دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

معافیت مالیاتی، به معنای خروج برخی از درآمد ها و دارایی ها، به طور موقت یا دائمی، از پرداخت مالیات است. معافیت های مالیاتی 1403 درآمد ناشی از حقوق، برای درآمد های تا سقف 12 میلیون تومان و معافیت مالیاتی درآمد ناشی از اجاره ملک ۱۴۰۳، تا سقف درآمد سالانه، کمتر از 50 میلیون تومان، در نظر گرفته شده است.

 

دریافت مالیات، توسط دولت ها، از راه های توزیع برابر ثروت، میان تمام اقشار جامعه بوده و پرداخت آن، مطابق قانون، نقش بسیار مهمی، در چرخه اقتصادی کشور ایفا می کند. قانون مالیات های مستقیم، دربردارنده مهم ترین قواعد مربوط به مالیات بوده که در آن، مشمولین مالیات، نحوه پرداخت آن و سایر موارد مرتبط، پیش بینی شده است.

 

معافیت مالیاتی، از جمله مواردی است که قانون مالیات های مستقیم، توجه ویژه ای به آن داشته و هدف از آن، حمایت دولت، از برخی مشاغل و افراد می باشد تا ثروت، عادلانه، توزیع گردد. موارد معافیت مالیاتی سال 1403، مشخص و حصری بوده و صرفا، در صورت وجود برخی از شرایط مورد نظر قانون گذار، قابل اعمال می باشد.

 

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که معافیت مالیاتی چیست و موارد و انواع آن، کدامند؛ سپس، با ارائه جدول مربوط به این موضوع، توضیح دهیم که سقف معافیت های مالیاتی ۱۴۰۳​، چه میزانی است و تحت کدام شرایط، اعمال می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید. 

معافیت مالیاتی چیست

قبل از توضیح در این باره که معافیت مالیاتی چیست و سقف1403 آن، تا چه میزان است وتفاوت آن با بخشودگی جرایم مالیاتی چیست؟ باید، توضیح دهیم، مفهوم مالیات چه بوده، انواع آن کدامند؛ سپس، بگوییم که معافیت مالیاتی چیست و سقف آن در سال  ۱۴۰۳، تا چه میزان خواهد بود. برای توضیح مفهوم مالیات و انواع آن، باید، به قانون مالیات های مستقیم، مراجعه کرد.

 

مالیات، به طور مستقیم، در قانون مالیات های مستقیم، مورد تعریف، قرار نگرفته است، اما، با توجه به متن مواد این قانون، می توان گفت، مالیات، بخشی از درآمد دولت ها بوده که از افراد مشمول مورد نظر قانون گذار، دریافت می گردد و بدین ترتیب، بر توزیع عادلانه ثروت و رونق اقتصادی جامعه، تاثیر می گذارد. 

 

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مالیات ها، به طور کلی، به دو دسته مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم، تقسیم می شوند. مالیات مستقیم، مانند مالیات بر درآمد اجاره ملک، همانطور که از اسم آن پیدا می باشد، مالیاتی بوده که مستقیما، از درآمد و دارایی افراد حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، اخذ می گردد و مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که به طور غیر مستقیم، بر مصرف کالا و خدمات، وضع شده و از مصرف کنندگان کالا و خدمات، اخذ می گردد.

 

همانطور که قانون مالیات های مستقیم، موارد پرداخت مالیات و مشمولین آن را پیش بینی کرده، با هدف حمایت از برخی اقشار کم در آمد، معافیت مالیاتی سال 403 و مشوق های مالیاتی را نیز پیش بینی نموده است. در پاسخ به این پرسش که معافیت مالیاتی چیست؟ باید گفت، معافیت مالیاتی، به این معنا می باشد که بعضی از منابع درآمدی و سرمایه ای، از شمول پرداخت مالیات، خارج می گردند که این خروج، می تواند، برای مدت موقت باشد یا به صورت دائمی، اعمال گردد.

 

از آنجا که موارد معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۳، مشخص بوده و صرفا، در صورت وجود برخی از شرایط، قابل اعمال است، در ادامه مقاله، قصد داریم، بگوییم که موارد و انواع معافیت مالیاتی چیست و بر اساس جدول آن، سقف معافیت های مالیاتی 1403 تا چه میزان و به چه شکل خواهد بود.

انواع موارد معافیت مالیاتی

در قسمت قبل، توضیح دادیم که معنای معافیت مالیاتی چیست و گفتیم که تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم، در چه زمینه ای می باشد. از آنجا که معافیت مالیاتی سال 1403، به مالیات های مستقیم، نظیر مالیات بر درآمد ناشی از حقوق و مالیات بر دارایی، نظیر ارث و خودرو، تعلق می گیرد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص انواع موارد معافیت مالیاتی و سقف درآمد و دارایی مشمول معافیت، صحبت کرده و بگوییم که موارد انواع معافیت مالیاتی سال 1403چیست.

 

البته، توصیه می شود جهت اطلاع دقیق از موارد معافیت، حتما با یک مشاور مالیاتی با تجربه مشورت گردد. موارد انواع معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۳ عبارتند از:

 

هتل‌ ها، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری که از سال 95 و با تصویب هیات دولت، معافیت مالیاتی 50 درصد داشته و طبق مصوبه شورای اقتصاد، در مهر ماه سال گذشته نیز معافیت مالیاتی این گروه از اشخاص حقوقی، مجددا تمدید گردید.

 

درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی (انواع و اقسام رسته‌ها از جمله دامپروری و زنبورداری)، عشایری، صیادان، شرکت های تعاونی روستایی، کارگری، دانشجویان و دانش‌ آموزان، کارمندی و اتحادیه‌ های آن ها، صد درصد، از مالیات‌، معاف است.

 

درآمد ناشی از تعليم و تربيت، در مدارس غير انتفاعی، در تمامی پایه ها تا پایان دوره متوسطه، درآمد آموزشگاه های فنی و حرفه ای، در صورتی که از سازمان فنی و حرفه ای، دارای مجوز باشند، درآمد مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی، دانشگاه ها و مهد کودک های واقع در مناطق کمتر توسعه یافته و روستا ها، درآمد حاصل فعالیت موسساتی که از معلولین ذهنی و حرکتی، نگهداری می کنند؛ به شرط داشتن مجوز، همچنین، درآمد باشگاه ها و موسساتی که در زمینه ورزشی، فعالیت می نمایند، در صورت داشتن مجوز از سازمان تربیت بدنی، از پرداخت مالیات، معاف هستند. 

 

مبالغی که در خصوص بیمه های عمر و زندگی، از طرف موسسات بیمه ای، به فردی که با آن ها قرارداد منعقد نموده، داده می شود، از پرداخت مالیات، معاف می باشد.

 

هزینه های درمانی ای که از سوی مودیان مالیاتی، برای معالجه خودشان یا خانواده و افراد تحت تکفل آن ها، پرداخت می گردد نیز مشمول معافیت مالیاتی می باشد. اعمال معافیت مالیاتی، در این زمینه، تحت این شرایط، خواهد بود که موسسه درمانی یا پزشک معالج، مقیم ایران باشد و پرداخت هزینه از سوی مودی را، گواهی کند. همچنین، در صورتی که درمان، به علت نبود امکانات کافی، در خارج از ایران، صورت گرفته، پرداخت هزینه های درمان، توسط مامورین رسمی و مراجع ذی صلاح خارج از کشور، تائید و گواهی شود.

 

 درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی، در واحدهای تولیدی یا معدنی، مشمول معافیت مالیاتی است. معافیت مالیاتی، در صورتی، قابل اعمال بوده که برای این اشخاص، از زمان تصویب قانون مالیات های مستقیم، پروانه بهره برداری، صادر شده باشد. معافیت مالیاتی این نهادها، برای مناطق توسعه یافته، 5 سال و برای مناطق کمتر توسعه یافته، 10 سال بوده و مالیات آن ها، پس از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، در طی این سال ها، با نرخ صفر محاسبه می گردد. 

 

اشخاصی که در قالب عقود مشارکتی، جهت گردش مالی بنگاه های تولیدی، اقدام به آوردن سرمایه نقدی، برای پروژه ها و طرح های این بنگاه ها می نمایند، به شرط آنکه تا دو سال، اقدام به خارج نمودن آن سرمایه نکنند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار، از پرداخت مالیات بر درآمد، معاف می گردند. همچنین، سود سپرده های اشخاص حقیقی، معاف از مالیات سود سپرده بانکی می باشد.

 

درآمد صندوق عمران موقوفات کشور، با این شرط که صرف عمران موقوفات گردد، همچنین، آن بخش از درآمد های موقوفات عام که خرج تبلیغ، تحقیق علمی و فرهنگی، اختراع، اکتشاف، تعمیرات بنا و مساجد، مراسم تعزیه، کمک به مستضعفان و مواردی از این دست می گردد، از پرداخت مالیات، معاف هستند.

 

صد در صد درآمد به دست آمده از صادر کردن خدمات و کالاهای غیر نفتی و محصولات بخش کشاورزی، و 20 درصد درآمد ناشی از صادر کردن مواد خام، با نرخ مالیاتی صفر، محاسبه می گردند. فهرست این مواد، توسط وزارتخانه مربوط به امور اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن و بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی، مشخص شده و به تصویب هیات وزیران می رسد.

 

واردکنندگان ماشین آلات چاپ که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و از این وزارت خانه، مجوز دریافت کرده اند، از 9 درصد مالیات ارزش افزوده واردات ماشین آلات چاپ، معاف می باشند.

 

همچنین، درآمد ناشی از کارگاه های مربوط به فرش دست بافت یا صنایع دستی و اتحادیه های تولیدی و شرکت های تعاونی این زمینه، معاف از مالیات هستند.

 

هم چنین، کلیه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آن ها در سال گذشته، حداکثر صد و پنجاه برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌ های مستقیم (کمتر از ۱۸ میلیارد تومان) بوده؛ نیازی به ارائه اظهارنامه ندارند.

 

 افرادی که ملک خود را به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی اجاره می دهند؛ از صد در صد معافیت مالیات بر درآمد اجاره بهره مند خواهند بود. این رقم برای موجرانی که خانه خود را به کارگر یا کارمند تامین اجتماعی اجاره می دهند؛ تا سقف معافیت بر حقوق مستاجر خواهد بود. هم چنین، مالکان املاک صد و پنجاه متر در تهران و بیش از دویست متر در مراکز سایر استان‌ ها، اگر قرارداد اجاره ملک خود را بلندمدت و دو ساله با مستاجر منعقد نمایند، تا 70 درصد و برای قراردادهای سه ساله تا 100 درصد از پرداخت مالیات معافند.

 

پس از توضیح در این خصوص که انواع موارد معافیت مالیاتی سال 1403 چیست، در ادامه، قصد داریم، جدول معافیت مالیاتی ۱۴۰۳، را ارائه دهیم و بگوییم که سقف معافیت های مالیاتی 1403، تا چه میزان می باشد.

جدول معافیت مالیاتی ۱۴۰۳

در قسمت قبل، توضیح دادیم که انواع موارد معافیت مالیاتی سال 1403 چیست و گفتیم که برخی از این معافیت ها، دائم و برخی موقتی می باشند. همچنین، اشاره کردیم که مالیات های متعلقه، از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی، قابل پرداخت هستند. پس از توضیح انواع موارد معافیت مالیاتی که بر درآمد ناشی از حقوق، اجاره ملک، دارایی و مواردی از این دست، تعلق می گرفت، در این قسمت، قصد داریم، جدول معافیت مالیاتی سال 1403، را ارائه دهیم و سپس، سقف معافیت های مالیاتی ۱۴۰۳ را بگوییم. 

 

یکی از موارد معافیت مالیاتی سال 1403، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی درآمد ناشی از حقوق، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی 1403، برای درآمد ناشی از حقوق طبق سال جاری، بر اساس جدول زیر، می باشد: 

 

جدول معافیت مالیاتی درآمد ناشی از حقوق

میزان حقوق

(سالانه)

میزان مالیات
حقوق تا  144 میلیون تومان  معاف از مالیات
حقوق از 144 میلیون تومان تا 198 میلیون تومان 10 درصد
حقوق از 198 میلیون تومان تا 324 میلیون تومان 15 درصد
حقوق از324 میلیون تومان تا 480 میلیون تومان 20 درصد
حقوق بیش از 480 میلیون تومان 30 درصد

 

یکی دیگر از موارد معافیت مالیاتی سال 1403، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی ناشی از عملکرد، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی ۱۴۰۳، برای عملکرد، طبق سال جاری، بر اساس جدول زیر، می باشد: 

 

جدول معافیت مالیاتی درآمد ناشی از عملکرد
میزان عملکرد میزان مالیات
درآمد 1 تا 200 میلیون تومان 15 درصد
نسبت به مازاد 200 میلیون تومان، تا میزان 400 میلیون تومان درآمد 20 درصد
مازاد بر 400 میلیون تومان درآمد 25 درصد

 

یکی دیگر از موارد معافیت مالیاتی سال 1403، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیات خودرو های لوکس، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی ۱۴۰۳، برای خودرو های لوکس، طبق سال جاری، بر اساس جدول زیر، می باشد: 

 

جدول معافیت مالیاتی دارایی خودروهای لوکس
قیمت خودرو میزان مالیات
خودرو کم تر از 35 میلیارد ریال معاف
خودرو بیش از 35 میلیارد ریال سالانه یک درصد

 

یکی از موارد معافیت مالیاتی سال 1403، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی درآمد ناشی از اجاره، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی ۱۴۰۳، برای درآمد ناشی از اجاره، طبق سال جاری، بر اساس جدول زیر، می باشد: 

 

جدول معافیت مالیاتی درآمد ناشی از اجاره
درآمد سالیانه مشمول مالیات درصد مالیات
درآمد کمتر از 50 میلیون تومان معاف از مالیات
تا 50 میلیون تومان 15 درصد
50 تا 100 میلیون تومان 20 درصد
بیشتر از 100 میلیون تومان 25 درصد

 

پس از توضیح در خصوص جدول معافیت مالیاتی 1403، در ادامه، قصد داریم، سقف معافیت های مالیاتی ۱۴۰۳ را در خصوص درآمد ناشی از حقوق، اجاره، عملکرد و دارایی خودرو لوکس توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات عملکرد، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

 

سقف معافیت های مالیاتی 1403

در قسمت قبل، جدول معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۳ را ارائه کردیم و گفتیم که میزان درآمد معافیت مالیاتی، در خصوص درآمد ناشی از حقوق، اجاره، عملکرد و دارایی، چقدر است. در این بخش از مقاله، قصد داریم، سقف معافیت های مالیاتی 1403 را در خصوص درآمد ناشی از حقوق، اجاره ملک، عملکرد و دارایی خودروی لوکس، توضیح دهیم که به شرح زیر می باشد: (لازم به ذکر است که هنوز بخشنامه ای در رابطه با معافیت مالیاتی 1403 ابلاغ نشده و به محض ابلاغ بخشنامه، متن مقاله به روز رسانی می گردد)

 

در خصوص سقف معافیت مالیات حقوق در سال جاری، دولت، حقوق تا 144 میلیون تومان در سال را مشمول معافیت مالیاتی، دانسته است.

 

در خصوص سقف معافیت های مالیاتی خودروهای لوکس در سال جاری، دولت، خودروهای تا 3 میلیارد و پانصد میلیون تومان را مشمول معافیت مالیاتی دانسته است.

 

در خصوص سقف معافیت های مالیاتی درآمد ناشی از اجاره در سال جاری، دولت، درآمدهای سالانه کمتر از 500 میلیون تومان را معاف از مالیات، تعیین کرده است.

 

یکی از مواردی که همواره، افراد مشمول مالیات، به دنبال آن هستند، این مساله بوده که حتی المقدور مالیات کمتری را بپردازند. همچنین، به موجب بند «س» تبصره 6 قانون بودجه 1403؛ سقف همه معافیت های مالیاتی مصرح در قانون بودجه سال جاری، برای همه مودیان مالیاتی به استثنای موارد مذکور در قانون های مالیات های مستقیم، توسعه ابزارها و نهادهای نوین مالی، تامین مالی تولید و زیرساخت ها و جهش تولید دانش بنیان؛ برای اشخاص حقیقی 75 میلیارد و برای اشخاص حقوقی 750 میلیارد تومان تعیین شده است.

 

شایان ذکر است تشکل های صنفی که بین سال های 1390 تا 1399 مشمول مالیات شده اند و هنوز اقدام به پرداخت آن نکرده اند، می توانند تا پایان سال جاری، برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. شرط برخورداری از این امکان این است که مالیات سال مربوطه پرداخت نشده باشد. برای برخورداری از معافیت مالیاتی لازم است اظهارنامه سال عملکرد مربوطه تنظیم و اسناد و مدارک درآمدی و هزینه ای آن سال به اداره مالیاتی ذی صلاح ارائه شود. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد معافیت مالیاتی ​در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون معافیت مالیاتی پاسخ دهند.