ، از 800 هزار تومان به بالا است که این بستگی به محل دفتر طلاق دارد .

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

هزینه وکیل در طلاق به درخواست زن

در کلیه دعاوی ، چه مالی و چه غیر مالی، خواهان دعوا ، برای رسیدگی بهتر و سریع تر می تواند ، وکیل بگیرد تا به نیابت از طرف او ، تمامی مراحل رسیدگی تا صدور و اجرای حکم را طی کند . البته ، با توجه به این که تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری ، سنگین است ، عده ای از مردم با این که نیاز به داشتن وکیل دارند ، اما نمی توانند از خدمات و راهنمایی آن ها استفاده کنند .

 

در مورد هزینه وکیل در طلاق به درخواست زن به درخواست زن ، هر وکیل ، با توجه به اسم و رسم و شهرت خود، مبلغی ، برای انجام این کار از زن خواهان طلاق ، دریافت می کند، زیرا ، به سر انجام رساندن دعوای طلاق مطرح شده به درخواست زن ، دشوار تر از بقیه انواع طلاق است .

 

وکالت طلاق از طرف زن ، کار سختی است ، چون ، وکیل باید دلایل مطروحه از جانب زن در دادخواست طلاق را در دادگاه ، به اثبات برساند . با تمام این تفاسیری که گفتیم ، هزینه ای که وکلا برای انجام وکالت در طلاق به درخواست زن ، دریافت می کنند ، از 5 میلیون تا 20 میلیون و گاها بالاتر خواهد بود .

 

 زن ، برای طلاق ، ملزم نیست که حتما وکیل بگیرد ، مگر ، در یک مورد که زن از مرد ، وکالت در طلاق داشته است و با توجه به آن ، اقدام به مطلقه نمودن خود کرده باشد که در این صورت ، زن باید وکیلی بگیرد تا به نیابت از شوهر ، در دادگاه ، حاضر شود. .

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه دادخواست طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه دادخواست طلاق از طرف زن در سال 1403 پاسخ دهند .